دوقطبی شدن اقتصاد

هرچند وضعیت اقتصادی تا حدودی تابع شرایط خارجی است مثل بحث برجام یا حمله روسیه به اوکراین ولی بعضا ناشی از اوضاع داخلی و برخی مدیریت‌هاست. وضعیت اقتصادی‌ای که در داخل کشور دچارش هستیم، متاسفانه سفره مردم را کوچک و اوضاع را خصوصا برای اقشار آسیب‌پذیر سخت کرده است.
تصویر دوقطبی شدن اقتصاد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی قنبری اقتصاددان در یادداشتی نوشت: درحقیقت به جای اینکه بودجه 1401 در قالب برنامه هفتم و برجام باشد، شاهد یک ناهماهنگی در تصمیم‌گیری خصوصا در حوزه اقتصادی هستیم. بحثی که این روزها مبنی بر افزایش قیمت نان وجود دارد، نشان از مشکلات اقتصاد دارد که هیچوقت اینگونه نبوده است. حتی در دوران جنگ تحمیلی، نان کوپنی نبود و تاکید امام(ره) بر این بود که صلاح نیست قیمت نان افزایش پیدا کند.

پدید آمدن اوضاع کنونی تا حدود زیادی به مدیریت نامنسجم برمی‌گردد. متاسفانه حذف ارز 4200 تومانی در حالی اتفاق افتاد که برنامه جبرانی مشخصی برای آزادسازی ارز، جایگزین نشد و اکنون به رغم اینکه قیمت نفت بالا رفته ولی هنوز با کسر بودجه مواجهیم و دچار حجم نقدینگی و بیکاری هستیم و تورم به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده و همه اینها ناشی از این است که برنامه منسجمی برای کنترل شرایط اقتصادی فعلا وجود ندارد. از این رو به نظر می‌رسد تا زمانی که برنامه‌ریزی صورت نگیرد و راهکاری جهت کنترل و افزایش قیمت‌ها و تورم به‌عمل نیاید، آش همین آش و کاسه، همین کاسه است.

کنترل آرد گندم و جلوگیری از خارج شدن و قاچاق آن، کار خیلی مشکلی نیست. با توجه به هماهنگی همه نهادها اعم از قوه قضائیه، مقننه و مجریه می‌توان جلوی قاچاق را گرفت. بدترین شکل این است که نان را به صورت کوپنی بین افراد اختصاص دهیم و با توجه به اینکه وضع برنج هم از نظر قیمتی بالا و سیب زمینی هم همین‌طور و کالاهای جایگزینی هم گران شدند، کنترل قیمت نان از ضروریات است. برخوردهای اینچنینی که نزد برخی مسئولان منجر به تصمیم‌گیری می‌شود، اقتصاد کشور را با مشکلات بیشتر مواجه می‌کند. دولت به رغم شعارهایی که در زمان تبلیغات انتخاباتی داد اما موفقیت چندانی در زمان خود در اجرا نداشت.

مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، نخست ثبات اقتصادی و بعد از آن توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی برای مردم است. الان تیم اقتصادی در برخی موارد ناهماهنگ است و در بحث یارانه‌ها حرف‌های متناقض بیان می‌شود. در بحث سیاست‌های پولی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی وجود یک تئوریسین و متفکر خبره در میان تیم اقتصادی دولت احساس می‌شود. با شرایط اقتصادی موجود جامعه ما به سمت جامعه دوقطبی در حرکت است. یعنی قطب مستضعف و محروم و یارانه بگیر و قشر مرفه و توانمند که اقتصاد کشور را به جای خطرناکی سوق می‌دهد. دوقطبی شدن اقتصاد بدترین حالتی است که در این دوران دارد شکل می‌گیرد.

منبع: روزنامه آرمان ملی

396368