نشانه‌های هشدار در یک رابطه عاطفی چیست؟

در برخی موارد، ممکن است منطقی باشد که سعی کنید پیوند خود را حفظ کنید، اما اگر شریک زندگی شما هیچ نشانه‌ای دال بر تغییر رفتار از خودش نشان نمی‌دهد، احتمالاً بهتر است که شما هم از رابطه کناره‌گیری کنید.
تصویر نشانه‌های هشدار در یک رابطه عاطفی چیست؟

مردم در مورد نشانه‌های هشداردهنده یا «پرچم‌های قرمز» در روابط عاطفی زیاد صحبت می‌کنند، اما این اصطلاح دقیقاً به چه معناست؟ آیا معنای این پرچم‌های قرمز در همه‌ی موارد یکسان است؟ و آیا آن‌ها دلیلی برای خاتمه دادن به یک رابطه هستند یا اینکه صرفاً نشانه‌ای هستند دال بر اینکه رابطه نیاز به تغییرات و اصلاح دارد؟

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ، تلاش کرده‌ایم تا ضمن پاسخ دادن به سؤالات فوق، برخی از رایج‌ترین نشانه‌های هشداردهنده در روابط عاطفی که باید جدی گرفته شوند را نیز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های هشدار در یک رابطه چیست؟

در تمام حوزه‌های زندگی، اصطلاح «پرچم قرمز» به معنای دلیلی برای توقف است. در ورزش نیز زمانی که بازی به دلیل خطای بازیکنان متوقف می‌شود، پرچم قرمز برافراشته می‌شود. چراغ‌قرمز هم به ما علامت می‌دهد که وسیله‌ی نقلیه خود را در جاده متوقف کنیم و نوار قرمز نیز به ما در مورد عبور از یک منطقه‌ی خاص هشدار می‌دهد.

دکتر وندی والش، روانشناس بالینی که در حوزه‌ی روابط انسانی تخصص دارد، توضیح می‌دهد: «در روابط عاطفی، پرچم‌های قرمز نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد فرد احتمالاً نمی‌تواند یک رابطه‌ی سالم داشته باشد و ادامه دادن مسیر با طرف مقابل از نظر عاطفی خطرناک است.»

توجه داشته باشید که این نشانه‌های هشداردهنده در یک رابطه ممکن است همیشه واضح نباشد. اگرچه برخی از این موارد بسیار واضح هستند، اما موارد بسیاری ممکن است بیشتر در قالب یک سرنخ کوچک که دال بر وجود یک مشکل اساسی هستند، ظاهر می‌شوند.

علاوه بر این، ممکن است مدتی طول بکشد تا یک پرچم قرمز یا نشانه‌ی هشدار در یک رابطه نمایان بشود.

پرچم قرمز در مقابل پرچم زرد

درک تفاوت بین پرچم قرمز و پرچم زرد مهم است. در حقیقت، پرچم‌های قرمز نشانه‌ای برای توقف یا ترک یک رابطه هستند، در حالی که پرچم‌های زرد شدت کمتری دارند و در عوض به ما هشدار می‌دهند که سرعت خود را کاهش دهیم.

اغلب، ماهیت پرچم‌های زرد بسته به نیازها و خواسته‌های شخصی شما در یک رابطه متفاوت است، در حالی که پرچم قرمز ماهیت جهانی‌تری دارند.

دکتر والش می‌گوید: «[به عنوان مثال]، یک پرچم زرد ممکن است شامل مشکل در برقراری ارتباط عاطفی باشد که فرد از آن آگاه است و روی آن کار می‌کند. اما پرچم قرمز ممکن است فردی با سابقه‌ی خشونت خانگی، خیانت یا سوءمصرف مواد باشد.»

برخلاف باور عموم، زنان از مردان احساساتی‌تر نیستند!

اگر شریک زندگی شما هر یک از پرچم‌های قرمز زیر را نشان می‌دهد، وقت آن است که با او درباره آینده رابطه خودتان صحبت کنید.

