سینماگران درگذشته سال ۱۴۰۰

در گزارش پیش رو یادبود درگذشتگان هنر ۱۴۰۰را گرامی می داریم.
تصویر سینماگران درگذشته سال ۱۴۰۰

به گزارش سایت خبری پرسون، سینمای ایران طی یک سال گذشته چهره‌های خاطره‌سازی را از دست داد که هر چند تا سال‌ها جای‌شان خالی خواهد ماند اما خاطرات‌شان تا همیشه ماندگار خواهد بود.

با نزدیک شدن به پایان سال، همانند سنت سال‌های گذشته یادی می‌کنیم از هنرمندان سینمای ایران در حوزه‌های مختلف که جان به جان آفرین تسلیم کردند. هنرمندانی که جای خالی آنها در میان جامعه سینمایی و البته افکار عمومی تا همیشه باقی است. طی یک سال گذشته تعدادی از سینماگران در عرصه‌های مختلف، به دلایل مختلف درگذشتند که هرکدام نقش مهمی در شکل‌گیری خاطرات ما از سینمای ایران داشتند.

هرچند روند واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا در سال جاری به صورت گسترده‌ای آغاز شد، اما همچنان مرگ به واسطه چنین ویروسی همچنان ادامه دارد و تعدادی از هنرمندانی که در سال ۱۴۰۰ درگذشتند، همانند سال گذشته مرگشان به دلیل ابتلاء به این ویروس بوده است.

هرچند این گزارش به نوعی به پاس یاد و خاطره این عزیزان نگاشته شده است، اما ما در خبرگزاری مهر آرزوی سلامت و طول عمر برای دیگر هنرمندان این سرزمین را داریم و امیدواریم که در سال‌های آینده شاهد اسامی کمتری در چنین گزارش‌هایی باشیم.

خبرگزاری ما در راستای «یادبود درگذشتگان هنر ۱۴۰۰» پیش از این و در دو گزارش مجزا از هنرمندان فقید حوزه «موسیقی» و «تئاتر» یاد کرده بود.

۷ فرودین؛ محمد ابوالحسنی

نوروز سال ۱۴۰۰ همراه با شوکی برای اهالی سینما و تلویزیون به خصوص در حوزه انیمیشن همراه بود، صبح روز هفتم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ خبر درگذشت محمد ابوالحسنی از جمله افراد تأثیرگذار در حوزه انیمیشن به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا در رسانه‌ها منتشر شد. مردی که بسیاری از فعالان حوزه انیمیشن او را جاده صاف کن این حوزه در سینما و تلویزیون ایران می‌دانستند.

بسیاری زنده یاد ابوالحسنی را با مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» می‌شناختند اما این تهیه کننده انیمیشن که فعالیت خود را از سال ۸۳ آغاز کرد و در تولید انیمیشن‌های سینمایی و جلب توجه و موافقت مدیران دولتی در سرمایه گذاری برای سینمای انیمیشن بسیار موفق بود.

از جمله انیمیشن‌های سینمایی که زنده یاد ابوالحسنی تولید کرده بود انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی بهرام عظیمی بود که در آن هنرپیشه‌های شناخته شده‌ای از جمله مهران مدیری، هدیه تهرانی و بهرام رادان به عنوان صداپیشه در این پروژه حضور داشتند. زنده یاد محمد ابوالحسنی متولد یکم خرداد ۱۳۵۳ در سن ۴۶ سالگی و در تاریخ هفتم فرودین ۱۴۰۰ درگذشت.

۱۴ فروردین؛ حسین ملکی

حسین ملکی از جمله عکاسان پیشکسوت سینمای ایران بود که به عنوان فیلمبردار و بازیگر در پروژه‌های مختلفی نیز حضور داشت. این هنرمند که فیلمبرداری را با فیلم سینمایی «نیاز» آغاز کرده بود در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلف از جمله «جستجو در شهر»، «محاکمه»، «بندر مه آلود»، «سالاد فصل» نیز به عنوان فیلمبردار و مدیر فیلمبرداری حضور داشت، همچنین در فیلم‌های «سناتور»، «تاراج»، «شیر سنگی»، «ترن»، «جوانمرد»، «جاده قدیم»، «قسم» و سریال «بچه مهندس» به عنوان بازیگر حضور داشته است.

