نوروز «پاشنه آشیل» کنترل کرونا

ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرد که از ۲۰ اسفند و همزمان با شروع سفرهای نوروزی، خودروی افرادی که سه دز واکسن را دریافت نکرده‌اند، بر اساس کد ملی متصل به پلاک خودرو به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه خواهد شد.
تصویر نوروز «پاشنه آشیل» کنترل کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از سه هفته افزایش آمار کرونا و تعداد مبتلایان، بالاخره رنگ آبی به نقشه کرونایی ایران بازگشت و از تعداد مبتلایان کاسته شد. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، از پنج شنبه تا جمعه (13 اسفند) ۶هزار و ۴۷۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۵۴ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

همچنین در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. آمارهای این وزارتخانه نیز از میزان استقبال 23 میلیون نفر نسبت به دز سوم واکسن خبر می‌دهد، در شرایطی که به باور وزارت بهداشت و کارشناسان، تنها راه مقابله با سویه امیکرون، تزریق دز سوم واکسن است. تا ۱۳ اسفند، تاکنون ۶۳ میلیون و ۴۲ هزار نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۶۵۰ هزار ۱۲۸ نفر دُز دوم و نزدیک به ۲۳ میلیون و ۶۴۸ هزار نفر دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

نقره داغ واکسن گریزان

ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرد که از ۲۰ اسفند و همزمان با شروع سفرهای نوروزی، خودروی افرادی که سه دز واکسن را دریافت نکرده‌اند، بر اساس کد ملی متصل به پلاک خودرو به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه خواهد شد. بر اساس اعلام این ستاد، محدودیت سفر مربوط به پلاک خودرو است و وضعیت واکسن سرنشینان آن مدنظر نیست. با این حال، بسیاری از کارشناسان و مسئولان نوروز 1401، و انجام سفرهای نوروزی را «پاشنه آشیل کنترل شیوع کرونا» می‌دانند، امری که با توجه به کاهش آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به زدن ماسک در بسیاری از اماکن عمومی کشور می‌تواند کشور را به روزهای سیاه بازگرداند. همان‌طور که علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به وضعیت کرونا در تهران، گفته است: «از نظر آمار مراجعه موارد سرپایی، کم‌کم در شیب نزولی قرار می‌گیریم. اگر یکباره دچار پیک ناگهانی نشویم به‌نظر می‌رسد همین روزها در حال عبور از پیک امیکرون در موج ششم هستیم.»

مواظب نوروز باشید

در این شرایط کارشناسان حــــوزه سلامت معتقدند منتشر نشدن نتیجه مطالعه‌های علمی از روند تولید واکسن‌ها و آمار تحلیلی درباره بستری‌شده‌ها و فوتی‌های واکسن‌زده و نزده کرونا با گذشت یک‌سال از واکسیناسیون منجر به تقویت این بی‌رغبتی‌ شده است؛ درحالی‌که براساس پیگیری‌ها، نوع و تعداد واکسن‌های تزریق شده بیماران به‌ویژه در پیک امیکرون بلافاصله پس از بستری در پرونده آنها درج و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود اما اینکه چرا تاکنون این تحلیل‌ها ارائه نشده، سؤالی است که پاسخی به آن داده نمی‌شود تا بهانه‌های واکسن‌ستیزها و واکسن‌گریزها را برای شانه خالی کردن از واکسیناسیون تقویت کند.

این در حـــالی است که اولین مقالـــه مطالعات بالینی کوویران برکت با عنوان ارزیابی خاصیت خنثی کنندگی واکسن کوویران بر روی واریانت‌های نگران کننده ویروس کرونا در مجله Clinical Microbiology and Infection چاپ شد.

بر اساس ادعای این مجله، از نظر ضریب تاثیر، این مجله جزو پنج مجله برتر دنیا در زمینه بیماری‌های عفونی است. علاوه بر این مقاله، پنج مقاله دیگر از مطالعات بالینی واکسن کوویران برکت زیر نظر داوری یا در شرف چاپ است. با این حال رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تاکید می‌کند: «هنوز مهم‌ترین ابزار محافظتی در برابر کرونا واکسن است اما هنوز پوشش واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی کمتر است.» احسان مصطفوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در موج ششم اپیدمی کرونا که ناشی از غالب شدن سویه امیکرون است، قرار داریم، گفت: «این موج بیش از یک ماه است که کشور را درگیر کرده و سبب ابتلای قابل توجهی از هموطنان شده است؛ به شکلی که بر اساس شواهد موجود ما بالاترین موارد ابتلا به بیماری را از ابتدا تاکنون در موج ششم تجربه کردیم. براساس شواهد موجود و مدل‌سازی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که ما در موارد ابتلا و بستری و در روزهای اخیر در مورد موارد مرگ، پیک اپیدمی را سپری کرده‌ایم. انتظار داریم در هفته‌های آتی شاهد کاهش قابل توجه موارد ابتلا، بستری و مرگ باشیم.»

منبع: روزنامه آرمان‌ملی

387143