پرسون آموزش می دهد؛

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ

مهارت‌های مدیریتی بنا به دلایل بسیاری زیادی مهم هستند. این مهارت‌ها باعث می‌شوند که شما مدیری باشید که باعث افزایش انگیزه کارمندان خود می‌شوید، تصمیمات خوبی بگیرید، راهنمای خوبی باشید، یک نمونه اخلاقی و رفتاری الهام بخش باشید، خلاقیت و نوآوری داشته باشید و با همه بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید.
تصویر مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ

آیا در حرفه‌تان به موقعیتی رسیده‌اید که آماده باشید مسئولیت بیش‌تری را بر عهده بگیرید و رهبر شوید؟ یا شاید فقط دوست دارید درآمد بیش‌تری داشته باشید؟

مدیر شدن یک روش عالی برای رسیدن به این هدف است. در حالی که مدیریت برای موفقیت هر شرکتی بسیار مهم است، اما بودن در این پست لزوماً کار آسانی نیست.

مدیران عالی تیم‌های شاد و کارآمدی را ایجاد می‌کنند که به طور مداوم به اهداف سازمانی خود نائل می‌شوند. برای تبدیل شدن به یک مدیر با عملکرد عالی، به مجموعه‌ی متنوعی از مهارت ‌های مدیریتی نیاز دارید. این‌ها برای ایجاد یک تیم پر ستاره که به شما برای هدایت مؤثر، مدیریت، برقراری ارتباط روشن و ایجاد انگیزه در رسیدن به اهداف، اعتماد دارند بسیار مهم هستند.

۱. انگیزه

مدیرانی که می‌توانند در کارکنان خود انگیزه ایجاد کننده را باید دارایی‌های واقعی و ارزشمندی برای شرکت‌ها دانست. تعامل مناسب با اعضای تیم و با روشی ماهرانه و حرفه‌ای تنها بهره‌وری و رضایت کارکنان را افزایش نمی‌دهد. بلکه الگو و نمونه‌ی خوبی برای سایر مدیران و کارمندان هم به شمار می‌رود.

مسئولین منابع انسانی و مدیران بخش استخدامی دنبال افرادی هستند که بتوانند نقاط قوت کارمندان را شناسایی کرده و آن‌ها را تشویق کنند تا مجموعه مهارت‌های خود را توسعه دهند. یک مدیر عالی به حوزه‌هایی که جای بهبود دارند نگاه و توجه ویژه‌ای دارد. او همچنین می‌داند که با مسائل مختلف چطور برخورد کند. یک مدیر موفق باید سعی داشته باشد تا کارمندان را به تشویق به ایجاد تغییرات سازنده کند، نه اینکه به ضعف‌ها و کاستی‌های آن‌ها تمرکز کرده و آن‌‌‌ها را دلسرد کند.

یکی دیگر از بخش‌های مهم انگیزه دادن به کارکنان، تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی است. بررسی و ردیابی پیشرفت کارکنان، کمک کردن به آن‌ها در پیشرفت و رسیدن به اهداف، تشویق کردن آن‌ها در مواقع کسب یک موفقیت، همگی به کارمندان کمک می‌کند روی کار خودشان متمرکزتر باشند و این موضوع را به‌ خوبی درک کنند که پیشرفت فردی آن‌ها می‌تواند به عملکرد کلی سازمان هم کمک کند.

مهارت مدیریت افراد از طریق ایجاد انگیزه در آن‌ها در هر شغل و جایگاه مدیریتی می‌تواند مفید بوده و به شما کمک کند. مهارت‌های مهم در این حوزه شامل موارد زیر می‌شود:

  • توانمندسازی کارکنان برای به عهده گرفتن پروژه‌ها
  • ایجاد یک محیط کاری پرانرژی و با انگیزه بالا
  • نشان دادن قدردانی مناسب از دستاوردهای کارکنان
  • حمایت از همکارانی که تحت فشار و استرس فراوان هستند
  • ارائه پاداش و انگیزه برای عملکرد‌های مناسب و برجسته

۲. حرفه‌ای‌گری

حرفه‌ای‌گری یکی دیگر از مهارت‌های مدیریتی است. مدیران خوب خود را در بالاترین سطح استانداردها حفظ می‌کنند تا کارمندانشان نمونه واضحی از آنچه را که باید برای آن تلاش کنند در کنار خود ببینند. خوش‌اخلاقی، صداقت و حرفه‌ای‌گری جزو مهارت‌هایی است که مدیران قوی و موفق باید داشته باشند. به‌عنوان یک رهبر، وقتی به‌جای صحبت کردن از اخلاق کاری و رفتار، بهتر است خودتان آن را با رفتار خودتان نشان دهید. مدیران استخدام به دنبال متقاضیان شغلی می‌گردند که به قوانین اخلاقی سخت‌گیرانه پایبند باشند و الگوی مناسبی برای دیگران باشند.

