پیاده‌روهای تهران مناسب کم توان ها نیست

عضو شورای شهر تهران گفت: کمتر از ۵ درصد شهر تهران(۳۰۰ کیلومتر) شرایط مناسب برای افراد کم توان را دارد.

تصویر پیاده‌روهای تهران مناسب کم توان ها نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، در جلسه امروز شورای شهر تهران چند تن از نمایندگان حوزه معلولان در صحن شورا حضور یافتند و مشکلات خود را مطرح کردند. دهقان نماینده جامعه کودکان کم توان ذهنی با اشاره به اینکه شهر باید برای معلولان دسترس پذیر باشد، گفت: قطعا با برنامه‌ریزی مدون می‌توان شهر را به لحاظ فیزیکی و معماری دسترس پذیر کرد.

او همچنین به دغدغه بسیاری از خانواده های دارای کودک کم توان ذهنی اشاره کرد و گفت: دغدغه این افراد عدم حضور فرزندانشان در سطح جامعه به دلیل عدم دسترس پذیری است لذا باید این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و در بودجه کلان شهری نسبت به این خواسته براساس دغدغه خانواده‌ها عنایت ویژه‌ای انجام شود.

دهقان درخصوص نوسازی پارک ها و بوستانها برای حضور کودکان کم توان ذهنی گفت: باید شرایطی فراهم شود تا این افراد بتوانند در بوستانها حضور داشته باشند اما متاسفانه به دلیل مجاورت بوستانها با خیابانها و اتوبانها و ناایمن بودن بوستانها خانواده ها نسبت به این موضوع دغدغه و گلایه دارند.

او از شهرداری تهران درخواست کرد در هر محله یک سرای محله را در اختیار فرزندان معلول قرار دهد.

سهیل معینی نماینده معلولان در ستاد مناسب سازی فضای شهری نیز با تاکید براینکه باید پروژه های شهری همراه با پیوست و شاخص فرصتهای برابر برای گروه های مختلف باشد، افزود: هیچ پروژه ای نباید بدون پیوست دسترس پذیری افتتاح شود. متاسفانه شاهد بوده ایم که آسانسورهای ایستگاه های مترو با یک بازده زمانی شش ماه پس از بهره برداری ایستگاه راه اندازی شده است که این موضوع باید خاتمه پیدا کنند.

او از شهرداری تهران درخواست کرد از ورود پیمانکارانی که گواهینامه دسترس پذیری ندارند در مناقصات جلوگیری کند.

معینی خطاب به رئیس شورای شهر تهران نیز درخواست کرد: تدبیری فراهم شود تا فعالان حوزه معلولان تعامل خوبی را با کمیسیونهای شورا د ر ارتباط با تدوین برنامه جامع شهر تهران داشته باشند.

در ادامه اعضای شورای شهر چند تذکر قرائت کردند. زهرا شمس احسان در تذکر خود با اشاره به وضعیت معلولان در شهر تهران گفت: شورای شهر دوم در سال ۸۴ مصوبه ای داشت که بر اساس آن شهرداری ملزم به تشکیل ستاد مناسب سازی فضا برای تردد معلولان و جانبازان شد که وضعیت امروز تهران بعد از گذشت ۱۷ سال نشان می دهد که فضاهای شهری برای این افراد چندان ایمن نیست.

وی با بیان این که در ۱۷ سال گذشته این ستاد تنها ۲۵ جلسه برگزار کرده است، گفت: به نظر می رسد برنامه‌های ستاد مناسب سازی توسط واحدهای اجرایی به فراموشی سپرده شده است.

شمس احسان با بیان این که دو هزار و ۳۰۴ بوستان درشهر تهران وجود دارد که کمتر از ۳ درصد آنها مناسب سازی شده است گفت: از مجموع ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو در تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی کمتر از ۵ درصد شرایط مناسب برای افراد کم توان را دارد و از ۱۴۱ ایستگاه مترو تنها ۱۹ ایستگاه مناسب سازی شده است و باید بگویم کلان شهر تهران کمترین انطباق با حداقل نیاز افراد آسیب پذیر را دارد.

وی با بیان این که در سال ۹۹ ، ۴۱۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ ، ۳۵۶ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: با این حال شاهد عقب افتادگی در اجرای برنامه ها هستیم بخصوص در سال ۹۹ که عمده پروژه های مناسب سازی معطل مانده.

