پرسون گزارش می دهد؛

ارابه‌های مرگ ایرانی؛ بهای گزاف و امنیت ضعیف

تصادف زنجیره‌ای 58 خودرو در محور بهبهان –رامهرمز، با پنج فوتی و ۴۱ مصدوم یادآور خودروهای بی کیفیت داخلی با هزینه های گزاف بود.
تصویر ارابه‌های مرگ ایرانی؛ بهای گزاف و امنیت ضعیف

به گزارش سایت خبری پرسون، برای خرید خودروی پراید حاقل باید 180 میلیون تومان هزینه کرد. در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن اگر یک فرد در جامعه قصد خرید بی ارزش‌ترین خودروی ملی را با حقوق وزارت کار 3 میلیون و600 هزار تومان داشته باشد باید تقریبا 6 سال کار کند. این فرض در این صورت است که افراد حقوق خود را به صورت کامل پس انداز کنند و قیمت پراید نیز ثابت باشد.

حال کدام مسئول پاسخگوی امنیت نداشته خودروهای ملی است؟ در شرایط دشوار اقتصادی کشور مردم اگر موفق به خرید خودرو شوند امنیت جانی ندارند و در صورت کوچکترین تصادف حوادث ناگوار رخ می‌دهد.

۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا است و دراین میان ایربگ تنها 1 خودرو باز شده است.

کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است و امروزه آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات خودروهای گران قیمت اما بی ارزش داخلی مکلف هستند.

بر اساس گفته فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم؛ ایربگ یکی از امکانات خودروهای ایرانی عرضه شده به بازار است. اگر نظر کارشناسی بر این باشد که نقص نفی خودروها باعث تصادف شده است یا حتی میزان خسارات وارد شده به مردم را تشدید کرده است، خودروسازان مسئولند تا پاسخگوی خسارات مادی و معنوی باشند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد امکان پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ‌ها گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت کنند. طبق تعهداتی که بین خودروساز و خریدار منعقد شده است و البته وظایفی که خارج از قراردادهای به عهده خودروسازان است، شکایات کیفری و طرح دعوای حقوقی نتیجه‌بخش است.

بر اساس بررسی کارشناسان خودرو تعداد زیادی از خودروهای صحنه تصادف فرسوده و فاقد ایربگ بوده‌اند. اخیرا مقامات مختلف تعداد خودروهای فرسوده را سه میلیون اعلام کرده‌اند و تخمین زده‌اند که تعداد آنها تا سال ۱۴۰۴ به هشت میلیون عدد می‌رسد. این خودروها نه تنها از نظر قطعه‌ای مانند ایربگ که حتی در ترمز نیز دچار نقص هستند.

کاکایی کارشناس خودرو نیز در این خصوص معتقد است: در مورد کیفیت قطعات خودرو هیچ تعارفی نباید وجود داشته باشد اما هزینه تست ایربگ بسیار بالاست و امکان دارد تواتر آزمون‌هایی که در خط تولید انجام می‌شود، کم باشد. باید مشخص شود که خودروسازان برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی چه برنامه‌ای دارند. بروز حادثه بهبهان هشداری برای مسئولین کشوری است اما این موضوع نیز به مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شود.

380844