برای رهایی از احساس تنهایی این کارها را انجام دهید

تجربه‌ احساس تنهایی بالاخره حداقل یک‌ بار به سراغ هرکسی می‌رود و شما در این دنیا با احساستان تنها نیستید. مسئله‌ای که اهمیت دارد، پذیرش و در آغوش گرفتن این حس و کسب دانش درباره‌ی نحوه‌ی صحیح برخورد با آن است.
تصویر برای رهایی از احساس تنهایی این کارها را انجام دهید

همه‌ی افراد در بازه‌های زمانی مختلفی در زندگی خود ممکن است احساس تنهایی را تجربه کرده باشند و همه‌گیری ویروس کرونا هم به این احساس، بیش از پیش دامن زده است. تنهایی طولانی مدت می‌تواند افراد را از نظر عاطفی دچار مشکل کند و حتی زندگی را تیره و تار و بیهوده جلوه دهد. در شرایط حادتر، همچنین ممکن است منجر به بروز علائم فیزیکی از جمله احساس درد، مشکلات خواب و ضعف ایمنی شود.

شاید فرار از احساس تنهایی غیرممکن به نظر برسد اما پذیرش آن غیرممکن نیست. در ادامه‌ی این مطلب از دیجی‌کالا مگ همراه ما باشید، به شما ۱۱ کاری را که وقتی احساس تنهایی می‌کنید، می‌توانید انجام دهید تا از فرسودگی ناشی از آن بکاهید، به شما خواهیم گفت.

۱. آن را با تمام وجود بپذیرید

داشتن نگاهی متفاوت به مفهوم «تنهایی»، گاهی اوقات می‌تواند احساس تنهایی را آسان‌تر کند. تنهایی زمانی اتفاق می‌افتد که منزوی می‌شوید و نیازهای شما برای تعامل اجتماعی و ارتباط انسانی برآورده نمی‌شود. هرکس نیازهای تعاملی متفاوتی دارد، بنابراین احساس تنهایی برای همه‌ی افراد در یک نقطه اتفاق نمی‌افتد، مثلا:

  • اگر عادت دارید بیشتر شب‌ها را با دوستان و عزیزانتان سپری کنید، ممکن است با تعامل یک بار در هفته، احساس تنهایی کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید تنها باشید، ممکن است با دیدن یک دوست در هفته، احساس رضایت کامل داشته باشید.
  • ممکن است پس از بازگشت به یک خانه‌ی خالی احساس تنهایی کنید، حتی زمانی که دوست‌های زیادی دارید.
  • اگر برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل دارید، ممکن است حتی زمانی که معمولا با هم هستید، احساس تنهایی کنید.

اکثر مردم برای پیشرفت، به روابط نزدیک نیاز دارند. «آبراهام مزلو» روانشناس انسان‌گرا، این نیاز را به‌قدری مهم تلقی کرده است که عشق و تعلق را در کنار نیازهایی مانند غذا و سرپناه، در گروه نیازهای اولیه‌ی انسان گنجانده است.

با این حال، داشتن زمانی برای تنهایی باکیفیت نیز مهم است. تنهایی فرصت‌هایی را برای خودیابی، تفکر خلاق و خوداندیشی ایجاد می‌کند. زمان تنهایی همچنین می‌تواند درهایی را به روی ذهن‌آگاهی بیشتر باز کند که آگاهی عاطفی را تقویت خواهد کرد و درک متقابل را در همه‌ی روابط شما، از جمله رابطه‌ای که با خودتان دارید، آسان‌تر کند.

هر کاری که می‌کنید، برای یافتن راه‌هایی در راستای استفاده‌ی حداکثری از زمان تنهایی‌تان می‌تواند به شما کمک کند که تنهایی را دوست داشته باشید و از آن به نفع خود استفاده کنید.

۲. خانه‌ی خود را از صداهای مختلف پر کنید

پذیرش احساس تنهایی

وقتی احساس می‌کنید فضای سنگین تنهایی از هر طرف به شما فشار وارد می‌کند، قدرت صدا می‌تواند آن را به عقب براند. صدا به پر کردن فضای محیط و افکار شما کمک می‌کند و باعث کاهش حس تنهایی می‌شود. مثلا:

  • موسیقی می‌تواند خلق‌و‌خوی شما را تقویت کند و به شما انگیزه دهد. در حالی که کتاب‌های صوتی ممکن است باعث حواس‌پرتی و فرار موقت شوند.
  • پادکست‌ها و رادیوهای گفت‌وگو که شامل مطالب اطلاع‌رسانی و سرگرم‌ کننده هستند و همچنین فضای گفتگوی آن‌ها، می‌تواند حس ارتباط را ایجاد کند.
  • یک برنامه‌ی تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه‌ی شما می‌تواند سکوت را به شیوه‌ای آرامش‌بخش بشکند، حتی اگر تمام مدت پای برنامه ننشینید و به‌طور کامل تماشا نکنید.
  • باز کردن پنجره برای شنیدن صدای پرندگان و رهگذران می‌تواند به شما کمک کند تا با دنیای بیرون ارتباط بیشتری داشته باشید.