موارد زیر برخی ویژگی‌هایی هستند که حرفه‌ای بودن یک فرد و یا یک مدیر را نشان می‌دهد:

  • ارائه خدمات استثنائی به مشتریان و با نگرش و رفتاری حرفه‌ای
  • شناسایی و ارائه راه‌حل‌هایی دیپلماتیک برای حل مسائل کاری
  • رعایت و پایبندی ارزش‌های اخلاقی
  • نشان دادن ابتکار عمل
  • شرکت در سمینارهای توسعه فردی و مدیریتی حرفه‌ای

۳. مهارت حل مشکلات

این مجموعه مهارت مدیران را قادر می‌سازد تا مشکلات مختلفی را که ممکن است در محل کار به وجود بیایند را شناسایی کرده، به آن‌ها روبرو شده و در نهایت بر آن‌ها غلبه کند. این موضوع مستلزم تمرکز و توجه ویژه‌ای به جزئیات است. مدیران موفق و برجسته، مشکلات در حال ظهور را قبل از اینکه برای همه افراد شرکت آشکار شود شناسایی کرده و سعی می‌کنند آن‌ها را به صورت اصولی و ریشه‌ای حل کنند.

مهارت‌های تحلیلی نیز می‌توانند در طول حرفه مدیریتی به حل مشکلات کمک کنند. برای این کار، شما باید بدانید چه داده‌هایی با صنعت شما مرتبط هستند، چطور آن‌ها را جمع‌آوری کرده و اینکه این اعداد چه معنایی ممکن است داشته باشند. به عبارت دیگر، مدیر باید قادر باشد این اعداد و ارقام را تحلیل کرده و از میان آن‌ها الگویی‌هایی پیدا کند.

در میان مهارت‌های حل مسئله،‌ این موارد می‌توانند اهمیت بالایی داشته باشند. اگر این مهارت‌ها را دارید، حتماً‌ آن‌ها را در رزومه خودتان درج کنید:

  • تدبیر و چاره اندیشی در مواجهه با مشکلات
  • پیش‌بینی مسائل و مشکلات احتمالی، قبل از بروز آن‌ها
  • شناسایی عوامل مؤثر در بروز مشکلات
  • توانایی تفسیر داده‌های مهم در صنعت
  • عیب‌یابی سریع و کارآمد

۴. ارتباطات

برقراری ارتباطات مؤثر با کارکنان و با سایر مدیران شرکت را می‌توان یکی از مهم‌ترین وظایفی دانست که مدیران بر عهده دارند. آن‌ها بخشی از یک شبکه پیچیده هستند و باید به‌عنوان یک نقطه اتصال قوی عمل کنند که شکاف بین کارمندان سطح پایین و بالایی را برقرار می‌کنند.

شما باید آماده باشید که مهارت‌های ارتباطی خود را هم به‌صورت شفاهی و هم به‌صورت نوشتاری افزایش دهید. یادداشت‌‌های دارای اشتباهات تایپی و یا جلسات بی‌هدف و گیج‌کننده کافی و مفید نیستند. بهترین مدیرها همیشه می‌توانند پیامی واضح ارسال کرده و اطلاعاتی ارزشمند و قابل‌فهم را به کارمندان خود ارائه کنند که کمک زیادی به انجام کار می‌کند. داشتن هوش هیجانی برای درک نیازها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های کارمندان به شما این امکان را می‌دهد که تیم خود را قوی و سازنده نگه دارید.

این نوع مهارت‌های ارتباطی و فردی را می‌توانید در رزومه خودتان بگنجانید:

  • تهیه پیش‌نویس واضح و مختصری از منابع آموزشی
  • حفظ خطوط ارتباطی با همکاران
  • توانایی مذاکره موفقیت آمیز برای حل اختلافات کارکنان
  • تشویق کارمندان کم‌حرف و خودسر به برقراری ارتباط و مشارکت
  • رهبری و مدیریت جلسات مفیدی که هم سازنده‌ هستند و هم خیلی طولانی و وقت‌گیر نمی‌شوند.

