واقعیت را تحریف نکنید

چندی پیش متنی به نقل از دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در فضای مجازی منتشر شد که با مقایسه شهید سلیمانی و دکتر قالیباف، رییس مجلس، به‌جای نقد مودبانه و منصفانه که رییس مجلس همیشه از آن استقبال کرده، کنایه، طعنه و برچسب علیه وی مطرح شده بود.
تصویر واقعیت را تحریف نکنید

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر در این دوسال اخیر حاج‌قاسم رییس مجلس بود، برای رفع نگرانی رهبر انقلاب درباره ولنگاری حاکم بر فضای مجازی، طرح محکم و منسجمی را برای قانونمندی و ضابطه‌مند شدن فضای مجازی تهیه و تصویب می‌کرد و تا از اجرای دقیق آن توسط دولت مطمئن نمی‌شد از پا نمی‌نشست؛ چراکه برای حاج قاسم، اجرای منویات و مطالبات رهبری از اوجب‌واجبات بود و در این مسیر ملاحظه دوست و دشمن و خوشایند این و آن را نمی‌کرد و برای بر زمین نماندن خواسته‌های ولی‌فقیه از دادن جان نیز ابا نداشت! الان تقریبا دوسال است که حاج باقر رییس مجلس است اما نه‌تنها برای رفع نگرانی رهبر انقلاب درباره ولنگاری فضای مجازی، قدمی برنداشته بلکه تا توانسته در مسیر قانونمند کردن فضای مجازی تعلل و سنگ‌اندازی فرموده و به تبعیت از اطرافیان کوچک و کوتاه خود و در جهت جلب‌نظر شاخ‌های حاکم بر فضای مجازی، هرگونه که توانست طرح صیانت را به دیوار کوبیده».

این مهم‌ترین فراز از یادداشت اخیر دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران با عنوان «از حاج‌قاسم تا حاج‌باقر» است؛ نوشته‌ای که از آن کژنمایی و قضاوت یکطرفه می‌بارد. جالب‌ترین و یکسویه‌ترین ادعای کوشکی در بند آخر نوشته‌اش بود که مدعی شد رییس مجلس پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، هیچ سفر نظارتی نرفته است. او نوشت: «خوب است حاج‌باقر به این سوال پاسخ بدهد که چرا دیگر خبری از سفرهای نظارتی! رییس مجلس نیست! آیا این سفرها فقط مختص قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بود؟» برای تحلیل و واکاوی یادداشت کوشکی، ابتدا از بخش اول آن یعنی ادعای اهمال قالیباف نسبت به مدیریت فضای مجازی آغاز می‌کنیم.

مدیریت کشور، تخصص و همه‌جانبه‌نگری نیاز دارد

نویسنده متن مذکور اگر سوال می‌کرد به او می‌گفتند که قالیباف در این یک‌سال‌ونیمی که از عمر مجلس یازدهم گذشته، با همه توان، تجربه و آبروی خود به میدان آمده تا در حوزه‌هایی که بر زندگی مردم، در همه ابعاد، اثرگذار است ،سیاست‌گذاری‌های دقیقی انجام شود و جلوی ولنگاری‌ها در بخش‌های مختلف و نه فقط فضای مجازی گرفته شود.

در کنار بخش اقتصادی که مصوبات مهم و اثرگذاری در مجلس شاهد بودیم و به شرط اجرای آن ازسوی دولت، شاهد اثرگذاری آن بر معیشت مردم خواهیم بود، قانونمند شدن فضای مجازی نیز از دیگر دغدغه‌ها و پیگیری‌های مهم رییس و نمایندگان بوده است. تاکید رییس مجلس همیشه این بود که با توجه به مطالبه صریح رهبر انقلاب برای قانونمندشدن این حوزه، حتما قانون جامع و مانعی که جلوی آسیب‌ها و ولنگاری‌ها را بگیرد و فضای لازم برای حضور راحت و بی‌دغدغه اقشار مختلف در این فضا را ایجاد کند، در مجلس تصویب شود.

با همین نگرش طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با وجود فضاسازی های سنگین و نسبت‌های دروغی که درباره آن مطرح می‌شد در مجلس پیش برده شد؛ البته قالیباف برخلاف برخی دیگر، قانونمند شدن این فضا را با شیوه‌های سلبی و توام با شتاب مساوی نمی‌داند و معتقد است که امروز فضای مجازی به‌دلیل کارکردهای گسترده‌ای که در حوزه‌های آموزش، اشتغال، پر کردن اوقات فراغت، ارتباطات و ... دارد، اثرگذاری واقعی در زندگی مردم داشته و نباید تصمیمی درباره آن گرفته شود که ده‌ها هزار شغل و فعالان این بخش را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد، بلکه تاکید دارد باید حقوق فعالان این فضا مانند فضای حقیقی به رسمیت شناخته شود.