۳. ارتباطات خود را حفظ کنید

مهم نیست چقدر دلتان برای عزیزانتان تنگ شده و می‌خواهید آن‌ها را ببینید، گذراندن وقت با دوستان و خانواده همیشه ممکن نیست. اما شما همچنان می‌توانید صمیمیت خود را حفظ کنید حتی زمانی که نمی‌توانید آن‌ها را شخصا ببینید. تعاملات شما ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد اما شما همچنان در حال ارتباط هستید و این دقیقا همان چیزی است که اهمیت دارد.

گاهی اوقات یک متن کوتاه می‌تواند ساده‌ترین راه برای ارتباط باشد اما قدرت شنیدن صدای یکی از عزیزان را دست کم نگیرید. حتی یک تماس ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند هم برای شما و هم برای آن‌ها به کاهش تنهایی کمک کند.

۴. از تعاملات خود نهایت استفاده را ببرید

گذراندن وقت در کنار دیگران همیشه احساس تنهایی را از بین نمی برد، زیرا کیفیت تعاملات شما اغلب بیشتر از تعداد آن‌ها اهمیت دارد. به همین دلیل است که ممکن است در یک گروه بزرگ از آشنایان احساس تنهایی کنید اما در یک شب آرام با نزدیکترین دوست خود احساس تنهایی نداشته باشید.

هنگامی که احساس می‌کنید نیاز به برقراری ارتباط در سطح عمیق‌تری دارید، سعی کنید راه‌هایی را برای معنادارتر کردن تعاملات خود بیابید:

  • احساسات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارید.
  • سوال بپرسید و به حرف‌های عزیزانتان عمیقا گوش دهید.
  • درباره‌ی مسائل مهم صحبت کنید.
  • کار و پروژه‌های خلاقانه انجام دهید.
  • علایق متقابل بین خود و دیگران پیدا کنید.
  • از خانه بیرون بروید.

تجربه‌ی تنهایی

تغییر محیط می‌تواند حواس شما را پرت کند و درد تنهایی را کاهش دهد. شاید هنوز نتوانسته‌ باشید در کافه‌ی مورد علاقه‌ی خود کار کنید یا از صرف صبحانه با دوستان لذت ببرید. اما بیرون رفتن از خانه می‌تواند شما را در مسیر مشاهده‌ی دیگران قرار دهد و به شما یادآوری کند که در دنیا تنها نیستید. سپری کردن زمان در طبیعت همچنین می‌تواند به کاهش ناراحتی و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

چند ایده‌ی پیشنهادی:

  • به پارک مورد علاقه‌ی خود بروید. سعی کنید پرندگان مختلف را ببینید و بررسی کنید. طبق تحقیقات اخیر، پرندگان و آواز آن‌ها می‌توانند تأثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشند.
  • در محله‌ی خود قدم بزنید و خیابان‌هایی را که هرگز ندیده‌اید، کاوش کنید.
  • پیاده‌روی(یا دوچرخه‌سواری) نیز می‌تواند شما را خسته کند و باعث شود که خواب خوبی داشته باشید.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که تنهایی می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد اما تأثیرات آن به همین جا ختم نمی‌شود. کم‌خوابی می‌تواند بر عملکرد روزانه نیز تأثیر بگذارد که ممکن است احساس انزوا را افزایش دهد.

۵. درباره‌ی احساسات خود صحبت کنید

احساسات معمولا در زیر سطحی جمع می‌شوند و هنگامی که ناشناخته می‌مانند، تشدید می‌شوند. با این حال، ابراز احساسات با صدای بلند اغلب می‌تواند به کاهش قدرت آن‌ها در ایجاد ناراحتی کمک کند. گفتن اینکه احساس تنهایی می‌کنید به یکی از عزیزانتان، ممکن است دریافت حمایت عاطفی را برای شما آسان‌تر کند که به سست کردن چنگال تنهایی کمک بسیاری خواهد کرد.

صحبت کردن درباره‌ی احساسات دردناک همچنین می‌تواند به عزیزان شما کمک کند تا احساساتی را که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به اشتراک بگذارند و این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید راهبردهای مقابله را با هم کشف کنید.

به اشتراک گذاشتن احساسات دردناک یا ناخواسته با دیگران ممکن است سخت باشد، به‌خصوص اگر عادت به صحبت درباره‌ی احساسات خود نداشته باشید. نوشتن راهی را مرتب کردن افکار و بیان احساسات فراهم می‌کند و به اشتراک گذاشتن آن‌ها را با دیگران، برای شما آسان‌تر می‌کند.

