درباره یک دیدار

انتشار خبر دیدار اخیر حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین کشورمان با رهبر انقلاب، تحلیل‌ها و اقوال متفاوتی را در پی داشته است. دراین‌بین یک خط تحلیلی، بیشتر از سایرین ذهن را مجذوب خود کرده و آن، تمایل وافر روحانی به کم کردن فاصله‌اش با حاکمیت است؛ فاصله‌ای که برخی نیروهای سیاسی ازجمله حامیان روحانی سعی دارند آن را بعید و دور نشان بدهند.
تصویر درباره یک دیدار

به گزارش سایت خبری پرسون، سنت دیرینه اینگونه جا انداخته بود که رؤسای جمهور پس از پایان یافتن دوران مسوولیت‌شان در رأس قوه اجرایی کشور، به مجمع تشخیص مصلحت نظام کوچ کنند و به‌عنوان عضو حقیقی به بازوی مشورتی مقام معظم رهبری تبدیل شوند. پیشنهاد عضویت در مجمع تشخیص به حسن روحانی نیز ارائه شد اما سکوت او در برابر این پیشنهاد، این ذهنیت را به وجود آورد که رییس‌جمهوری پیشین قصد دارد تعمدا میان خود و حاکمیت فاصله بیندازد و به یکی از رهبران جریان خارج از بلوک قدرت تبدیل شود؛ البته به نظر می‌رسد سکوت روحانی در برابر سنت عضویت در مجمع تشخیص یک دلیل اصلی داشته باشد و آن قبول نداشتن ساختار مجمع ازسوی او بود. یکی از نشانه‌های عدم اعتقاد روحانی به ساختار مجمع این بود که روحانی در دوران هشت‌ساله مسوولیت خود در دولت، در کمتر از 10جلسه مجمع شرکت کرد چراکه معتقد بود ریاست مجمع تشخیص مصلحت باید به عهده رییس‌جمهوری باشد و در غیر این صورت نهاد موثری نخواهد بود.

الگوریتم معنادار توییت‌های روحانی

روحانی در تمام مدت پس از پایان ریاست‌جمهوری‌اش، جز با انتشار چند توییت و یک مصاحبه با محمد قوچانی، رییس مرکز نشر آثار خودش، سکوت پیشه کرد. بااین‌حال توییت‌های روحانی، الگوریتم معنادار خاص خودش را دارد که می‌شود با تحلیل آن‌ها، سیر کلی کنشگری روحانی را فهمید. اولین توییت روحانی، محکومیت انفجار در مسجد قندوز بود. او دراین‌باره نوشت: «در برابر کشتار بی‌رحمانه قندوز نمی‌توان سکوت کرد». او سالگشت تاسیس شورای‌عالی امنیت ملی را دستمایه دومین توییت خود قرار داد و نوشت: «هوشیاری نسبت‌به تحولات منطقه/جهان و تدبیر شجاعانه برای صلح و امنیت ملی لازمه پیشرفت کشور است».

سومین توییت روحانی، پیام تسلیت به مناسبت درگذشت علامه حسن‌زاده آملی بود اما معنادارترین توییت روحانی، حمایت از آیت‌الله صافی گلپایگانی پس از دیدار ایشان با رییس مجلس و توصیه به برقراری روابط با همه کشورها بود. روحانی نوشت: «شخصیت وارسته و مبارزی همچون آیت‌الله صافی گلپایگانی، با سوابق بی‌نظیر در دفاع از اسلام و نظام، خود شاخص انقلاب و مبارزه است و ادعاهای انقلابیگری را باید با چنین ترازوهایی سنجید». روحانی با این توییت‌ها درواقع سعی داشت خود را در جایگاه چهره‌ای ضدخشونت‌طلب، ضدتندروی و دلسوز منافع کلان ملی بشناساند و خود را در جایگاه یکی از نیروهای مروج اعتدال‌گرایی، تثبیت کند.

گذشته از این‌ها، برخی به شباهت‌سازی روحانی با رؤسای جمهوری قبل ازجمله هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد پرداختند و اینگونه تحلیل کردند که آینده سیاسی روحانی نیز همسو و همراستای این افراد خواهد بود. نگرانی از عبور روحانی از ساختار، موضوعی بود که می‌شد دراثنای کلام برخی چهره‌های سمپات او نیز دریافت. برای نمونه محمدرضا باهنر که روز 5آبان امسال منتشر شد، با اشاره به دیدار خصوصی‌اش با روحانی تاکید کرد: «من در آخرین دیداری که با آقای روحانی داشتم، به ایشان گفتم که شما نه احمدی‌نژاد خواهید شد، نه خاتمی و نه حتی هاشمی؛ به ایشان گفتم که شما باید برای نظام باقی بمانید». باهنر در همین گفت‌وگو درباره واکنش روحانی به این تحلیل که او نباید به احمدی‌نژاد، خاتمی یا هاشمی دیگری تبدیل شود، اظهار کرد: «خودشان هم قبول کردند و صحه گذاشتند». اظهارات باهنر نشان می‌داد که روحانی برخلاف برخی تصویرسازی‌های غالب، تمایلی به پوشیدن ردای معترض ساختار ندارد و همچنان می‌خواهد در چارچوب رسمی به ایفای نقش سیاسی بپردازد.

