با این راهکارها کاری کنید شوهرتان گوش شنوا داشته باشد

اگر بتوانید به‌درستی با همسرتان ارتباط برقرار کنید، او هم به حرف‌هایتان گوش خواهد داد.
تصویر با این راهکارها کاری کنید شوهرتان گوش شنوا داشته باشد

وقتی در حال حرف‌زدن با همسرتان هستید، احساس می‌کنید حرف‌هایتان را از این گوش می‌گیرد و از آن گوش بیرون می‌کند؟ می‌خواهید شوهرتان حرف‌گوش‌کن باشد؟ سبک‌های ارتباطی مردان و زنان به‌شدت با هم متفاوت است. اگر بتوانید به‌درستی با همسرتان ارتباط برقرار کنید، او هم به حرف‌هایتان گوش خواهد داد. در این مقاله می‌خواهیم درباره این صحبت کنیم که چطور شوهرمان را حرف‌گوش‌کن کنیم. با ما همراه باشید.

تغییر رویکرد

۱. مکانی را انتخاب کنید که بتوانید بدون حواس‌پرتی صحبت کنید

اینکه تا ناراحت می‌شوید با تلفن همراه شوهرتان تماس بگیرید و درباره ناراحتی‌تان صحبت کنید وسوسه‌انگیز است، اما تماس‌گرفتن با او زمانی که در محل کار است یا به هر نحوی سرش شلوغ است عاقبت خوبی نخواهد داشت. بهترین مکان برای صحبت‌کردن جایی است که بتوانید بدون مزاحم صحبت کنید. اگر بچه دارید، منتظر بمانید تا بخوابند یا از خانه بیرون بروند.

۲. از او بپرسید «الان زمان خوبی برای حرف‌زدن هست؟»

شاید زمانی که می‌خواهید صحبت کنید، شوهرتان به هر دلیلی خواب‌آلود، عصبانی یا حالش بد باشد؛ این مواقع اصلا برای صحبت‌کردن مناسب نیستند. اگر او در جوابتان گفت اکنون فرصت خوبی برای این کار نیست، به او احترام بگذارید و روی خواسته‌تان پافشاری نکنید. سپس از او بخواهید هر زمان که حالش بهتر شد و آماده صحبت‌کردن بود به شما اطلاع بدهد. همیشه به یاد داشته باشید گفت‌وگوی دونفره زمانی نتیجه‌بخش و مفید خواهد بود که هر دو طرف آمادگی آن را داشته باشند.

۳. برای صحبت‌کردن کنارش بنشینید نه روبه‌رویش

روبه‌روی شوهرتان نشستن می‌تواند ترسناک باشد و حتی برقراری ارتباط چشمی در طول مکالمه‌ای جدی می‌تواند حواس هر دو طرف را پرت کند. نشستن کنار او محیط راحت و صمیمی‌تری را برای شروع صحبت ایجاد می‌کند.

مردان انتظار احترام دارند و تماس چشمی اجباری می‌تواند برای برخی مردان نشانه پرخاشگری باشد. همچنین می‌توانید در طول بحث دستش را در دست‌تان بگیرید. این کار به جفت‌تان یادآوری می‌کند که چقدر برای هم مهم هستید و به هم اهمیت می‌دهید.

۴. از قبل به او اعلام کنید که موضوع بحث مهم است

همه ما زندگی پرمشغله‌ای داریم و دغدغه‌های زیادمان گاهی باعث فراموش‌کردن کارهایمان می‌شوند. اگر می‌خواهید با شوهرتان صحبت کنید، از قبل او را در جریان بگذارید؛ او باید بداند که قرار است درباره موضوع مهمی صحبت کنید. نزدیک‌ترشدن به شوهرتان و صحبت‌کردن بدون طعنه‌زدن، بهترین راه‌ها برای نشان‌دادن اهمیت مکالمه و جلب‌توجه او هستند. فریادزدن یا بلندکردن صدایتان راه‌‌های خوبی برای جلب‌توجه همسرتان نیستند.

غلبه بر موانع ارتباطی

۱. صریح و دقیق باشید

صریح‌بودن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام مکالمه با هسرتان رعایت کنید. اگر به‌جای گفتن اصل مطلب دنبال حرف‌های متفرقه و شاخ‌وبرگ اضافی باشید، شوهرتان خیلی زود از مکالمه خسته خواهد شد. با این حال گاهی اوقات خوب است از تکنیک ساندویچی استفاده کنیم و خبر بد را میان ۲ نکته خوب بگنجانیم و مطرح کنیم.

گفتن اصل مطب یعنی اینکه با قاطعیت به او بگویید می‌خواهید درباره چه چیزی صحبت کنید و به او زمان بدهید پاسخ دهد. بهتر است هنگام ابراز شکایت‌‌تان، راه‌حلی احتمالی هم ارائه کنید. این منصفانه نیست که انتظار داشته باشید شوهرتان همه‌چیز را خودش درست کند.