قالیباف در جلسه علنی مجلس به تاریخ 14آذر 1400 با اشاره به نقش بی‌بدیل فضای مجازی در رشد اقتصادی و توجه ویژه مجلس به این کارکرد راهبردی، تصریح کرد: «مجلس مدافع فعالیت‌های اقتصادی در بستر فضای مجازی است و ما برای تقویت این حوزه تلاش می‌کنیم، درحال‌حاضر براساس آمار ارائه‌شده، کسب‌وکارهای دیجیتال حدود چهار الی پنج درصد GDP کشور را به خود اختصاص داده است که باید به بیش از ۱۰الی ۱۵درصد افزایش پیدا کند».

قالیباف پیش از این و در نخستین جلسه کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی، با مهم و حیاتی ارزیابی کردن قانونگذاری در حوزه فضای مجازی تاکید کرده بود: «امروز فضای مجازی وارد فضای حقیقی زندگی مردم در ابعاد مختلف، چه در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، حوزه مسائل علمی و حوزه مسائل اقتصادی شده است لذا حتما همه ما باید این توجه را داشته باشیم که به‌عنوان نماینده مردم این فضا و محیط را در بستری امن توأم با اطمینان خاطر برای استفاده مردم فراهم کنیم».

نکته مهم اینجاست که پس از تصویب کلیات طرح صیانت در مجلس، قالیباف دستور تشکیل کمیسیونی ویژه برای چکش‌کاری تخصصی این طرح را صادر کرد تا نمایندگان با بررسی همه زوایا، نگرانی جامعه بابت برخی شائبه‌ها را کاهش دهند و درعین‌حال، طرحی بهینه و همه‌جانبه‌نگر از بهارستان بیرون بیاید. دراین‌باره قالیباف حتی به مرکز پژوهش‌ها ماموریت داد تا همه ابعاد و زوایای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طرح صیانت را مورد بررسی کارشناسی قرار بدهد. قالیباف دراین‌باره تاکید کرده بود: «طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد تا ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیرساختی آن با بررسی‌های کارشناسی بیشتر اصلاح شود».

عقلانیت و عدالت مهم است، نه باندبازی اساسا همین نگرش عقلانی قالیباف به ساماندهی فضای مجازی است که باعث تخریب‌های این چنینی می‌شود و مع‌الاسف برخی نیروهای انقلابی همچون دکتر کوشکی در این دام اسیر می‌شوند. خیلی نگذشته از روزهایی که حاج‌قاسم هم به‌خاطر رفتار، گفتار و تصمیم‌های انقلابی‌اش که منطبق بر عقل و عدل بود، آماج تهمت‌ها و کارشکنی‌های عده‌ای می‌شد و امروز هم ادامه همان تهمت‌ها را شاهد هستیم.

قالیباف چندی پیش در جمع اعضای ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید حاج‌قاسم سلیمانی، عدالت و عقلانیت را دو عنصر مهم در اندیشه آن شهید دانست و تصریح کرد: «شهیدسلیمانی هر اقدامی را که منطبق بر عقلانیت، عقل متصل به وحی و در راستای عدالت و به گونه‌ای منطبق بر عقل و عدل بود انقلابی می‌دانست و اظهارنظرهای گروه‌ها، دسته‌ها، جریان‌ها یا جناح‌ها برای‌شان مهم نبود و این موضوع مبنای شهیدسلیمانی بود».

قالیباف روز 17آبان امسال در نشست مشترک با هیات امنای قرارگاه فرهنگی شهید حاج‌قاسم سلیمانی، با اشاره مجدد به عدالت و عقلانیت حاج‌قاسم و پرهیز آن شهید از گروه‌گرایی تاکید کرد: «حاج‌قاسم توجهی به مسائل سیاسی و حزبی نمی‌کرد و در تصمیم‌گیری‌هایش عقل و عدل دو عنصر موثر بود؛ بر این اساس نگاه نمی‌کرد که چه کسی حرفی را می‌زند، بلکه اگر آن حرف را مطابق عقل و عدل می‌یافت، آن را اجرا می‌کرد و پای آن می‌ایستاد و این ویژگی مکتب و فرهنگ حاج‌قاسم است.»