تلاش روحانی برای باقی ماندن در موقعیت رسمی و تن ندادن به ماشین اپوزیسیون‌سازی برخی جریان‌ها، خود را در دیدار اخیر او با رهبر انقلاب نشان داد.محمد مهاجری، چهره رسانه‌ای نزدیک به حسن روحانی با اعلام خبر دیدار رییس‌جمهوری پیشین کشورمان با رهبر انقلاب در توییتی، نوشت: «حتی اگر از محتوای دیدار اخیر یک‌ساعته حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب، هیچ خبری منتشر نشود، اصل خبر پیام مهمی دارد برای اهالی سیاست. چه راست، چه چپ، چه دلواپس، چه...».

چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای دیگری نیز به بیان برخی جزئیات از دیدار روحانی و مقام معظم رهبری پرداختند. جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران و از چهره‌های نزدیک به سیدحسن خمینی در گفت‌وگویی با بیان اینکه «شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است»، اظهار کرد: «آقای روحانی در گزارشی که به دوستان‌شان دادند بسیار ابراز رضایت‌مندی کرده بودند از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که ردوبدل شده است». البته چهره‌های دیگری نیز به ذکر جزئیات این دیدار پرداختند و فضای حاکم را برخلاف روایت چهره‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب، چندان مساعد و مناسب ارزیابی نکردند.

تمایل روحانی برای جلوس بر صندلی مجمع؟

گذشته از این‌ها، یک خبر درگوشی و غیررسمی زبان به زبان چرخید که در همه روایت‌ها ثابت بود و آن مطرح‌شدن موضوع ریاست روحانی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. آنطور که شنیده شده، روحانی در این دیدار موضوع تمایلش برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را خدمت رهبر انقلاب مطرح کرده است. اگر برخی رسانه‌های نزدیک به راست میانه طی مدت اخیر را رصد کنیم، می‌بینیم که تمایل روحانی برای جلوس بر جایگاه شیخ صادق آملی‌لاریجانی، چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد؛ برای نمونه سایت خبری-تحلیلی «قرن نو» نزدیک به تیم رسانه‌ای علی لاریجانی، ابتدای مهرماه امسال در مطلبی به‌طور غیرمستقیم اشاره کرد که حسن روحانی برای ریاست بر مجمع آمادگی دارد. «قرن نو» دراین‌باره نوشت: «چندماه از ریاست‌جمهوری روحانی گذشته و خبری از او نیست، نه خودش در انظار عمومی و رسانه‌ای حضور می‌یابد نه خبری از او به بیرون درز کرده است.

مخالفان دیروز و امروزش اما فعال هستند و یک روز هشتگ روحانی را محاکمه کنید می‌زنند و روز دیگر سیاست‌های او در ایام ریاست‌جمهوری را به نقد می‌کشند». «قرن نو» در ادامه گزارش خود، با اشاره به پرهیز روحانی از نشستن دور میز مجمع تشخیص به‌عنوان یک عضو عادی تصریح کرد: «سکوت روحانی اما فضا را برای برخی گمانه‌های سیاسی باز کرده است. عده‌ای پیش‌بینی می‌کردند روحانی در قامت یک رییس به مجمع تشخیص برود؛ پیش‌بینی که تا اینجای کار محقق نشده و بعید به نظر می‌رسد او در قامت یک عضو ساده در جلسات مجمع حضور یابد.»

حقیقت‌پور: روحانی باید به خانواده انقلاب بازگردد

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس، با اشاره به اقدام حسن روحانی در ملاقات با رهبر انقلاب اظهار کرد: اقدام مقام معظم رهبری برای پذیرفتن ایشان، اقدام پدرانه‌ای است. ایشان برای جامعه، پدر است و پدر می‌تواند فرزندان متعدد با خلقیات مختلف داشته باشد. باب لطفی از سمت ایشان ساری و جاری است که خوب است همه نیروهای استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ای کاش جریان اصلاحات که بعد از واقعه88 از رهبری فاصله گرفتند، فاصله نمی‌گرفتند و رابطه خود با رهبر انقلاب را حفظ می‌کردند. حقیقت‌پور تصریح کرد: از طرف دیگر، آقای روحانی به مصلحت خودش است که از نظام و جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن، رهبر عظیم‌الشأن فاصله نگیرد و اگر فاصله خود را زیاد کرده، اصلاح کند.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به سابقه سیاسی روحانی، تاکید کرد: آقای روحانی بالاخره زمانی عضو جامعه روحانیت تهران بود و خروج ایشان از جامعه هم به صلاح نبود. وقتی ایشان از جامعه روحانیت فاصله گرفت، باعث شد که یک رابطه معناداری میان ایشان با قاطبه جامعه روحانیت تعریف شود. حقیقت‌پور گفت: آقای روحانی بالاخره مانند هر انسان دیگری در مسیر خود اشتباهاتی کرده و حتما این اشتباهات عمدی نبوده و حاصل درک او از شرایط بوده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن دیدار روحانی با رهبر انقلاب گفت: ما نباید عناصر نظام را که طیف‌های مختلفی هستند و هرکدام نمرات متفاوتی دارند یک‌بارمصرف کنیم. باید فرصت ایجاد کنیم تا همه عناصر برگردند و اشتباهات خود را اصلاح و خودشان را با پارادایم‌های نظام بیشتر هماهنگ کنند. به نظر من، حتی آقای احمدی‌نژاد که امروز در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده، باید صبورتر و فهیم‌تر رفتار کند و فاصله خود را با رهبری کاهش دهد.

