کرونا عوارض روانی دارد؟

متخصص اعصاب و روان گفت: طی مشاهدات انجام شده توسط روانپزشکان متخصص، بیماری کرونا به صورت مستقیم بر روی بیماران تاثیرات روانی ندارد و اختلالات عصبی پیش آمده ناشی از این ویروس به دلیل عوارض داروهای تجویز شده و عوامل محیطی است.
تصویر کرونا عوارض روانی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نگین نوروزی در خصوص تاثیرات روانی کرونا بر اعصاب و روان اظهار کرد: هنوز تحقیقاتی به صورت مستند در مقالات و نشریات معتبر منتشر نشده است که بتوان گفت ویروس کرونا با تاثیر بر فرستنده‌های مغزی، باعث پدیدار شدن یک نوع از بیماری‌های اعصاب شود.

متخصص اعصاب و روان گفت: عوامل زیست روانی اجتماعی وجود دارند که فرد بیمار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و مشکلات عصبی و روانی را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه ماهیت کلی و برخی جنبه‌های کرونا همچنان ناشناخته است، افزود: افراد به دلیل اطلاع نداشتن از خوش خیم و یا بدخیم بودن ابتلایشان به کرونا و همچنین ترس از انتقال ویروس به افراد با سیستم ایمنی ضعیف، دچار افکار آزاردهنده‌ای می‌شوند که این مسائل اولین قدم‌ برای شروع اضطراب، اختلالات روانی و عصبی به شمار می‌آید.

نوروزی گفت: طبق آمار 29.7 درصد افراد پس از بهبود کرونا، دچار افسردگی و اضطراب شده ولی با بیان این تفاسیر نمی‌توان گفت ویروس کرونا خودش مستقیما باعث پدید آمدن افسردگی و اضطراب می‌شود.

متخصص اعصاب و روان گفت: افکار و جو محیطی حاکم مرتبط با کرونا، باعث افسردگی و اضطراب کاذب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ویروس کرونا بر اعصاب و روان افرادی که از قبل دچار بیماری‌های روانی بودند، تاثیر اندکی داشته باشد گفت: در اوایل دوره شیوع ویروس، پزشکان داروهایی را برای مبتلایان کرونایی تجویز می‌کردند‌ که اگر آن شخص دارای بیماری پیش زمینه‌ای روانی بود، ممکن بود طی ابتلایش به کرونا و یا پس از بهبودی، بیماری‌اش تشدید شود و یا دچار افسردگی شدید شود.

نوروزی ادامه داد: این موضوع را نمی‌توان به طور حتم از منظر عوارض کرونا بیان کرد بلکه عوارض داروهایی بود که در آن اوایل برای بیماران تجویز می‌شد.

متخصص اعصاب و روان افزود: البته از مدتی قبل دیگر این موارد دیده نشد چرا که پزشکان در نوع تجویز خود احتیاط بیشتری می‌کردند.

وی گفت: معمولا مبتلایان به OCD یا اصطلاحا وسواس، پس از ابتلایشان به این ویروس بیش از پیش موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند مثلا شستن ساده دست‌ها در زندگی آن‌ها، یک معضل به حساب می‌آید چرا که ترس ابتلا به کووید، در آن‌ها بیش از گذشته افزایش یافته است و این مورد، بیشتر از موارد دیگر در عوارض روانی کرونا، دیده شده است.

منبع: مشهد فوری

376900