سفرها برقرار است؛ حتی پس از انتخابات

جدا از ادعای اهمال و سستی مجلس یازدهم در قبال مدیریت فضای مجازی، ادعای دوم جناب کوشکی یعنی فراموش‌شدن سفرهای نظارتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی رییس مجلس بسیار عجیب‌تر می‌نماید. سال‌های سال است که قالیباف در معرض این تهمت ناجوانمرانه قرار دارد که هر حرکت و کنش او، معطوف به انتخابات و با هدف و غایت گرفتن رأی از مردم است.

اگر او اتوبان، پارک بزرگ یا دریاچه‌ای تفریحی را افتتاح می‌کرد، ازسوی مخالفان به این متهم می‌شد که اقدامات او برای رأی جمع کردن است. همین تیغ‌های غیراخلاقی پس از اینکه قالیباف بر صدر مجلس یازدهم تکیه زد و سنت «سفرهای نظارتی» را باب کرد نیز بار دیگر از در و دیوار روانه او شد با این محوریت که قالیباف با این سفرها و حضور در میان مردم به‌ویژه در مناطق محروم، قصد دارد از بهارستان راهی پاستور بشود. نکته اینجاست که برخی چهره‌های وابسته به جبهه انقلابی ازجمله جناب کوشکی نیز در این دام ضداخلاقی افتاده‌اند و از اینکه سفرهای نظارتی رییس مجلس را به مقاصد سیاسی او بچسبانند، ابا و ترسی ندارند. کوشکی در نوشته اخیر خود در عین تعجب مدعی شده که قالیباف پس از انتخابات، سفرهای خود را ترک گفت و فعل خدمت‌رسانی را ترک گفته است.

این درحالی است که با یک جست‌وجوی معمولی در گوگل، می‌شود لیست سفرهای نظارتی قالیباف به نقاط مختلف کشور را احصا کرد؛ از سفر به ایلام در روز دوشنبه 17خرداد (این سفر پس از اعلام اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده ریاست‌جمهوری صورت گرفت که قالیباف طبیعتا در میان آن‌ها حضور نداشت) تا سفر به مازندران در روز پنج‌شنبه 25شهریور. باوجوداین سفرها، عاملی که موجب شده تا روند سفرهای نظارتی قالیباف قدری با کندی مواجه شود، درگیری مجلس یازدهم با روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و پس از آن، بررسی لایحه بودجه سال1401 است که باعث شدند وقت قالیباف عمدتا در بهارستان صرف شود. البته جناب کوشکی باید به این سوال هم پاسخ دهند که اگر قالیباف از سفرهای نظارتی هدف انتخاباتی داشت، چرا نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نشد؟ بااین‌حال با استقرار دولت جدید، سفرهای نظارتی رییس مجلس به‌زودی آغاز می‌شود.

دوستان همیشه منتقد! نام دو طرح اقتصادی مجلس را بگویید

عجیب اینکه هنوز دو سال از شهادت حاج‌قاسم نگذشته که عده‌ای که هم در سیاست‌ورزی و هم‌ در ادب و اخلاق و گفتار، فرسنگ‌ها با او فاصله دارند، نام بلند این علم برافراشته جهاد، اخلاق و سیاست‌ورزی مومنانه را به ابزاری برای تخریب و تسویه‌حساب سیاسی با رقبای جریانی خود تبدیل کرده‌ و در متن مذکور هم با تمسک به نام شهید به توهین و طعنه علیه رفیق و همسنگر و غمخوار او برخاسته‌اند. کسانی که از «حاج‌قاسم» دم می‌زنند خوب است به این سوال پاسخ دهند که از مصوبات تاریخ‌ساز و مهم مجلس در حوزه اقتصادی و معیشتی چقدر برای افکار عمومی حرف زده‌اند؟ آیا اصلا نام این مصوبات را می‌دانند؟ یا چون رییس مجلس از قبیله آنان نیست، اساسا عملکردهای مهم مجلس را فراموش کرده‌اند؟ حاج‌قاسم هم با هرکسی، این‌چنین دافعه‌وار رفتار می‌کرد؟ در پایان اینکه رهروی مکتب حاج‌قاسم، به ادعا و سروصدا نیست و هر کسی مطابق منطق عقلانیت رفتار کند و به مقتضیات پیچیده حکمرانی باورمند باشد، می‌تواند خود را در صف اول پیروی از آن شهید جا بزند.

منبع: صبح نو

377649