۶. جنبه‌های خلاقیت خود را بیرون بکشید

فعالیت‌های خلاقانه مانند هنر، موسیقی و نوشتن، به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا با انزوا کنار بیایند و احساس تنهایی را کنترل کنند. انجام فعالیت‌های هنری به شما کمک می‌کند تا احساسات را بدون به زبان آوردن کلمات بیان کنید و وقتی برای به اشتراک گذاشتن آن‌ها با صدای بلند تلاش می‌کنید، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. خلاقیت همچنین می‌تواند احساس رضایت را برای شما به ارمغان آورد، احساساتی که ممکن است خلق و خوی غالب از تنهایی و غم را به چالش بکشند.

یکی دیگر از مزایای کلیدی خلاقیت، رسیدن به وضعیت «جریان» است. جریان اغلب به‌عنوان احساس «در فضا» بودن، می‌تواند هر زمان که خودتان را با فعالیتی که به آن علاقه دارید به چالش بکشید، اتفاق بیفتد. یافتن جریان خود به معنای رسیدن به نقطه‌ای است که احساسات و عواطف حواس‌پرتی(مانند تنهایی) به‌طور موقت محو می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهد که کاملا روی هنر، موسیقی یا هر چیز دیگری تمرکز کنید.

۷. از یک حیوان خانگی نگهداری کنید

همه‌ی افراد امکانات یا توانایی مراقبت از یک حیوان را ندارند، بنابراین این استراتژی برای همه مؤثر نخواهد بود. اما اگر تا به حال به آوردن یک حیوان خانگی به زندگی خود فکر کرده‌اید، لازم است بگوییم که تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی می‌تواند سلامت روحی و جسمی را بهبود ببخشد.

یک حیوان خانگی ممکن است نتواند صحبت کند اما حضور یک موجود زنده دیگر می‌تواند به شما آرامش دهد و به تقویت روحیه و کاهش استرس کمک کند. همچنین پذیرش حیوانی مانند سگ به شما دلیلی می‌دهد که به‌طور منظم به بیرون بروید. اگرچه حیوان خانگی عموما گربه‌ها و سگ‌ها را به ذهن می‌آورد اما بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که پرندگان، ماهی‌ها و سایر حیوانات کوچک نیز حیوانات خانگی دلنشینی خواهند بود. فقط قبل از آوردن آن‌ها به خانه مطمئن شوید که نوع مراقبتی را که حیوان شما به آن نیاز دارد، می‌توانید فراهم کنید.

۸. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

در حالی که شبکه‌های اجتماعی اغلب راهی جذاب برای حفظ ارتباط با عزیزان به نظر می‌رسند، گاهی اوقات می‌توانند احساس تنهایی را افزایش دهند.

تصاویر شاد و بی‌دغدغه‌ی یکی از عزیزان می‌تواند این احساس را در شما ایجاد کند که آن‌ها به همان اندازه که شما دلتنگ آن‌ها هستید، دلتنگ شما نیستند. هنگامی که تنها هستید، دیدن دیگران که وقت خود را با همسر، دوستان یا اعضای خانواده می‌گذرانند نیز می‌تواند باعث آزردگی خاطر شما شود. البته شبکه‌های اجتماعی هرگز تصویر کاملی را نشان نمی‌دهند، بنابراین شما واقعا نمی‌توانید بدون سؤال پرسیدن، احساس افراد را بدانید. همچنین حقیقت این است برخی از این تصاویر ممکن است به‌عنوان رویکرد دیگری برای مقابله با تنهایی عمل کند.

محدود کردن و بستن کامل این برنامه‌ها و برقراری ارتباط به کمک یک تماس تلفنی یا پیام کوتاه، هرگز ضرری ندارد.

۹. کاری را که دوست دارید، انجام دهید

یوگا و مقابله با تنهایی

تنهایی می‌تواند افکار شما را به‌حدی درگیر کند که فکر کردن به هر چیز دیگری از جمله انجام کارهایی که معمولا از آن‌ها لذت می‌برید، دشوار باشد. با این حال، انجام سرگرمی‌های مورد علاقه می‌تواند زمان شما را پر کند تا هنگامی که بتوانید دوباره عزیزان خود را ببینید. انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، از یوگا گرفته تا بازی‌های ویدیویی و شیرینی پزی، می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش درونی را در میان لحظه‌های آشفته‌ی خود پیدا کنید.

۱۰. به خود یادآوری کنید که دائمی نیست

تنهایی برای همیشه دوام نمی آورد؛ اعتراف به این واقعیت گاهی اوقات می‌تواند باعث آرامش شود. بالاخره شما با دوستان و عزیزانتان ارتباط برقرار خواهید کرد و افراد جدیدی را ملاقات خواهید کرد. ممکن است کمی زمان و تلاش لازم باشد اما همیشه می‌توان ارتباط برقرار کرد، آن را تقویت کرد یا ارتباطات جدید ایجاد کرد.

۱۱. از متخصصان کمک بگیرید

اگر احساس تنهایی در شما حس ناامیدی ایجاد می‌کند، ممکن است به یک گوش شنوا یا کمی حمایت برای عبور از یک بحران نیاز داشته باشید. می‌توانید به مشاوران حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید. قطعا کمک بسیار زیادی به شما خواهند کرد.

376473