این هنرمند که متولد ۱۳۲۰ بود، ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ به دلیل بیماری کبدی درگذشت.

۲ اردیبهشت؛ اشکان منصوری

بی شک یکی از غم انگیزترین اخبار درگذشت در سال جاری، برای اصحاب رسانه خبر درگذشت اشکان منصوری پورشیرازی خبرنگار و بازیگر جوان سینمای ایران بود، زنده یاد اشکان منصوری یکی از خبرنگاران پرتلاش حوزه سینما بود که به واسطه علاقه اش به این هنر، در برخی از پروژه‌های مختلف سینمایی نیز حضور داشت.

او در آثاری چون «تگزاس ۲»، «هزارپا»، «رقص روی شیشه، سریال «پرستاران»، سریال «هشت و نیم دقیقه» به ایفای نقش پرداخته بود.

زنده یاد منصوری در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به دلیل عارضه کلیوی درگذشت، البته ابهاماتی درباره مرگ این هنرمند جوان وجود داشت در واقع در ابتدا اعلام کردند که مرگ او به دلیل عارضه کلیوی بوده اما بعد از مدتی اعلام شد اشکان منصوری به دلیل ابتلاء به کرونا در بیمارستان میلاد درگذشته است.

۲۱ اردیبهشت؛ مسعود ولدبیگی

مسعود ولدبیگی از جمله چهره پردازان شناخته شده سینمای ایران و پدر سحر ولدبیگی بازیگر تلویزیون، از دیگر هنرمندانی بود که در سال جاری جان به جان آفرین تسلیم کرد. این هنرمند باسابقه، که چهره‌پردازی فیلم‌های شاخصی چون «قرمز»، «ضیافت» و «دوئل» را در کارنامه خود دارد، برای سه فیلم «پرده آخر»، «زشت و زیبا» و «از کرخه تا راین» سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را از جشنواره فیلم فجر کسب کرده بود.

زنده یاد ولدبیگی که متولد ۱۳۱۴ بود، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ به دلیل ایست قلبی درگذشت.

۲۱ اردیبهشت؛ عبدالحسین بلنده

عبدالحسین بلنده از جمله کارگردانان سینمای ایران بود که در کارنامه کاری خود ساخت فیلم‌های سینمایی چون «سحرگاه پیروزی»، «طعمه»، «یاری»، «علمدار» را در کارنامه کاری خود داشت. این هنرمند در سن ۶۵ سالگی و به دلیل ابتلاء به کرونا، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ درگذشت.

۲۵ اردیبهشت؛ بابک خرمدین

اما پرحاشیه‌ترین خبر فوت هنرمندان در سال ۱۴۰۰، مربوط به خبر قتل بابک خرمدین کارگردان جوان سینمای ایران به دست والدینش در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه واقع در شهرک اکباتان بود. جسد این کارگردان توسط پدر و مادرش مثله شده بود و تکه‌هایی از جسد وی، توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شد.

اکبر خرمدین پدر زنده یاد بابک خرمدین بعد از دستگیری و در طول بازپرسی به قتل دختر و داماد خود نیز اعتراف کرده بود.

پرونده قتل بابک خرمدین یکی از پربازتاب‌ترین پرونده‌های جنایی یک سال گذشته هم بود که سرانجام با مرگ اکبر خرمدین در زندان تب و تاب پیگیری آن خوابید.

۲۵ تیر؛ حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر را اکثر مخاطبان از قاب تلویزیون و به واسطه فعالیت در حوزه کارشناسی فوتبال می‌شناسند اما او چهره‌ای تأثیرگذار و مهم در حوزه «نقد سینما» هم بود. منتقدی آرام و باسواد که در تیرماه امسال بر اثر عوارض ابتلای به سرطان دارفانی را وداع گفت.

