ضرورت ساخت 40 سوله مدیریت بحران در 4 سال

در شورای عالی مدیریت بحران کشور مصوب شده که ظرف چهار سال با مشارکت شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه کشور باید ۴۰ سوله بحران ساخته شود.
تصویر ضرورت ساخت 40 سوله مدیریت بحران در 4 سال

به گزارش سایت خبری پرسون، گسل های اطراف تهران فعال هستند و هر لحظه امکان دارد که زلزله در تهران رخ دهد و باید برای این منظور در شهر آماده بود.

۱۰۳ سوله مدیریت بحران در تهران ساخته شده است اما قرار بود که به تعداد نواحی تهران سوله بحران ساخته شود.

باید ۴۰ سوله مدیریت بحران در پایتخت ساخته شود

علی نصیری مدیر عامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت سوله‌های مدیریت بحران گفت: در حال حاضر باید ۴۰ سوله مدیریت بحران در پایتخت ساخته شود.

وی ادامه داد: در شورای عالی مدیریت بحران کشور مصوب شده که ظرف چهار سال با مشارکت شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه کشور این ۴۰ سوله مدیریت بحران ساخته شود.

نصیری با بیان اینکه ساخت سوله های بحران نیازمند پول است، گفت: اما بودجه‌ای که برای سوله های بحران پیش بینی شده کم است.

هزینه ساخت و تجهیز هر سوله مدیریت بحران 40 میلیارد تومان است

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در خصوص هزینه ساخت هر سوله مدیریت بحران در پایتخت گفت: ۲۵ میلیارد تومان هزینه ساخت و ۱۵ میلیارد تومان هزینه تجهیز هر سوله مدیریت بحران است و اگر بخواهیم در هر سال ۱۰ سوله بحران بسازیم باید ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه فقط برای ساخت منهای تجهیز داشته باشیم البته این در حالی است که زمین رایگان است.

وی به سوله های مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و گفت: هزینه تعمیر و نگهداری سوله های مدیریت بحران فعلی هم وجود دارد که خودش عدد بالایی است و برای نگهداری هر سوله حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

نصیری تاکید کرد اگر پول باشد توان فنی برای ساخت سوله های مدیریت بحران وجود دارد.

برخی از اعضای شورای شهر تهران بازدیدهای از سازمان مدیریت بحران شهر تهران داشته فعالیت این سازمان را مهم و حساس اعلام کردند.

از نظر امکانات و هم از نظر ایجاد زیرساخت ها با مشکلاتی روبرو هستیم

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره می گوید: این سازمان باید در بحران نقش آفرینی کند و اگر نقش خود را به خوبی انجام ندهد، خسارت جبران ناپذیری به شهر وارد می شود.

وی ادامه داد: فعالیت های این سازمان حیاتی است و با جان افراد سر و کار دارد، دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت بحران در شهر تهران فعالیت دارند، باید با هم افزایی نقش خود را در زمان بحران به خوبی ایفا کنند.

پیرهادی گفت: در زمان بروز زلزله حتی شهر تهران هم آمادگی لازم را ندارد، تجهیز،نوسازی، بهسازی و ایمن سازی ساختمان ها بسیار ضروری و حائز اهمیت است و از نظر امکانات و هم از نظر ایجاد زیرساخت ها با مشکلاتی روبرو هستیم.

تهیه نقشه خطر پذیری شهر تهران ضرورت دارد

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران نخستین گامی است که باید برداشته شود.

وی افزود: فقدان طرح جامع یکی از ضعف‌های اساسی مدیریت بحران محسوب می شود که این اقدام باید از سوی وزارت کشور در اسرع وقت انجام شود.
پیرهادی تاکید کرد: تهیه نقشه خطر پذیری شهر تهران ضرورت دارد و امیدواریم که در زمان کوتاهی این نقشه تهیه و نقشه‌های قبلی نیز به روز شود.

آموزش شهروندان در حوزه مقابله با بحران ضرورت دارد

پیرهادی اظهار داشت: در پروسه زمانی تا تهیه طرح جامع مدیریت بحران، سازمان مدیریت بحران شهر تهران برنامه های کوتاه مدت از جمله تهیه نقشه و امضای تفاهم نامه با دستگاه‌ها اجرایی برای بهبود وضعیت مقابله با بحران را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه آموزش شهروندان در حوزه مقابله با بحران ضرورت دارد گفت: آموزش به عنوان برنامه کلیدی مقابله با بحران باید در اولویت های این سازمان قرار گیرد.

به گفته پیرهادی، تلاش مدیریت شهری در حوزه مقابله با بحران باید در سطح شهر و در زمان های بحران از سوی شهروندان، قابل مشاهده باشد.
به اعتقاد عضو شورای شهر تهران، شهرداری به تنهایی ، نمی تواند موضوع بحران تهران را ساماندهی کند.

