افزایش تورم ارتباطی به ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: دلیل اصلی تورم در کشور نقدینگی است و نقدینگی عوامل مختلفی دارد. یکی از این عوامل کسری بودجه است.
تصویر افزایش تورم ارتباطی به ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد

ابراهیم بهادرانی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص تاثیر ارز 4200 تومانی بر افزایش تورم گفت: در حال حاضر تنها 5 قلم کالای اساسی با دلار 4200 تومانی معامله می‌شود. بنابراین ارز۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر تورم ندارد.

بهادرانی ادامه داد: بحث حذف ارز۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه مستقیم نیز در حال حاضر عملی نشده است. اما متاسفانه اکثر رسانه‌ها بر موضوع اشتباه تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم می پردازند.

وی تصریح کرد: دلیل اصلی تورم در کشور نقدینگی است و نقدینگی عوامل مختلفی دارد. یکی از این عوامل کسری بودجه است. کسری بودجه سبب می‌شود، دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی کسری را تامین کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابر این دولت بدهکار بانک‌ها و بانک‌ها بدهکار بانک مرکزی می‌شوند. مطابق اساسنامه، زمانی که بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها طلب داشته باشد اجازه چاپ پول به معادل استقراض را دارد. بنابراین پایه پولی و نقدینگی ۷ برابر بیشتر از پول در گردش است که در اقتصاد به این امر ضریب فزاینده نقدینگی می‌گویند.

بهادرانی در پایان گفت: از طرفی تولید کشور رشد نیافته و عدم تعادل در بازار ایجاد شده است. حال دولت اعلام کرده است، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر ۷ درصدی مستقیم و غیر مستقیم بر تورم دارد.

378165