پرسون از فعالیت بانوان در مشاغل سخت گزارش می دهد؛

زنان در صنف نان سازی

نقش زنان در فعالیت های اقتصادی در دو دهه اخیر افزوده شده است، برخی از زنان با روحیه زنانه ای که دارند به مشاغل سخت که برای مردان نیز مشقت آور است ورود پیدا می کنند.
تصویر زنان در صنف نان سازی

به گزارش سایت خبری پرسون، عده ای از زنان شغل هایی مانند راننده اتوبوس و کامیون را برعهده می گیرند و عده دیگر هستند که فعالیت رفتگری انجام می دهند، اما این روزها در برخی از شهرهای کوچک شاهد فعالیت زنان در صنف نانوایی ها هستیم.

زنانی که پای حرارت تنور نان مدت ها می ایستند تا بتوانند از این راه منبع درآمدی برای خود و خانواده شان به دست آورند، در این گزارش به اشغال زنان در نانوایی ها پرداخته ایم

نبود شغل مناسب باعث فعالیت زنان در نانوایی

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است در شهر مهریز استان یزد تعداد قابل توجهی از زنان هستند که در نانوایی های این شهر مشغول به کار هستند، یکی از این زنان که تمایلی ندارد نامش در گزارش درج شود، در این باره گفت: به دلیل اینکه شغل مناسبی برای زنان وجود ندارد مجبور هستیم در کنار تنورها با حرارت بالا ساعت ها مشغول به کار شویم.

وی افزود: روزانه بین 50تا 70 هزار تومان حقوق برای زنان از سوی کارفرمایان در نظر گرفته می شود که این میزان حقوق نسبت به زحمتی که وجود دارد بسیار ناچیز است.

این نانوا ادامه داد: برخی از نانوایان از نیروی زن به دلیل اینکه بهداشت تهیه نان توسط زنان بیشتر است استفاده می کنند تا مشتری بیشتری را برای خودشان جذب کنند.

یکی دیگر از زنانی که در صنف تهیه نان در این شهر فعالیت دارد، گفت: این روزها بسیاری از هموطنان رو به مصرف نان های طبیعی آورده اند و حاضر هستند پول بیشتری پرداخت کنند تا از یک نان با کیفیت برخوردار باشند به همین خاطر کسب و کار نان فروشان صنعتی این روزها رونق دارد.

حضور زنان در صنعت نان

تهیه نان از دیرباز توسط زنان بوده است، البته آن زمان ها تعداد اندکی نان توسط زنان خانه دار پخت می شد و با عنوان نان فروشی صورت نمی گرفت، اما فعالیت زنان در نانوایی های سنتی بسیار مشقت آور است.

البته در تهران نیز نانوایی هایی بسیاری وجود دارند که زنان در آن مشغول به کار هستند، البته سبک نانوایی که زنان در آن مشغول به کار هستند کمی متفاوت تر از نانوایی های سایر شهرستان های کشور است، بری نمونه زنان نانوا در تهران بیشتر در نانوایی های صنعتی که دور از تنور است فعالیت دارند و نان ها بیشتر از طریق دستگاه های فر تهیه می شود.

برای نمونه در نان فروشی در محله شاهین شمالی در منطقه 5 تهران و در خیابان ابوذر در منطقه 17 تهران نانوایی های صنعتی وجود دارند که زنان در آن فعالیت می کنند، البته یکی از این بانوان خوش برخورد که خود را مریم رستمی معرفی می کند، به خبرنگار پرسون گفت: تهیه نان از دیرباز توسط زنان بوده است، البته آن زمان ها تعداد اندکی نان توسط زنان خانه دار پخت می شد و با عنوان نان فروشی صورت نمی گرفت، اما فعالیت زنان در نانوایی های سنتی بسیار مشقت آور است.

وی افزود: بانوانی که در نانوایی های صنعتی فعالیت دارند بسیار فعالیت شان با نانوایی های سنتی متفاوت است و نانوایی سنتی شغلی سخت و زیان آور است که جا دارد دولتمردان توجه بیشتری به شغل زنان در نانوایی ها داشته باشند.

حمایت دولت از بنگاه های کوچک

فعالیت زنان در صنف نانوایی در هشت سال دفاع مقدس بسیار کارساز بود به طوری که در آن زمان زنان برای تهیه نان رزمندگان اسلام تلاش می کردند و حتی در سال های اخیر زنان در گردان ها برای تهیه نان راهی کربلا می شوند تا نان زائران در مراسم اربعین حسینی را تامین کنند.

بنابراین در جهت اشتغالزایی انتظار می رود دولت تازه نفس سیزدهم حمایت همه جانبه از کار زنان در همه ی بخش های کشور جدی تر گرفته شود و شاهد حرکت های جهادی در این خصوص باشیم تا زنان کشور نیز همپای مردان و حتی جلوتر از آنها در جهت تحقق اهداف نظام و سند چشم انداز بیست ساله کشور گامهای موثری بردارند.

گزارشی از: محمدخادمی

374322