سیب زمینی هم غذای لاکچری شد!

خرید قیمه سیب‌زمینی اقدام لاکچری محسوب می‌شود، چون برخی از رستوران‌های تهران ۵۰۰ گرم از این خورشت را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان دست مشتری می‌دهند. همه چیز زیر سر افزایش قیمت گوشت و سیب‌زمینی است. برنج هم در روز‌های گذشته دست کمی از آن‌ها نداشته
تصویر سیب زمینی هم غذای لاکچری شد!

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت گوشت گران شده و الان باید برای یک کیلو گوشت خورشتی حدود ۲۰۰ هزار تومان پول خرج کنیم. طبق آمار‌های رسمی، ظرف یک سال ارزش گوشت گوساله ۴۰ درصد و گوشت گوسفندی ۲۰ درصد رشد داشته است. اگر این روز‌ها پیگیر اخبار بودید، احتمالا چیز‌هایی درباره گرانی سیب‌زمینی و برنج هم به‌چشمتان خورده و با تیتر‌هایی مثل برنج ۱۰۰ هزار تومانی و سیب‌زمینی ۱۵ هزار تومانی روبرو شده‌اید. لپه، زعفران، دارچین، لیمو عمانی و ... همیشه گران بوده‌اند. به‌این ترتیب الان رسما می‌توان قیمه‌ سیب‌زمینی را جزو غذاهای لاکچری به‌حساب آورد. برخی رستوران‌های تهران یک پرس از این خورشت را حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

قیمت سیب‌زمینی

قیمت سیب‌زمینی گران شده و این موضوع در آمار‌های رسمی و بازار مشهود است. مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود که مربوط به دی‌ماه می‌شود، متوسط قیمت یک کیلو از این کالا را ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده است. رقمی که نشان می‌دهد ارزش یک کیلو سیب‌زمینی نسبت به دی‌ماه پارسال ۱۰۸ درصد و درمقایسه با آذر امسال حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. وقتی سراغ بازار می‌رویم، عدد و رقم‌ها متفاوت است. احتمالا طی این چند روز در کانال‌های تلگرامی و اخبار پیگیر سیب‌زمینی ۱۵ هزار تومانی بوده‌اید. شاید هم خودتان در میوه‌فروشی‌ها به همین اندازه برای سیب‌زمینی دست به جیب شدید، اما الان در سایت دیجی‌کالا دست‌کم پنج مدل سیب‌زمینی وجود دارد که قیمت یک کیلو از گران‌ترین نوع آن به ۳۳ هزار تومان رسیده است.

نمونه‌ای که به‌اسم ارگانیک و درجه یک فروخته می‌شود و تازه رقم ۳۳ هزار تومان آن بعد تخفیف چهار هزار تومانی درنظر گرفته شده است. در همین سایت سیب‌زمینی درجه یک و سیب‌زمینی درشت کیلویی ۳۰ هزار تومان، سیب‌زمینی بلوط کیلویی ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان و ارزان‌ترین سیب‌زمینی کیلویی ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان فروخته می‌شوند. بعد خبر‌هایی که درباره گرانی سیب‌زمینی منتشر شد، دولت از ابتدای هفته برای مهار افسار قیمت این کالا عرضه آن در میادین میوه و تره‌بار را با قیمت مصوب کیلویی ۱۰ هزار تومان آغاز کرد. به‌صورت همزمان در سامانه بازرگام شاهد فروش این کالا با رقم ۹ هزار و ۸۰۰ تومان هستیم.