اگرچه هر رابطه شرایط خاص خود را دارد و همیشه تفاوت‌های ظریفی وجود دارد، اما در حالت کلی یک پرچم قرمز نشان‌دهنده‌ی مشکل عمیقی است که طرف مقابل باید برای داشتن یک رابطه‌ی سالم با شما و هر کس دیگری به آن رسیدگی کند.

۱. اعتیاد به الکل و مواد مخدر

مصرف روزانه الکل یا نوشیدن الکل تا سرحد بیهوشی آن هم چند بار در هفته می‌تواند یک علامت قرمز مهم در هر رابطه‌ای تلقی شود.

مصرف مواد مخدر برای پشت سر گذاشتن روزهای سخت و اتفاقات تلخ زندگی نیز مسأله‌ای نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که شریک زندگی شما هنوز به بلوغ عاطفی نرسیده و توان مدیریت احساسات و عواطف خود را ندارد.

اگر الکل یا مواد مخدر بر زندگی شخصی یا کاری همسر شما تأثیر منفی می‌گذارد و سلامت جسمی و روحی او را با مخاطراتی مواجه می‌کند، این نشانه‌ی اعتیاد است و قطعاً یک پرچم قرمز محسوب می‌شود.

در نهایت، اگر مصرف مواد مخدر یا الکل باعث شود شریک زندگی شما از نظر جسمی یا عاطفی به شما آسیب برساند، این نشانه‌ی واضحی است که باید به رابطه‌تان با او خاتمه دهید.

۲. رفتارهای خشونت‌آمیز

کسی که نسبت به شما، عزیزان شما، غریبه‌ها و حتی حیوانات رفتار خشونت‌باری از خود نشان می‌دهد، یک پرچم قرمز جدی است برای بازنگری در رابطه‌تان.

این مسأله نشان می‌دهد که او روش سالمی برای هدایت صحیح احساسات خود اتخاذ نمی‌کند و در نتیجه عواقب آن شما را با مخاطرات جدی روبرو می‌کند. در برخی موارد، این نوع رفتار همچنین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عدم همدلی آن‌ها با دیگران باشد.

۳. اهداف ناسازگار در رابطه

اگر اهداف شما در رابطه نسبت به یکدیگر متضاد است، این مسأله می‌تواند نشانه‌ای باشد برای بازنگری در رابطه و اتخاذ تصمیمات جدی. اگرچه این موضوع بیشتر شبیه یک موضوع شخصی است که باید روی آن کار کنید، اما بدون شک یک پرچم قرمز برای آینده‌ی رابطه‌ی شما است.

مثلاً اگر طرف مقابلتان به شما گفته که هرگز ازدواج نخواهند کرد اما زندگی مشترک دقیقاً همان چیزی است که شما آرزویش دارید، پس بهتر است که حرف طرف مقابلتان را باور کنید و ساده از کنار آن نگذرید.

دیگر اهداف متضادی که در زندگی مشترک وجود دارند عبارت‌اند از انتخاب مکانی که می‌خواهید زندگی کنید، اینکه آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید یا نه، و اینکه چگونه برای مدیریت امور مالی برنامه‌ریزی می‌کنید.

۴. حسادت و بی‌اعتمادی مداوم

یک پرچم قرمز متداول دیگر در روابط عاطفی حسادت و بی‌اعتمادی است. اغلب، احساس ناامنی عمیق طرف مقابل در شروع یک رابطه با توجه کردن و حس مراقبت اشتباه گرفته می‌شود، اما در زیر همه این توجهات، غالباً یک تمایل افراطی به کنترل‌گری نهفته است.

البته هرچه در یک رابطه جلوتر بروید، نگاه کردن به گذشته و تفسیر مجدد آن توجهات مداوم یا سخاوت بیش از حد به عنوان حس ناامنی ناامید آسان‌تر است.

۵. سابقه‌ی خیانت

روابط برای موفقیت نیاز به اعتماد دارند. اگر شریک زندگی شما سابقه‌ی خیانت دارد، مهم است که رابطه‌ی خودتان را با احتیاط ادامه دهید.