۲. غر نزنید

غرزدن باعث تضعیف روحیه مرد می‌شود و انگیزه‌اش را از او می‌گیرد. غرزدن در هیچ شرایطی کارساز نیست. چرا؟ زیرا شما بارها و بارها از او می‌خواهید کاری را انجام بدهد که به هر دلیلی قبلا انجام نداده است. اگر امشب برای دهمین بار به همان شیوه آزاردهنده از او بخواهید کاری را انجام دهد، باز هم انجام نخواهد داد، چون این شیوه حرف‌زدن شیوه مناسبی نیست. وقتی نق می‌زنید، مرد احساس می‌کند با او مانند کودک رفتار می‌کنید.

۳. از عبارات «من» استفاده کنید

وقتی به‌جای مدام متهم‌‌کردن شوهرتان و گفتن جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند، از «من» استفاده می‌کنید، از واکنش تدافعی او پیشگیری می‌کند.

فرمول عبارت «من» این است: وقتی تو… من احساس… می‌کنم، چون…

نمونه‌هایی از عبارات «من»:

  • وقتی جلوی خانواده‌ات من را مسخره می‌کنی، خجالت می‌کشم، چون می‌خواهم آنها دوستم داشته باشند.
  • زمانی که برای کنفرانس معلم سام دیر آمدی، احساس ناامیدی کردم، چون نمی‌دانستم چه بگویم.
  • وقتی تصمیمات مالی را به‌تنهایی می‌گیری، عصبانی می‌شوم، زیرا من درباره آنها اطلاعاتی ندارم.

۴. فعالانه به حرف‌هایش گوش بدهید

گاهی دلیل اینکه همسرتان به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد این است که احساس می‌کند شما هم اصلا حرف‌هایش را نمی‌شنوید. تا به حال به رفتار خودتان فکر کرده‌اید؟ آیا وقتی او در حال صحبت‌کردن است، با تمام وجود به او گوش می‌دهید؟ منظور از گوش‌دادن فقط شنیدن نیست، منظور گوش‌دادن فعالانه است. گوش‌دادن فعالانه یعنی به‌جای گوش‌دادن برای دفاع از خودتان یا واکنش سریع، واقعا به آنچه می‌گوید توجه و آن را تصدیق کنید.

وقتی شوهرتان در حال صحبت‌کردن است، با زبان بدن و حتی عبارت‌های تأییدی کوتاه به او نشان بدهید که شش دنگ حواستان پیش اوست.

۵. به مشاور مراجعه کنید

گاهی ممکن است با وجود تغییرات زیادی که در ارتباط با همسر خود ایجاد کرده‌اید همچنان دچار مشکل گوش‌نکردن همسرتان به حرف‌هایتان باشید. در این شرایط مراجعه به مشاور می‌تواند به شما کمک کند از موانع جدی‌تر ارتباط عبور کنید. مثلا ممکن است همسرتان اختلال ADHD تشخیص‌داده‌نشده داشته باشد و دلیل خوب گوش‌نکردنش به حرف‌هایتان این اختلال باشد. موارد این‌چنینی را می‌توان با کمک متخصص تشخیص داد و مدیریت کرد.

تشخیص تفاوت‌ها

۱. زبان عشق او را یاد بگیرید

نحوه ارتباط‌برقرارکردن زنان و مردان و حتی خواسته‌هایشان با هم فرق دارد. زنان در ارتباطاتشان انعطاف‌پذیرتر هستید، بنابراین می‌توانند خود را با نحوه برقراری ارتباط با مردان سازگار کنند. زنان می‌خواهند در رابطه ازشان قدردانی شود، در حالی که مردان می‌خواهند احترامشان حفظ شود. شناخت زبان عشق شوهرتان باعث می‌شود به شیوه‌ای درست با او ارتباط برقرار کنید.

۲. برای فعالیت‌های مشترک برنامه‌ریزی کنید

انتخاب فعالیتی مانند پیاده‌روی، بازی گلف یا هر فعالیت مشترک دیگری که در آن بتوانید با هم فعال باشید، انرژی او را به جریان می‌اندازد و ممکن است او را به صحبت‌کردن ترغیب کند.

۳. خواسته شوهرتان درباره نحوه احترام‌گذاشتن را بشناسید

نشان‌دادن احترام کافی به شیوه‌ای که برای شوهرتان رضایت‌بخش باشد، می‌تواند راهی برای ترغیب او به گوش‌دادن بیشتر باشد. نشان‌دادن اینکه به او احترام می‌گذارید می‌تواند تأثیر بسیار زیادی رویش بگذارد.

391169