دولت قبل بنزین را ارزان‌تر از نفتا صادر می‌کرد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیان کرد: وزیر نفت دولت دوازدهم، ممنوعیت ذخیره سازی فرآورده های رنگی را ابلاغ کرد و آن ابلاغیه منجر شد تا مخزنی در کشور ساخته نشود. با ملغی کردن آن مصوبه، ساخت مخزن در کشور آغاز شد.
تصویر دولت قبل بنزین را ارزان‌تر از نفتا صادر می‌کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مجلس برای تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در دولت قبل ورود کرده است، افزود: یکی از موارد برای این تحقیق و تفحص موضوع ارزان فروشی در صادرات بنزین است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت گذشته ذخیره سازی در کشور توسعه پیدا نکرد، ادامه داد: این موضوع باعث شد تا بنزین را حتی پایین‌تر از قیمت نفتا صادر کنند و در بسیاری از شرکت های پالایشی قیمت نفتای صادراتی بالاتر از بنزین بود که انگیزه ای برای افزایش خام فروشی و کاهش تولید بنزین در کشور بود.

سالاری تاکید کرد: وزیر نفت دولت دوازدهم، ممنوعیت ذخیره سازی فرآورده های رنگی را ابلاغ کرد و آن ابلاغیه منجر شد تا مخزنی در کشور ساخته نشود. با ملغی کردن آن مصوبه، ساخت مخزن در کشور آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به موضوع کمبود گازوئیل در برخی نقاط کشور در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: در حوزه گازوئیل سهمیه بندی در کل کشور داریم که بر اساس قانون سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش به خودروها تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: قیمت گازوییل در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه یک به ۶۰ است و همین موضوع قاچاق را جذاب می کند. با این حال برای حل مشکل کمبود عرضه گازوئیل در بخشی از مجاری عرضه که محصولات کشاورزی را منتقل می کردند، سهمیه را افزایش دادیم تا چالش پیش آمده را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به اینکه عرضه گازوئیل در روزهایی به ۱۲۰ میلیون لیتر می رسید، گفت: این در حالی است که مصرف بخش حمل و نقل کشور حدود ۶۰ میلیون لیتر برآورد می شود و بخشی از گازوئیل عرضه شده در شهرک های صنعتی به اسم روغن سوخته قاچاق می شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه الگوی پتروپالایشی تکمیل شده، افزود: مجوز شورای اقتصاد را نیاز داریم تا فرآیند انجام شود.

وی به وجود ظرفیت های گسترده برای سوآپ در شما کشور اشاره کرد و ادامه داد: با انجام سوآپ، هزینه ها را کاهش می دهیم زیرا قطب مصرف فرآورده های نفتی کشور از تهران به شمال کشور است و می توانیم به موازات آن صادرات را در جنوب کشور به انجام برسانیم و برا یاجرای آن با مجموعه شرکت های بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم.

مذاکره با صنعت نفت برای تامین مالی

محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: بر اساس این تفاهم نامه، یکی از پروژه های بزرگ کشور با شرکت پالایش و پخش با قرارداد bot برای ساخت ۱۸ مخزن به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر اجرا خواهد شد.

وی مجموع سرمایه گذاری برای اجرای این طرح را ۹۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: بانک ملی ایران قصد دارد امسال و سال های آتی حضور موثرتری در تامین مالی ارزی و ریالی داشته باشد و در حال مذاکره با سایر بخش های وزارت نفت هستیم.

فرزین تاکید کرد: بارها عنوان کردم استراتژی ما خروج از مدیریت بنگاه و ورود به خلق بنگاه در بانک ملی است و در این پروژه نیز در ایجاد و خلق مشارکت می کنیم و به دنبال بنگاه داری نیستیم.

وی ادامه داد: هر شرکتی که بانک ملی دارد قابل فروش است و می خواهیم به خلق نظام مالی کشور کمک کنیم با این حال بسیاری از پروژه های ما بزرگ است و پروسه طولانی برای فروش نیاز داریم. در سال جاری چند شرکت بزرگ بانک ملی به فروش خواهد رسید.

منبع: ایرنا

394602