قیمت گوشت

قیمت گوشت گوسفندی و گوساله طبق آمار‌های رسمی طی یک سال گذشته به‌ترتیب حدود ۴۰ و ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران هر کیلو گوشت گوسفندی درحالی به‌طور میانگین ۱۴۲ هزار تومان در دی‌ماه فروخته شده که این رقم در مدت مشابه پارسال حدود ۱۱۹ هزار تومان و فروردین امسال تقریبا ۱۳۶ هزار تومان بوده است. عدد ۱۴۲ هزار تومان جدا از اینکه مربوط به دی‌ماه می‌شود، متوسط قیمت انواع مختلف گوشت گوسفندی است و مثلا می‌شود بسته یک کیلویی قلوه‌گاه بدون استخوان را الان ۱۱۴ هزار تومان خرید. شقه گوسفندی ۱۴۲ هزار تومان، گوشت مخلوط بدون دنبه ۱۵۲ هزار تومان، گوشت گردن ۱۵۶ هزار تومان، شقه ممتاز بدون دنبه ۱۷۰ هزار تومان، گوشت ران گوسفندی ۲۱۰ هزار تومان، گوشت خورشتی ۲۲۰ هزار تومان و ماهیچه گوسفندی کیلویی ۲۳۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند. وضعیت قیمت گوشت گوساله چطور است؟ طبق آمار از شهریور امسال ارزش گوشت گوساله از گوسفند سبقت گرفته و در دی‌ماه به‌طور متوسط ۱۴۸ هزار تومان قیمت داشته است. گوشت گوساله دی‌ماه ۹۹ سال کیلویی ۱۰۷ هزار تومان و فروردین امسال ۱۲۳ هزار تومان ارزش داشت. وقتی سراغ بازار برویم برای یک کیلو از گوشت قلوه‌گاه گوساله با رقم ۱۳۵ هزار تومان و یک کیلو گوشت مخلوط گوساله ۱۸۰ هزار تومان روبرو می‌شویم. همچنین گوشت سردست حدود ۱۹۰ هزار تومان، گوشت ماهیچه و ران تقریبا با همین رقم، گوشت خورشتی ۲۱۵ هزار تومان و گوشت استیک گوساله حدود ۲۷۰ هزار تومان فروخته می‌شوند.

قیمت برنج

برنج در گرانی‌های اخیر، گوشت و سیب‌زمینی را تنها نگذاشته است. اگر در خبر‌ها از گوشت ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومانی و سیب‌زمینی ۱۵ هزار تومانی شنیده‌اید، لابد در جریان برنج ۱۰۰ هزار تومانی هم هستید. حالا واقعا قیمت برنج به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است؟ با آمار‌های رسمی شروع کنیم. مرکز آمار می‌گوید برنج درجه یک ایرانی در دی‌ماه کیلویی ۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش داشته است. با درنظر گرفتن رشد ارزش ۷۰ درصدی این کالا، نباید فراموش کنیم عدد اعلامی ازطرف مرکز آمار براساس میانگین قیمت‌ها اعلام می‌شود. مثلا برنج ایرانی عنبر بو اعلاء خوزستان دربسته‌های پنج کیلویی ۲۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود که ارزش هر کیلو از آن را باید کمتر از ۵۰ هزار تومان درنظر بگیریم.

اما بله برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومانی هم وجود دارد که البته به یکی‌دو نوع خاص محدود می‌شود. مثلا قیمت برنج درجه یک هاشمی در سایت دیجی‌کالا به کیلویی ۱۱۵ هزار تومان رسیده است و برنج صدری ۱۰۵ هزار تومان فروخته می‌شود وگرنه برنج درجه یک طارم تقریبا ۹۵ هزار تومان، برنج هاشمی معطر کیلویی ۶۹ هزار تومان، برنج دم‌سیاه کاویش کیلویی ۶۴ هزار تومان و برنج نیم‌دانه ارگانیک هم کیلویی ۶۲ هزار تومان فروخته می‌شوند. با همه این حرف‌ها دولت ماجرای گرانی برنج را قبول دارد و می‌خواهد با عرضه تنظیم بازاری قیمت آن را کنترل کند. این عرضه به‌صورت اینترنتی و در سامانه بازرگام صورت می‌گیرد. به‌طوری که شاهد فروش سه نوع برنج خارجی و یک نوع ایرانی در این سامانه هستیم. قیمت برنج ایرانی در بازرگام که تحت نام برنج شیرودی تنظیم بازار فروخته می‌شود، در بسته‌های پنج کیلویی ۲۱۰ هزار تومان است و ارزش یک کیلو از آن را باید ۴۲ هزار تومان درنظر بگیریم. برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه بازرگام به‌فروش می‌رسند.