۵. مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی بیشتر برای مدیران رده پایین مناسب هستند و مدیرانی که در بالای زنجیره قرار دارند احتیاج چندانی به آن ندارند. اگر دنبال اولین موقعیت مدیریتی خود هستید، بسیار اهمیت است که درک دقیقی از سازمان و بخش تحت مدیریت خود داشته باشید. به همین خاطر است خیلی از شرکت‌ها مدیرانشان را همیشه از میان کارکنان خودشان انتخاب می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر توانایی مدیریت سیستم‌های برنامه‌ریزی شرکت را نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید تیمی از متخصصان IT را مدیریت کنید. اگر یک مدیر فروش خودش نتواند یک قرارداد منعقد کند، هرگز مدیر فروش کارآمدی نخواهد بود.

دانش و تجربه شما از این حرفه و صنعت باید بتوانند تمام افراد زیر دست شما را راهنمایی کند تا به سطوح بالاتری از موفقیت برسند. در بسیاری از شرکت‌ها از مدیران خواسته می‌شود که برای کارکنان خود آموزش داده و برای آن‌ها مربیگری کنند. شما باید بتواند نکته‌ها و ترفندهای مفیدی را به اعضای تیم منتقل کنید که به پیشرفت کل تیم کمک می‌کند.

در مجموع، از لحاظ مهارت‌های فنی، این ویژگی‌ها می‌تواند برای هر کارمند و یا مدیری مفید باشد:

  • ارائه پشتیانی از مشتری
  • مدیریت امنیت داده‌ها
  • ارائه گزارش‌ها و تهیه کردن فایل‌های ارائه با استفاده از نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس
  • مدیریت محتوای وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های بازاریابی
  • ارائه پشتیبانی فنی به کارمندان و مشتریان

۶. خلاقیت و نوآوری

نوآوری کلمه‌ و رویکردی کلیدی برای تمام شرکت‌ها است. رقبای شما همیشه در حال تلاش هستند تا بهترین محصولات و خدمات جدید را زودتر از شما توسعه داده و ارائه دهند. کسب‌وکارهای خلاق همیشه در صدر قرار می‌گیرند. آن‌ها مشتریان جدید را با پیشنهادهای جدید خود جذب کرده و مشتریان فعلی را همیشه با ارائه محصولات جدید و بهتر راضی نگاه می‌دارند.

مدیران موفق باید اخبار صنعت را به خوبی دنبال کنند. کارمندان خود را برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های جدید تشویق کنند و خودشان هم سطح بالایی از مهارت‌های تفکر نقادانه و مفهومی را ارائه کنند. مسئولان استخدام همیشه دنبال افرادی هستند که دیدگاه‌های جدید و ایده‌های متفاوتی را به شرکت ارائه می‌دهد.

اگر حس می‌کنید توانایی‌های زیر که در ارتباط با مهارت‌‌های مدیریتی، خلاقیت و نوآوری هستند را دارید، حتماً آن‌ها را در رزومه خودتان درج کنید:

  • ارائه راهکارهای خلاقانه برای نیازهای مشتری
  • شناسایی کاستی‌ها و ضعف‌های کلیدی در ساخت و تهیه راه‌حل برای تقویت تولید
  • ساخت مدل‌های تحقیقاتی برای آزمایش ایده‌های محصول جدید
  • ارائه ایده‌های تازه برای کمپین‌های بازاریابی مناسب و به‌موقع
  • طراحی مجدد سیستم‌ها به منظور افزایش بهره‌وری، کارایی و یا عملکرد

مهارت‌های مدیریتی خوب موفقیت را تضمین می‌کنند

گنجاندن هریک از مهارت‌های مدیریتی فوق در رزومه می‌‌تواند شانس شما برای موفقیت در تصاحب موقعیت‌های شغلی مدیریتی را افزایش دهد. این امر هم برای کسانی که به‌طور فعال به دنبال یک موقعیت مدیریتی هستند و هم برای کسانی که برای مشاغل سطح ‌پایین‌تر درخواست می‌کنند صدق می‌کند. فارغ از اینکه دنبال چه شغلی هستید،‌ تمام مهارت‌های مدیریتی خود را در رزومه درج کرده و برجسته کنید. داشتن ویژگی‌های یک مدیر خوب شما را برای موفقیت در هر سطحی از شرکت کمک خواهد کرد.

مهارت‌های مدیریتی بنا به دلایل بسیاری زیادی مهم هستند. این مهارت‌ها باعث می‌شوند که شما مدیری باشید که باعث افزایش انگیزه کارمندان خود می‌شوید، تصمیمات خوبی بگیرید، راهنمای خوبی باشید، یک نمونه اخلاقی و رفتاری الهام بخش باشید، خلاقیت و نوآوری داشته باشید و با همه بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید. روی تقویت این مهارت‌ها کار کنید و متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانند بر عملکرد و فرصت‌های شغلی شما تأثیر بگذارند.

381221