اگر زود و زیاد عصبانی می شوید؛ بخوانید

احساس عصبانیت سریع در ساده ترین مواقع که هیچ ضرورتی بر آن نیست، می تواند عوارضی را در پی داشته باشد که بهتر است هر چه زودتر از آن جلوگیری کرد.
تصویر اگر زود و زیاد عصبانی می شوید؛ بخوانید

به گزارش سایت خبری پرسون، گاهی اوقات احساس عصبانیت فراتر از چیزی است که افراد معمولی به خاطر حرف ها و رفتار دیگران تجربه می کنند. معمولاً یک انسان معمولی ممکن است در طول هفته چند بار عصبانی شود اما اگر احساس کردید که سر چیز های کوچک هم عصبانی می شوید احتمالا مسئله شما متفاوت از دیگران باشد.

زود و زیاد عصبانی شدن از چیست؟

گاهی اوقات عصبانی شدن به دفعات زیاد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه ای باشد. عصبانیت یک احساس نرمال و سالم است و ممکن است در برهه ای از زندگی اتفاق بیفتد و شاید هم عاملی برای باز شدن درهای جدید زندگی به سمت شما باشد.

پس عصبانیت به خودی خود بد نیست اما هنگامی که بیش از حد شدید و غیر قابل کنترل باشد، یعنی شما باید روی خودتان کار کنید تا بفهمید که دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چگونه باید خودتان را کنترل کنید. اگر سر هیچ و پوچ و سر چیزهای کوچک عصبانی می شوید، احتمالاً نشان دهنده این است که مشکلی جدی در شما وجود دارد.

به عنوان مثال ممکن است به خاطر ریختن آب روی زمین عصبانی شوید یا به خاطر رفتار فرزندتان در هفته گذشته حرص بخورید یا فرض کنید که رئیستان به شما ایمیل زده و غلط املایی دارد و این موضوع شما را عصبانی کند. هیچ کدام از این موارد نیازی به عصبانیت ندارد اما ممکن است شما به خاطر آن ها خشمگین شوید و احتمالا نشان دهنده مشکلی عمیق تر در شماست.

اگر مشکل شما افسردگی نباشد، باز هم ممکن است به دلایل دیگر، مشکلات ذهنی در شما وجود داشته باشد که منجر به عصبانیت می شود. این که احساس کنید شنیده نمی شوید و دیگران به شما ارزش نمی گذارند، ممکن است احساس عصبانیت تان را تشدید کند. پیدا کردن علت ریشه ای عصبانیت، یکی از مهم ترین مراحلی است که به بهبود آن کمک می کند.

علل دیگر و البته رایج زود عصبانی شدن

اگرچه افسردگی بخش کلیدی یک عصبانیت پر تکرار و بدون توضیح است اما عوامل دیگری هم هستند که اهمیت دارد. افرادی که مدام عصبانی می شوند، معمولا با مشکلاتی مثل تپش قلب، تند شدن تنفس و حالتی شبیه به تنگی نفس، افزایش سطح آدرنالین مواجه می شوند.

هم عصبانیت و هم اضطراب معمولاً طول عمر افراد را کاهش می دهد زیرا آن ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی قرار می دهد. خوشبختانه درمان عصبانیت و اضطراب می تواند به درمان مشکلات جسمی هم منجر شود.

گاهی اوقات احساس خجالت و شرمندگی می تواند عامل ایجاد عصبانیت باشد. هنگامی که شما از چیزی احساس شرمندگی می کنید یا خجالت می کشید، به سرعت حالت تدافعی به خودتان می گیرید و می خواهید این حس را از خودتان دور کنید و در نتیجه پاسخی شبیه به عصبانیت از خود بروز می دهید تا خجالت شما را پنهان کند.

از طرفی سرکوب کردن عصبانیت می تواند باعث تکرار مداوم آن باشد. شما اجازه دارید که عصبانی شوید؛ عصبانیت یک احساس کاملاً سالم و طبیعی است که در همه افراد وجود دارد اما زمانی که آن را سرکوب کنید، وضعیت بدتر می شود.

بعضی از افراد هم از این که عصبانی شوند، می ترسند و در نتیجه احساسات خود را نادیده می گیرند که انجام این کار هم قطعاً نتیجه عکس خواهد داشت اما به هرحال مراجعه به مشاور حرفه ای به شما کمک می کند تا شرایط را بهتر کنترل دهید، زیرا عصبانیت تاثیر منفی روی سلامت ذهن و اعتماد به نفس شما دارد.

راه حل یا چاره عصبانیت سریع و شدید

همانطور که بالاتر هم توضیح دادیم، اگر چیز های کوچک باعث می شود تا شما به شدت عصبانی شوید، باید پیگیر این مسئله باشید. یافتن علت ریشه ای باعث می شود که شما محرک های محیطی را کاهش دهید و منبع عصبانیت را نیز مشخص می کند.

نفس عمیق بکشید

اگر متوجه علت موضوع شدید، هنگام مواجه شدن با آن نفس عمیق بکشید. چند لحظه به خودتان فرصت دهید که تنفس چند ثانیه ای به ایجاد حس آرامش در بدن و ذهن کمک می کند بنابراین بهتر می توانید اطراف خود را ببینید و شرایط محیطی را درک کنید.

علائم هشدار دهنده را بشناسید

عصبانیت معمولاً با علائم هشدار دهنده مرتبط است. برای بعضی از افراد ممکن است همراه با مشت کردن دستان و یا سفت شدن فک باشد اما برای بعضی دیگر ممکن است فقط علائم ذهنی داشته باشد اما به هر حال شناختن علائم جسمی و هرگونه علائم هشداردهنده هنگام عصبانیت، باعث می شود که شما راحت تر خودتان را به آرامش دعوت کنید.

بنویسید

هر زمان که احساس کردید عصبانی شده اید، افکار و احساسات خود را در لحظه یادداشت کنید دقیقاً قبل از این که فریاد بکشید، چیزی را پرت کنید یا هر کدام از این احساسات به شما غلبه کند، شروع به یادداشت کردن کنید. احساس خجالت، ترس، اضطراب و سردرگمی همگی می تواند منجر به عصبانیت شود. شناخت دقیق احساساتتان می تواند به جلوگیری از این موضوع کمک کند.

از متخصص کمک بگیرید

گاهی اوقات شناخت علت ریشه ای عصبانیت، کار راحتی نیست و نیاز به کمک یک متخصص دارد. درمانگر می تواند به شما کمک کند تا به عمق وجودی خود سفر کنید، احساسات و رفتار خود را بشناسید و بفهمید که علت عصبانیت شما از کجاست.

396003