قیمت مواد لازم برای درست کردن قیمه‌ سیب‌زمینی با برنج

قیمه سیب‌زمینی با برنج غذای ارزانی نیست و می‌خواهیم ببینیم خرید مواد لازم بابت درست کردن آن چقدر تمام می‌شود. شخصی که مسئولیت درست کردن این غذا را برای پنج نفر برعهده می‌گیرد، احتمالا به ۳۰۰ گرم گوشت خورشتی یا قیمه‌ای، ۲۵۰ گرم سیب‌زمینی، ۱۰۰ گرم لپه و یک کیلو برنج نیاز دارد و با درنظر گرفتن بازه قیمت این کالاها، هزینه خرید همین چهار قلم بین ۸۵ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. قیمت لپه طبق آمار به‌ازای ۹۰۰ گرم معادل ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان است. در بازار بسته‌های ۹۰۰ گرمی ارگانیک درامان به‌عنوان یکی از گران‌ترین نمونه‌ها حدود ۷۰ هزار تومان و بسته ۹۰۰ گرمی زرین‌دانه به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین نمونه‌ها ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

اگر همین رقم تقریبی ۵۰ هزار تومان را برای ۹۰۰ گرم لپه ملاک قرار بدهیم، قیمت گوشت خورشتی گوسفندی و گوساله را کیلویی ۲۲۰ هزار تومان مدنظر داشته باشیم و دست روی سیب‌زمینی ارگانیک درجه یک کیلویی ۳۳ هزار تومانی بگذاریم، تا همنیجا خرج‌مان به حدود ۸۰ هزار تومان می‌رسد. رقمی که با احتساب میزان دقیق این کالا‌ها برای پنج نفر محاسبه شده و به این عدد باید هزینه خرید برنج را هم اضافه کنیم. اگر فرض بگیریم خانواده پنج نفره یک کیلو برنج درجه یک هاشمی را در یک وعده و کنار خورشت قیمه سیب‌زمینی مصرف کند، جمع هزینه‌ها به مرز ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. البته بدون احتساب قیمت زعفران، لیمو عمانی، پیاز، روغن و ادویه و. اما اگر به‌جای انتخاب گران‌ترین گزینه‌ها، برنج تایلندی و سیب‌زمینی تنظیم بازاری را در سبد خریدمان بگذاریم، هزینه‌ها تا ۸۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

قیمت قیمه ‌سیب‌زمینی با برنج در رستوران‌ها

خورشت قیمه سیب‌زمینی در برخی از گران‌ترین رستوران‌ها می‌تواند حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد. مثلا قیمت ظرف ۵۰۰ گرمی خورشت قیمه سیب‌زمینی در یکی از رستوران‌ها مرکز شهر تهران –بدون برنج- ۹۹ هزار تومان است. همان رستوران ۲۵۰ گرم خورشت قیمه سیب‌زمینی، حدود ۷۰ گرم گوشت گوسفندی، سیب زمینی، ۳۵۰ گرم برنج ایرانی درجه یک هاشمی، ته چین زعفرانی، زرشک، زعفران، خلال پسته، خلال بادام را تقریبا ۹۰ هزار تومان می‌فروشد. رستوران دیگری خورشت قیمه سیب‌زمینی با برنج را ۸۵ هزار تومان دست مشتری می‌دهد.

رقمی که بابت ۳۰۰ گرم خورشت، ۷۰ گرم گوشت تکه‌ای مخلوط گوساله و گوسفندی، سیب زمینی سرخ کرده و ۴۰۰ گرم برنج ایرانی دریافت می‌شود. جست‌وجوی عبارت خورشت قیمه سیب زمینی با برنج در اپلیکیشن‌های مخصوص فروش غذای آنلاین ما را با انواع و اقسام رستوران‌ها و قیمت‌ها روبرو می‌کند. ارقامی که کمترین آن‌ها به حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی بازه قیمت یک پرس چلو خورشت قیمه سیب زمینی در تهران تقریبا –تاکید می‌کنیم تقریبا- بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

منبع: فرارو

384007