وی خاطرنشان کردکه فعالیت در حوزه پیشگیری از بحران از طریق خانه های دوام در محلات، باید مورد توجه قرار گیرد و ساز و کار آن مورد بررسی قرار گیرد.

تعدادی از سوله های مدیریت بحران شهر تهران در دست سازمان ورزش و برخی از نهادها بود که تعدادی از آنها بازگشت داده شد.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران و مدیر عامل اسبق سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره می‌گوید: سوله های مدیریت بحران دو دسته هستند که شامل سوله های مدیریت بحران ویژه که در هر منطقه وجود داشته و در اختیار سازمان مدیریت بحران و منطقه قرار گرفته اند. سوله های ویژه مدیریت بحران برای هر منطقه بر اساس تعریف استانداردی که سازمان به مناطق اعلام کرده است، تجهیز شده اند.

مدیریت شهری آماده است که فضا را برای جمعیت هلال احمر مهیا کند

وی ادامه داد: در ادوار و زمان های مختلف از سوله های بحران بازدید می شود تا امکانات موجود در آن ها کم و زیاد نشده و تاریخ مصرف امکانات موجود در آن ها نیز به اتمام نرسیده باشد. باید توجه داشت که تجهیزات کامل محل اسکان های اضطراری و سوله ها وظیفه شهرداری تهران نیست و جمعیت هلال احمر نیز موظف است که این موارد را در انبار خود دپو کند. با این حال مدیریت شهری آماده است که فضا را برای جمعیت هلال احمر مهیا کند و اگر فضا برای مکان های بحران کم بیاید، می تواند به کمک شهرداری ذخیره سازی مناسبی انجام دهد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: لازم است سوله های مدیریت بحران در سطح نواحی تجهیز شوند. متاسفانه از ابتدای راه اندازی آن ها، امکانات مدیریت بحران برخی سوله ها تحویل سازمان ورزش و جوانان و در اختیار آن ها قرار گرفته بود.

وی به مصوب شدن اختیارگیری سوله های مدیریت بحران در این سازمان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به آخرین پیگیری های بنده، رئیس سازمان مدیریت بحران و علیرضا زاکانی شهردار تهران دستور داده اند که این سوله ها برگردند و طبیعی است که در صورت برگشت آن ها، هزینه بازسازی اولیه و تجهیزات اولیه در نظر گرفته شود. امیدواریم در سال 1401 این مورد در اولویت قرار گرفته و امکان طی شدن این موضوع فراهم شود.

باید تکالیف ما در حوزه مدیریت بحران احصا شود

مدیران شهری می خواهند شرایطی فراهم کنند که مردم در آرامش و رفاه باشند.علیرضا زاکانی شهردار تهران می گوید:می‌توانیم شرایط جدیدی برای اداره شهر ایجاد کنیم تا مردم در آرامش و رفاه باشند.

وی ادامه داد: باید تکالیف ما در حوزه مدیریت بحران احصا شود و در این زمینه از ظرفیت همه مردم استفاده کنیم. برای حرکت در این مسیر ایجاد شبکه ای از مردم در جهت آموزش ضرورتی انکارناپذیر است.

زاکانی با تاکید بر توجه به زیرساخت ها اظهارکرد: باید وظایف دیگر دستگاه های متولی در بخش صیانت و مدیریت بحران را احصا کنیم تا در این زمینه مطالبه و ظرفیت همکاری ایجاد شود.

شهردار تهران گفت: نکته دیگر ایجاد زمینه آموزشی، تبلیغی و انگیزشی است که می توان از ظرفیت سریال های تلویزیونی در حوزه آموزش مدیریت بحران استفاده کرد.

زاکانی با بیان اینکه باید نگاه به داخل شهرداری و امکانات آن داشته باشیم گفت: در این میان بخشی دیگر از مسئولیت ها نظارت به دیگر دستگاه ها است تا بتوانیم از این طریق و با ایجاد پیوستگی در مدیریت بحران موفق باشیم، نقطه آغاز را می‌توان شهرداری تهران قرار داد که بتوانیم با لکه گذاری به سمت ایجاد بافتی جدید برویم که برای شهر نه تنها زیان ندارد بلکه آورده نیز دارد.

بر اساس این گزارش باید در کلان شهر تهران 40 سوله مدیریت بحران ساخته شود. البته در زمینه مدیریت بحران فقط شهرداری تهران مسئول نیست و نهاد های دیگری هم در این زمینه مسئولیت دارند که باید به وظایف خود عمل کنند. شهرداری تهران تاکنون 103 سوله مدیریت بحران ساخته است اما باید ۴۰ سوله دیگری با همکاری دولت ساخته شود که البته مدیران تاکید دارند در صورت فراهم شدن بودجه توان فنی کار وجود دارد.

منبع: فارس

380052