یلدا «موج ششم» اُمیکرون را بلند می‌کند

همان‌طور که اولین ابتـــلا به ویروس کرونا در اسفند 98، نوروز ایرانیان و جشــن و شادی آنها را به قرنطینه همراه با ترس و دلهره تبدیل کرد، حالا در آستـــانه برگزاری یلدای ایرانیان، تایید ورود ویروس اُمیکرون به کشور، همان تجربه تلخ را تکــرار کرد، اما با این تفاوت که در آن زمان مــردم از شیوع کرونا ترس داشتند، اما حال کسی امیکرون را که قدرت ســرایت آن 4 تا 5 برابر دلتا است جدی نمی‌گیــرد.
تصویر یلدا «موج ششم» اُمیکرون را بلند می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، در شرایطی که در ماه‌های گذشته کارشناسان باور داشتند که کشور ما در آستانه فصل سرما (آبان) با سویه جهش یافته «لامبدا» دچار پیک ششم می‌شود، اما واکسیناسیون عمومی و تزریق بیش از 115 میلیون دُز واکسن، خطر شیوع این سویه را دفع کرد. اما به باور کارشناسان، امیکرون بسیار قویتر از لامبدا و واکسن گریز‌تر به‌نظر می‌رسد. حال که ایرانیان با مراسم شب نشینی شب چله روبه‌رو هستند و 20 ماه جدال با کرونا، مردم را خسته کرده، حال اولین ابتلا به سویه جدید امیکرون، این نگرانی را به‌وجود آورده که شب‌ نشینی‌ها سبب افزایش تعداد مبتلایان به این سویه جدید باشد که از آفریقای جنوبی به ایران رسیده است.

این امر زمانی نگرانی بیشتر پیدا می‌کند که طبق سنت ایرانیان، افراد فامیل در منزل بزرگ‌تر‌ها جمع می‌شوند و این می‌تواند بزرگ‌ترین چالش این شب باشد. سویه جدیدی که از روز پنج شنبه در ایران شناسایی و حال کسی نمی‌داند چند نفر در کشور بیمار یا ناقل بدون علامت هستند. پیک پنجم با آبی شدن نقشه کرونایی کشور، به‌طور کامل فروکش کرده و در شرایطی که دولت مناسبت‌ها و دورهمی‌ها را جدی نمی‌گرفت، در 26 مرداد تعداد مبتلایان جدید روزانه در کشور به رقم بیش از 50 هزار نفر رسید و در دوم شهریور تعداد موارد مرگ و میر روزانه کرونا به رکورد خود یعنی ۷۰۹ نفر رسید. آماری که ایران را در صدر کشورهایی که با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، قرار داد.

حال که شرایط به حالت عادی بازگشته و می‌رود که با واکسیناسیون سراسری، شهرهای آبی تبدیل به سفید شوند، امیکرون بر نگرانی مردم افزوده است. نگرانی‌ها در این رابطه به حدی است که وزیر بهداشت روزگذشته، به همه مراکز درمانی کشور اعلام آماده باش داد. طبق گفته‌های بهرام عین‌الهی، «سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در یک و نیم روز می‌تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد. به همین دلیل از امروز به تمامی مراکز درمانی آماده باش 100 درصدی اعلام کرده‌ایم.»

وی نیز تاکید دارد که «مردم تصورمی‌کنند کرونا رو‌به اتمام است و عادی انگاری می‌کنند که این موضوع بسیار خطرناک است.» استاندار تهران نیز نظر مشابه دارد و معتقد است که «باید دستورالعمل‌های لازم سریعا تهیه و ابلاغ شود تا به مدیریت بیماری کمک کند. بی‌تردید شب یلدا یک گلوگاه مهم قلمداد می‌شود. باید تدبیر جدی کنیم. اگر این شب مدیریت نشود ممکن است خسارت جبران ناپذیری اتفاق بیفتد. اگر شب یلدا کنترل نشود قطعا در حوزه بیماری کرونا آسیب می‌خوریم.»

تصمیمات جدید در آستانه خطر

اما در این شرایط و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست و ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین از روز یکشنبه تا دوشنبه، ۲هزار و ۳۹۰ مبتلا به کووید در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۶۹ نفر رسید. ۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۱۲۴ نفر رسید. در جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به بهانه ورود امیکرون به ایران، آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور گزارشی از آخرین وضعیت پراکندگی سویه جدید امیکرون در کشور و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انتشار این ویروس ارائه کرد وزارت بهداشت در این گزارش تاکید کرد افرادی که دوز اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند به سرعت دوز دوم را هم دریافت کنند و تمامی شهروندانی که حداقل سه ماه از دریافت دوز دوم آنها گذشته جهت دریافت دوز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه فوق‌العاده خود و با توجه به سرعت انتشار بالای اُمیکرون بر تشدید مراقبت‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در مهمانی‌های خانوادگی و اماکن عمومی تاکید کرد. در این جلسه مقرر شد رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی حتما پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت به‌ویژه استفاده از ماسک توسط مراجعین و کارکنان را با دقت اجرایی کنند و بازرسی از این مراکز نیز با شدت بیشتری انجام شود و در صورت عدم رعایت سریعا مراکز متخلف تعطیل شود. وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و درمان و اموزش پزشکی نیز محدودیت ورود مسافر از کشورهای آلوده را اعلام و تدابیر لازم را برای اطمینان از سلامت مسافران اتخاذ کنند.

شب یلدا را جدی بگیرید

در این میان، مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به شناسایی یک مورد مبتلا به امیکرون در کشور، به مردم توصیه کرد که تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند و در شب یلدا با دورهمی‌های خانوادگی به استقبال این سویه جدید کرونا نروند. مسعود مردانی با توجه به اینکه در آستانه شب یلدا هستیم، گفت: مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان شب یلدا را در خانه‌های خود با تنها با خانواده خویش سپری کنند تا خدای ناکرده سبب گسترش این ویروس نشوند.

بر خلاف سالهای گذشته قبل از شیوع کرونا مردم باید به خصوص در شب یلدا نه پذیرای مهمان باشند و نه اینکه به مهمانی بروند تا با دامن زدن به این بیماری مقدمات گرفتاری دیگران را شروع نکنند. مردانی با تاکید بر اینکه اوضاع کنونی بسیار حساس و شکننده است، تصریح کرد: مردم نباید با کاهش بیماری کرونا و کاهش بستری بیماران فکر کنند که کرونا تمام شده زیرا اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود باید منتظر فاجعه باشیم.

برخی مردم ساده انگاری می‌کنند، به مردم هشدار می‌دهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، به عنوان مثال کشوری‌هایی مانند دانمارک، فرانسه، آلمان، بلژیک و هلند که از آمار بسیار بالای واکسیناسیون نیز برخوردار بودند مجددا به دلیل شیوع ویروس امیکرون گرفتار شده و اکنون در آن کشورهای شرایط ویژه اعلام و بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شده است. با توجه به آمار موجود در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط بسیاری از مردم در تهران نشان دهنده خوش خیالی مردم به این بیماری به خصوص امیکرون است.

منبع: آرمان ملی

376545