مروری بر مهم ترین اخبار اقتصادی هفته

از تناقض‌های لایحه بودجه تا هزینه‌ خانواده‌ها در شب یلدا و مسئولیت جدید محسن رضایی

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش 62 درصدی مالیات‌ها سبب رکود در کشور می‌شود، اما دولت از هدف ۸ درصدی رشد اقتصادی سخن می‌گوید. 

تصویر از تناقض‌های لایحه بودجه تا هزینه‌ خانواده‌ها در شب یلدا و مسئولیت جدید محسن رضایی

به گزارش سایت خبری پرسون، روز یکشنبه، ۲۱ آذر ماه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور شخص رئیس جمهور در مجلس، به نمایندگان تحویل داده شد تا چکش کاری های لازم انجام شود. اولین بودجه ای که دولت سیزدهم ارائه داد، یک بودجه انقباضی خوانده شد که نتیجه آن فشار بیشتر بر معیشت مردم خواهد بود. حدف ارز ترجیحی و بحث افزایش یارانه هه، افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری و صدا و سیما، افزایش ۶۲ درصدی مالیات ها و عوارض پنج میلیونی خروج از کشور، افزایش سن بازنشستگی و رشد اندک حقوق و دستمزد از جمله مواردی بود که حاشیه ساز و با تحلیل ها و نقدهای مختلفی مواجه شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش مالیات ها به این صورت سبب رکود در کشور می شود، اما دولت از هدف ۸ درصدی رشد اقتصادی سخن می‌گوید.

مسئولیت جدید محسن رضایی در دولت

رمزارزها از مباحث نسبتا جدید در اقتصاد ایران است و مسئولین در مجلس و دولت به دنبال قانون گذاری و اجرای مقررات و تنظیم آن به صورت دلخواه در داخل هستند. در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است مقامات دولتی هم به موضوع قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال ورود کرده‌اند و محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، متولی ارزهای دیجیتال در دولت شده است.

هزینه های خانواده ها در شب یلدا

امسال به دلیل شرایط معیشتی بحث چگونگی خرید خانواده ها در شب یلدا داغ است. میوه، شیرینی و آجیل به عنوان اقلام اساسی این شب به وفور در همه جا فراوان و قابل دسترسی است، اما قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می یابد. به دلیل این که شب یلدا مراسم دیرینه ای در کشور است، اعضای خانواده عادت به برگزاری آن دارند و در چنین شرایطی نمی توان کودکان را نادیده گزفت.

طبق محاسباتی که یک پایگاه خبری منتشر کرده، حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه لازم است تا یک خانواده این شب را سپری کند.

لایحه رتبه بندی معلمان تصویب شد

سرانجام با وجود تمام مخالفت هایی مبنی بر این که رتبه بندی معلمان، تورم‌زا است، این لایحه تبدیل به قانون شد. بر این اساس معلمان بر پنج رتبه زیر تقسیم‌بندی و بر اساس آن به مجموعه حقوق مزایا و فوق العاده‌های مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

آموزشیار معلم، ۱۰ درصد، مربی معلم، ۲۵ درصد، استادیار معلم، ۳۷ درصد، دانشجویار معلم، ۴۷ درصد و استاد معلم ۵۲ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

طبق این قانون حقوق معلمان از 8 میلیون آغاز و تا سقف 16 میلیون خواهد بود.

تغییرات در اقساط وام مسکن با تخفیف 50 درصدی

شرایط دریافت و پرداخت اقساط وام مسکن که خبرساز شده بود با تعدیل مواجه شد.

در همین زمینه محمدحسن علمداری، عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد که هزینه خرید اوراق مسکن نصف شده است. وی گفت "متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق برای دریافت این تسهیلات می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آن ها پرداخت می شود."
علمداری گفته است که "در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند."

مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو

جنجال بر سر افزایش 18 درصدی قیمت خوروهای داخلی تمام شدنی نیست و به تازگی شورای رقابت این اتفاق را غیر قانونی خوانده است. از طرف دیگر رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران این موضوع را مثبت ارزیابی کرده است.

موتمنی گفته است که "طی یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته اند؛ به گونه‌ای که ۲ درصد خودروهای داخلی و ۵ خودروهای مونتاژی کاهش قیمت را تجربه کرده اند و قیمت‌ها به روال ۲۰ روز قبل بازگشته است. فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار به قدری زیاد شده که رشد ۲۰ درصدی قیمت کارخانه نتواند بر بازار تأثیری بگذارد."

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است "هر چقدر که عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمت‌ها خواهیم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سالهای گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. طی سالهای اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است."

جنجال بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی

موضوع برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران به سایر کشورها این روزها خبرساز شده است. روسیه، فلفل ایران و هند، کیوی ایران را قبول نکرده است، آنها می گویند این محصولات در خصوص استفاده از سموم استاندارهای لازم را رعایت نکرده اند، اما منابع رسمی این موضوع را نمی پذیرند. برای نمونه معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت است که اطمینان می‌دهم که محصول کشاورزی و غذای ایران در سلامت کامل است و برخی صحبت‌های مطرح شده در خصوص غیر استاندارد بودن محصولات و میزان نیترات در محصولات کشاورزی کاملاً بی اساس است.

از طرف دیگر برخی منابع غیررسمی غیراستاندارد بودن محصولات کشاورزی را تائید و دلیل آن را مشکلات مربوط به واردات سموم می دانند. در وضعیتی که محصولات دست چین صادراتی از کیفیت لازم برخوردار نیست، میوه ها و صیفی جاتی که مردم در داخل مصرف می کنند، چه شرایطی دارد؟

375848