حتی اگر شریک زندگی شما تغییراتی در رفتارش نشان داده است، باید از خودتان بپرسید که آیا در ادامه‌ی رابطه احساس راحتی می‌کنید، زیرا این حقیقت تا همیشه در ذهن شما حضور خواهد داشت که او سابقه‌ی خیانت دارد.

ممکن است برخی از افراد از این موضوع ناراحت نشوند، اما اگر شما این‌طور نیستید و تشخیص می‌دهید که این عامل بر توانایی شما برای اعتماد کامل به شریک زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد، پس به آن به عنوان یک پرچم قرمز نگاه کنید.

۶. شخصیت کنترل‌گر

کسی که به هر طریقی رفتار شما را کنترل می‌کند، احتمالاً مشکلات شخصی عمیقی دارد که باید روی آن‌ها کار کند.

اگر شریک زندگی‌تان سعی می‌کند شما را کنترل کند که چه کسی را ببینید یا با چه کسی صحبت نکنید، کجا بروید و کجا نروید، چگونه پولتان را خرج کنید، چه فعالیت‌هایی را در اینترنت انجام ندهید، چه چیزی بخورید یا حتی چه لباسی را بپوشید، شما باید حتماً در رابطه‌ی خود تجدیدنظر کنید.

۷. شریک عاطفی قبلی‌ام دیوانه بود!

صحبت کردن در مورد روابط قبلی امری رایج است، به خصوص زمانی که برای اولین بار شروع به ملاقات با شخص جدیدی می‌کنید.

به طرز بیان شریک زندگی‌تان، هنگام صحبت در مورد کسانی که در گذشته با او بوده‌اند توجه کنید، توجه کنید. برخی افراد هرگونه مسئولیتی را از دوش خود برمی‌دارند و تمام تقصیر را بر گردن طرف مقابل می‌اندازند.

این مسأله نشان‌دهنده‌ی عدم احترام به افرادی است که زمانی به آن‌ها اهمیت می‌دادند و دوستشان داشتند.

اگر شریک عاطفی شما، بجای اینکه ۵۰ درصد از مسؤولیت روابط گذشته‌ی خود و سرانجامشان را بر عهده بگیرد، به سادگی همسر سابق خود را دیوانه توصیف کند، به احتمال خیلی زیاد نفر بعدی که توسط آن‌ها قرار است «دیوانه‌ی قبلی» خطاب شوید، شمایید.

۸. نداشتن دوست و آشنا

اگر شریک زندگی شما در مورد برقراری و حفظ روابطش با دیگران با مشکلاتی مواجه است، این مسأله می‌تواند نشان دهد که شما نیز در ارتباط با آن‌ها با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

سعی کنید درک کنید که چرا شریک زندگی شما برای برقراری ارتباط با دیگران مشکلاتی داشته است. اگر متوجه هر نوع انحراف، قصور شخصی یا بی‌انگیزگی در او شدید، احتمالاً همان رفتار را در رابطه‌ی خودتان نیز تجربه خواهید کرد.

۹. او تمام وقتش را به شما اختصاص می‌دهد

این پرچم قرمز گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای بسیار جدی در یک رابطه باشد. هنگامی که شریک عاطفی شما، غیر از شما، روابط، سرگرمی یا اهداف دیگری در زندگی‌اش ندارد، این مسأله به روشنی نشان‌دهنده‌ی یک رابطه ناسالم و ناکافی است.

وقتی هر یک از طرفین احساس هویت و معنای شخصی خودش را داشته باشد، آنگاه خود فردی و پیوند شما در رابطه غنی‌تر و مستحکم‌تر می‌شود.

اگر کسی به طور کامل و همیشه برای احساس شادی و سرگرمی به شما تکیه کند، این مسأله می‌تواند منجر به احساس خفگی، رنجش و ناراحتی شود.

۱۰. فقدان صمیمیت عاطفی

یکی از بهترین ابعاد یک رابطه عاشقانه، ارتباط عمیق و واقعی با شخصی دیگر است. برای برخی، صمیمیت عاطفی چالش‌برانگیز است. شریکی که هیچ علاقه‌ای به گشودن خودش و برقراری پیوند عاطفی نشان نمی‌دهد، ناقوس مرگ یک رابطه است.

382668