یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد؛

بازار تلخ شکر / افزایش سه برابری روغن دریک سال

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان شهر تهران از افزایش قیمت مواد اولیه این صنف خبرداد،گفت: شکر در ابتدای سال کیلویی 8 هزار تومان به شکل آزاد در بازار معامله می شد که این روزها یک کیلو شکر در بازار آزاد به مرز 16 هزار تومان رسیده است و یک حلب روغن 16 کیلویی از 220 هزار تومان ابتدای سال این روزها به 600 هزار تومان رسیده است.
تصویر بازار تلخ شکر / افزایش سه برابری روغن دریک سال

علی بهرمند رئیس اتحادیه شیرینی فروشان تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون گفت: این روزها شکر نه تنها با قیمت بالا مورد دادوستد قرار می گیرد بلکه شاهد کاهش عرضه در بازار نیز هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت بازرگانی ایران و زیرمجموعه های وزارت صمت شکر را به نرخ دولتی در اختیار اتحادیه شیرینی فروشان برای توزیع بین اعضای اتحادیه قرار می دهند؟ پاسخ داد: متاسفانه هیچ سهمیه ای برای شکر با نرخ دولتی از سوی وزارت صمت در اختیار این صنف قرار نمی گیرد و روغن نیز به همین شکل هیچ گونه سهمیه ای نداریم، اما به تازگی اعلام کردند که سهمیه ای برای روغن در نظر گرفته اند.

این مقام صنفی ادامه داد: روغن حلب 16 کیلویی در بازار آزاد 600 هزار تومان معامله می شود که نسبت به ابتدای سال جاری 300 برابر مواد اولیه این صنف با افزایش قیمت مواجه شده است، به همین منظور همکارانم مجبور هستند برای جبران هزینه ها دست به افزایش قیمت تولیدات شان بزنند.

شکر در ابتدای سال کیلویی 8 هزار تومان به شکل آزاد در بازار معامله می شد که این روزها یک کیلو شکر در بازار آزاد به مرز 16 هزار تومان رسیده است و یک حلب روغن 16 کیلویی از 220 هزار تومان در ابتدای سال این روزها به 600 هزار تومان رسیده است.

بهرمند در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه یکی از مقامات وزارت بهداشت گرانی شکر را عاملی برای سلامتی جامعه توصیف کرده است، آیا این نگاه درست است؟ گفت: اگر این موضوع نقل قول است واقعا متاسفم، چرا که نزدیک به 800 هزار نفر به شکل مستقیم با صنف شیرینی فروشی در کل کشور مشغول به کار هستند و در صورت بی توجهی به این صنف حجم عظیمی از افراد با بیکاری مواجه خواهند شد.

وی اظهار داشت: اگر دولت برنامه ای برای حذف ارز 4200 از کالاها داشته باشد و اصناف مواد اولیه محصولات تولیدی شان را به شکل قیمت آزاد تهیه کنند قطعا با افزایش قیمت مواد شیرینی مواجه خواهیم شد، اینکه با ارز 4200 قیمت روغن در بازار آزاد 600 هزار تومان باشد با حذف ارز دولتی این قیمت بسیار افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان تهران گفت: شکر در ابتدای سال کیلویی 8 هزار تومان به شکل آزاد در بازار معامله می شد که این روزها یک کیلو شکر در بازار آزاد به مرز 16 هزار تومان رسیده است و یک حلب روغن 16 کیلویی از 220 هزار تومان در ابتدای سال این روزها به 600 هزار تومان رسیده است.

گفت وگو از: محمد خادمی

380028