صدر علاوه‌بر کارشناسی فوتبال و نقد سینما نویسنده‌ای چیره‌دست هم بود که چند جلد رمان و کتاب‌های تخصصی در حوزه فوتبال و سینما از او به یادگار مانده است. از آثار برجسته او به عنوان نویسنده می‌توان به کتاب‌های «روزی روزگاری فوتبال»، «درآمدی بر تاریخ سینمای ایران»، «پسری روی سکوها»، «نیمکت داغ» و جدیدترین اثر او که پس از اطلاع بیماری‌اش نوشته شد، اشاره کرد.

۱۳ مرداد؛ ارشا اقدسی

مرگ ارشا اقدسی بدلکار سینما و تلویزیون ایران، می‌تواند از جمله اتفاقات تلخ سال ۱۴۰۰ در سینمای ایران باشد. این هنرمند اوایل مرداد ماه سال جاری، هنگام حضور در یک پروژه سینمایی در بیروت، زمان فیلمبرداری یکی از سکانس‌های فیلم دچار سانحه شده و بلافاصله به بیمارستانی در بیروت منتقل شد، وی ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۰، در این شهر درگذشت و با رضایت مادرش اعضای بدن ارشا اقدسی به بیماران نیازمند اهدا شد.

زنده یاد ارشا اقدسی که در سال ۱۳۶۱ متولد شده بود در پروژه‌های مختلفی چون «شبی که ماه کامل شد»، «ما همه باهم هستیم»، «سونامی»، «میدان سرخ»، «قانون مورفی» و… و. حضور داشت.

۲۳ مرداد؛ منوچهر افسری

منوچهر افسری از جمله بازیگران سینما و تلویزیون ایران بود که در تعداد بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی حضور داشته است. از جمله آثار سینمایی ماندگاری که بازیگر در آن حضور داشته است می‌توان به «سگ کشی»، می‌خواهم خواهم زنده بمانم»، «دو فیلم با یک بلیت»، «دزدان مادربزرگ» بود. این هنرمند ۲۳ مرداد ماه درگذشت.

۲۶ مرداد؛ فرشته طائرپور

یکی از شناخته شده ترین چهره‌های سینمایی در کشور که علاوه بر آثار شاخصی که به عنوان تهیه کننده در سینمای ایران داشته و به عنوان یکی از فعالان صنفی در سینما شناخته می‌شد، فرشته طائرپور بود. تهیه کننده باسابقه سینمایی که آثاری چون «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «وقتی همه خواب بودند»، «زن دوم»، «خاله قورباغه»، «آینه های روبرو»، «زن دوم» بوده است.

زنده یاد طائرپور، طی سال‌های گذشته امور صنفی خانه سینما را برعهده داشت. این هنرمند که با شروع تزریق واکسن کرونا در کشور، از طریق خانه سینما به دنبال این بود که سینماگران مشغول به کار در پروژه‌های مختلف، در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند، ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ به دلیل ابتلاء به کرونا درگذشت.

۱۸ دی؛ بکتاش آبتین

بکتاش آبتین (مهدی کاظمی) شاعر و مستندساز سینمای ایران نیز از دیگر چهره‌های فرهنگی-هنری کشور بود که در روز ۱۸ دی ماه سال ۱۴۰۰ به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان درگذشت. این هنرمند متولد ۱۳۵۳ بود و از جمله آثار وی می‌توان به «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷»، «همایون خرم» و «موریانه با دندان‌های شیری» اشاره کرد.

۱۷ بهمن؛ علیرضا سجادپور

علیرضا سجادپور از جمله مدیران سابق سینمایی و تهیه کننده سینما، نیز در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ به دلیل تومور مغزی درگذشت. وی به تازگی فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی را تهیه کرده بود.

منبع: مهر

388722