حقیقت‌پور افزود: من استاندار آقای احمدی‌نژاد بودم و وقتی احساس می‌کردم که ایشان دارد از نظام عبور می‌کند، می‌گفتم که چه زیباست رابطه‌ای که شهید رجایی با امام تعریف می‌کرد، آقای احمدی‌نژاد با رهبری تعریف کند. وی تصریح کرد: شهیدرجایی خود را مقلد امام می‌دانست. رهبر و مرجع وقتی چیزی بگوید، مقلد صددرصد به آن عمل می‌کند و در برابر آن نمی‌ایستد. وقتی رهبر و مرجع یک فرد بگوید که از فلان آدم استفاده نکن، بر مقلد تکلیف است که عمل کند. وی افزود: اگر آقای احمدی‌نژاد این مسائل را رعایت می‌کرد، می‌توانست چه‌بسا به درد این نظام بخورد. من دیدار آقای روحانی با رهبر انقلاب را مثبت می‌دانم و آن را به برکت حاکمیت مرجعیت در رأس کشور می‌دانم.

اگر بچه‌ای تندروی یا کندروی کرده باشد، پدر آن بچه را زیر بال‌وپر خود می‌گیرد. همه ما باید دنبال تقویت نظام و رهبری باشیم. منافع شخصی و گروهی ممنوع است. حقیقت‌پور گفت: اگر در وین دستاوردی داشته باشیم، همه ما اعم از چپ و راست و کندرو و تندرو باید از مذاکره‌کنندگان حمایت کنیم تا ان‌شاءالله مشکل نظام و مملکت حل شود.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که آینده سیاسی روحانی چگونه پیش خواهد رفت؟ گفت: من شرایط را برای مسوولیت آقای روحانی مناسب نمی‌بینم. ایشان باید به خانواده انقلاب بازگردد و زندگی کند. این مهم است. ایشان نباید از خانواده انقلاب فاصله بگیرد.

ایمانی: نظام با آقای روحانی ارتباط دارد

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به اقدام رییس‌جمهوری پیشین در دیدار با رهبر انقلاب اظهار کرد: برخی تحلیل می‌کردند که نظام، آقای روحانی را کنار گذاشته است؛ اینطور نیست. نظام با ایشان ارتباط دارد و قاعدتا در این ملاقات‌ها، ایشان نسبت‌به موضوعات مختلف نظراتی داشته که به آن‌ها توجه شده است. وی افزود: هیچ فاصله‌ای نه از طرف ایشان با مرکزیت نظام وجود دارد و نه از طرف مرکزیت نظام با ایشان. این‌ها نشان می‌دهد که تحلیل‌های اخیر ناصحیح بوده است.

ایمانی گفت: در شرایط موجود که رهبری بسیار کم برای ملاقات‌های خصوصی وقت می‌دهند اما به آقای روحانی وقت داده شده تا مطالب خود را مطرح کنند. این ملاقات برای آقای روحانی خوب بوده و نشان می‌دهد که تحلیل‌های اخیر درباره ایشان چندان صحیح نبوده است. ایمانی درباره جایگاه آینده روحانی در سپهر سیاسی ایران گفت: ممکن است که ایشان جایگاه خاص سیاسی به معنای گرفتن مسوولیت نداشته باشد اما به نظر من مهم این است که بین افرادی که از مسوولیت کنار می‌روند و نظام و حاکمیت، فاصله‌ای وجود نداشته باشد چون این فاصله‌ها بعدا ایجاد نقار می‌کنند؛ البته ممکن است در آینده به آقای روحانی مسوولیت داده شود.

وی تصریح کرد: آقای روحانی البته در هشت سال گذشته، چهار یا پنج بار بیشتر در جلسات مجمع تشخیص شرکت نکرده بود چون ایشان به ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعتقادی ندارد. کسی که این اعتقاد را دارد، اعتقادش برای خودش محترم است اما دلیل نمی‌شود که چنین فردی بخواهد به عضویت مجمع دربیاید.

منبع: صبح نو

377483