شمس احسان با بیان این که صرف افزایش اعتبار به معنای اهمیت به مناسب سازی نیست گفت: باید مدیران دغدغه مند شده ، پیمانکاران آموزش داده شوند و ساز و کار نظارتی و کنترلی شدیدی ایجاد شود.

وی با بیان این که حمل و نقل معلولان وضعیت خوبی ندارد و علی رغم بودجه ۳۱ میلیارد تومانی جهت خرید خودروی ون کماکان این وضعیت بی نتیجه مانده و تنها نیمی از ۶۰ ون موجود خدمت رسانی می کنند به گونه ای که معلولان باید از دو روز قبل ثبت نام کنند که این در شأن این افراد و شهرداری نیست، گفت: شهرداری باید نسبت به انجام کارهایی همچون تجهیز مراکز فرهنگی و هنری ساختمان های عمومی اش اقداماتی انجام دهد تا سال آینده شاهد اقدامات موثری در این زمینه باشیم.

جعفر بندی شربیانی نیز تذکر خود را به دغدغه های معلولین اختصاص داد و گفت: یکی از نیازهای معلولان که بارها به آن تاکید کرده اند، ایجاد آسانسور در ایستگاه های مترو است. این در حالیست که تعدادی از ایستگاه های مترو در شهر تهران فاقد آسانسور بوده و همین مساله معلولان را در استفاده از شبکه مترو دچار مشکل کرده است.

او استفاده از علایم صوتی در معابر شهری را دومین نیاز معلولان در تهران دانست و افزود: استفاده از چراغ راهنمایی گویا تجربه موفقی است که در دنیا انجام شده و حتی به صورت آزمایشی در برخی از تقاطع های شهر تهران نیز مورد استفاده قرار گرفته و نیاز است تا در تمامی تقاطع ها مورد استفاده قرار گیرد.

شربیانی تاکید کرد: برنامه مناسب سازی شهری از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و شهرداری تهران در این زمینه وظایفی را برعهده دارد و سرپیچی از آن جرم محسوب می شود، باید این قانون بیشتر مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

مهدی پیرهادی تذکر خود را به ارزیابی اجتماعی و فرهنگی پروژه های عمرانی اختصاص داد و گفت: روز یکشنبه در جریان بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی موضوع اتاف (ارزیابی اجتماعی و فرهنگی پروژه ها) باید در هر پروژه عمرانی باید مورد توجه باشد.

پیرهادی ادامه داد: در ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی قبل، حین و بعد از اجرای پروژه‌ها ضرورت اجرای آن پروژه و بحث مناسب سازی ویژه افراد کم توان باید مورد توجه قرار ‌گیرد.

او گفت: اگر بحث مناسب سازی در پروژه اتاف به درست دیده شود، نقش بسزایی در شهر خواهد داشت و باید قبل از نظام بودجه‌ریزی عمرانی، موضوع ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه‌ها به صورت خاص دیده شود.

ناصر امانی در تذکر خود دو پیشنهاد برای بهبود وضعیت محله هرندی به رئیس جمهور ارائه کرد و گفت: رییس جمهوری در تهران سنت شکنی کردند و برای اولین بار از یکی از محلات آسیب دیده و کم برخوردار شهر تهران یعنی محله هرندی به صورت سرزده بازدید کردند.

او ادامه داد: بازدید ایشان به عنوان رئیس جمهور با بازدید امثال بنده و حتی شهردار تهران قطعا تفاوت دارد و حتما توقع مردم بالا رفته و فکر می‌کنند با حضور ایشان باید اتفاقی در محله هرندی بیفتد.

امانی اضافه کرد: دو پیشنهاد خدمت ایشان دارم؛ اول اینکه؛ اعتبار ویژه‌ای برای محله هرندی در اعتبارات سال آینده در نظر بگیرند. دوم اینکه؛ موضوع هرندی و آسیب‌های اجتماعی تهران را در دستور کار شورای عالی اجتماعی که به ریاست خودشان اخیرا تشکیل و فعال شده قرار دهند و از ظرفیت، اطلاعات و جمع‌بندی که شهرداری و شورا در این زمینه دارند استفاده کنند تا مردم احساس کنند حضور ایشان یک نتیجه ملموس و عملی برایشان داشته است.

منبع: ایلنا

374057