چرا از وکیل برای حل مشکلات حقوقی خود کمک بگیریم؟

فرهنگ گرفتن وکیل در کشور ما هنوز به اندازه کافی جای خود را پیدا نکرده است.
تصویر چرا از وکیل برای حل مشکلات حقوقی خود کمک بگیریم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهنگ گرفتن وکیل در کشور ما هنوز به اندازه کافی جای خود را پیدا نکرده است. مردم اغلب با بهانه ای مانند هزینه زیاد وکیل یا اینکه خودشان به اندازه کافی اطلاعات دارند و مسائلی از این قبیل از گرفتن وکیل طفره می روند و ترجیح می دهند که خودشان وارد روند رسیدگی به دعاوی و اختلاف شوند، بدون آنکه حتی از فضای حاکم بر این مسیر اطلاع درستی داشته باشند. اگر شما هم جزء این دست از افراد هستید و نمی دانید که چرا از وکیل برای حل مشکلات حقوقی خود باید کمک بگیریم تا انتهای این مقاله با ما باشید تا جواب سوال خود را به پیدا کنید.

وکیل تخصص دارد

همانطور که شما نمی توانید ادعا کنید که به اندازه یک پزشک اطلاعات دارید، ادعای شما درباره دانستن تمام مسائل حقوقی هم قابل رد است. وکلا بعد از سال ها درس خواندن و گذراندن آزمون های دشوار حقوقی صلاحیت دریافت پروانه وکالت را پیدا می کنند. از این رو فردی که این دوره های آموزشی را نگذرانده است، نمی تواند ادعای تخصص کند.

وکلا بعد از چند سال کار کردن به صورت تخصصی فعالیت می کنند و با اینکه قادر به قبول هر پرونده حقوقی هستند اما سعی می کنند با بالا بردن تخصص خود در یک زمینه مثل دعاوی خانوادگی، دعاوی ملکی، دعاوی ثبتی و ... همچنان به صورت تخصصی تر مطالعه کنند و اطلاعات دقیق تری کسب کنند.

قوانین متنوع و پیچیده هستند

حتی یک وکیل دادگستری هم که سال ها تجربه دارد باز هم باید دانش خود را به روز نگه دارد و مطالعه حقوقی خود را ادامه دهد. زیرا قوانین همیشه در حال تغییرند و مواد و تبصره ها و آرا و نظریات جدیدی که قانون گذاری و تصویب می شوند، باید در دایره اطلاعات یک وکیل باشد. اما افراد عادی اغلب به این موارد توجهی ندارد و با اطلاعات ناکافی هم احتمال پیروزی در یک دعوا بسیار کم است.

وکیل مشکل حقوقی شما را می شناسد

وکلا بعد از یک جلسه مشاوره و گفتگو متوجه می شوند که مشکل حقوقی شما چیست، چه دعوایی باید مطرح شود، کدام دادگاه برای رسیدگی به دعوای شما صالح است، چه میانبر های قانونی وجود دارد، مدارک شما تا چه اندازه قدرت اثباتی دارند و مهمتر از هم چگونه باید در دادگاه دفاع کنند.

نوشتن دفاعیه و اقامه دفاع در دادگاه کار بسیار دشواری است و با وجود فضای حاکم بر دادگاه و همچنین قدرت دفاعی وکیل طرف مقابل ، فن دفاع شما بسیار اهمیت دارد و افرادی که در این زمینه تجربه و دانش نداشته باشند، به طور قطع شکست خواهند خورد.

زمانتان را برای امور خودتان حفظ کنید

با توجه به پروسه طولانی برخی از دعاوی شما باید وقت زیادی برای حضور در دادگاه، انجام امور اداری و ... صرف کنید. از این رو اگر شما ساکن شهری غیر از شهر محل دادگاه باشید یا اینکه شاغل باشید، انجام این امور توسط خودتان نه تنها برای شما سود به همراه ندارد بلکه هزینه زیادی هم خواهد داشت.

مثلا اگر شما صاحب ملکی در قم هستید ولی ساکن تهران باشید، با توجه به اینکه دعاوی ملکی در محل وقوع ملک اقامه می شوند باید برای تمام جلسات رسیدگی و امور اداری مثل مراجعه به شهرداری و اداره ثبت عازم قم شوید که این امر منجر به سردرگمی ها و هزینه های زیاد و البته صرف وقت طولانی خواهد بود. از این رو توصیه می شود به یک وکیل در قم مراجعه کنید و خود را از دردسرهایی که هیچ آشنایی با آن ندارید محفوظ نگه دارید.

ممکن است فرصت دیگری نداشته باشید

در برخی مواقع وقتی برای یک پرونده رای صادر می شود، دیگر نمی توانید آن دعوا را دوباره مطرح کنید. حتی اگر حکم آن چیزی نباشد که شما تصور می کردید، ملزم به رعایت آن خواهید بود و فرصت دوباره ای نخواهید داشت. شاید همین یک دلیل برای اینکه برای حل مشکل حقوقی خود به وکیل مراجعه کنید کافی باشد.

حضور وکیل گاهی الزامی است

در قانون مواردی مشخص است که حضور وکیل الزامی است و شما بدون وکیل نمی توانید دعوای خود را مطرح کنید، مثل دعاوی ملکی یا جرایمی که مجازات آنها اعدام یا حبس ابد است.

وکیل می داند مرحله بعدی چیست

یک وکیل دادگستری می داند در چه وضعیتی است و مرحله بعدی کدام است. مثلا بعد از صدور یک رای وکیل می داند که آیا می تواند تجدیدنظر خواهی کند؟ آیا می تواند درخواست اعاده دادرسی کند؟ آیا حق اعتراض وجود دارد؟ برای قدم بعدی چقدر وقت دارد؟ برای اجرای حکم باید چه اقداماتی انجام بدهد که حقوق موکلش حفظ شود؟

این مسائل تخصصی هستند و برای اطلاع از آنها علاوه بر دانش باید تیزبینی و دقت هم داشت که این ویژگی ها تنها و تنها بعد از داشتن تجربه های زیاد به دست می آید.

391158