عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

هدف رسیدن به توافق جز رفع تحریم ها غیرممکن است/آمریکا ابتدا خسارت ها را جبران کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بازگشت آمریکا به مذاکرات را بدون جبران آسیب‌ها مورد پذیرش ندانست و گفت: هرگونه توافق باید با هدف بهره‌مندی مردم ایران از مراودات اقتصادی خارجی باشد و این هدف جز از طریق رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست.
تصویر هدف رسیدن به توافق جز رفع تحریم ها غیرممکن است/آمریکا ابتدا خسارت ها را جبران کند

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: ایران در مذاکرات بر دو اصل تاکید جدی دارد، نخست آنکه طرف مقابل، متعهد شود که باردیگر اقدامات غیرقانونی چون خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها را تکرار نکند و همچنین ضرر و خسارتی که به مردم ایران وارد شده را جبران کند. این اقدام غیرقانونی به اقتصاد و مردم ایران آسیب زده و پیگیری این موضوع مردم هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، چالش اصلی مذاکرات وین را به نتیجه نرسیدن آن دانست و گفت: حفظ تحریم‌ها با هدف توافق یعنی انتفاع اقتصاد ایران مغایرت دارد. بنابراین هرگونه توافق باید با هدف بهره‌مندی مردم ایران از مراودات اقتصادی خارجی باشد و این هدف جز از طریق رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست.

عمویی، درباره غیبت آمریکا در مذاکرات، خاطرنشان کرد: آمریکا به شکل غیرقانونی از توافق خارج شده‌ است و وقتی یک طرف میز مذاکرات را ترک می‌کند بدون رضایت سایر طرفین نمی‌تواند برگردد. این تاوانی است که آنها به عنوان طرف خطاکار پرداخت می‌کنند.

وی درباره بازگشت آمریکا به مذاکرات، ادامه داد: بازگشت آمریکا به میز مذاکره بدون پرداخت هزینه و جبران آسیب‌ها، مورد پذیرش نیست و آنها با عمل به تعهدات باید رضایت طرفهای مذاکره را برای بازگشت به ۱+۵ جلب کنند.

این نماینده مجلس یازدهم، گرفتن تضمین را از موضوعات اساسی مذاکرات خواند و گفت: نخستین نکته این است که طرف آمریکایی باید اعتراف کند مسیری را که رفته‌ اشتباه است و در همین چارچوب هم از او تضمین خواسته می‌شود که این اقدام خلاف را تکرار نکند. بنابراین طرف‌ اروپایی و همچنین روسیه و چین به منطقی بودن خواسته ایران اذعان دارند و می‌پذیرند که ایران مطالبه به حقی دارد.

عمویی درباره روش اخذ تضمین، گفت: معمول این است که به طرف مقابل اختیار داده می‌شود مکانیسم دقیق حقوقی را برای تضمین مشخص کند. همچنین نحوه اخذ تضمین به شیوه‌های مذاکراتی برمی‌گردد که حتماً برای آن ابتکاراتی وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: آمریکا که به شکل غیرقانونی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از توافق خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد، باردیگر سیاست خود را تغییر داده و می‌خواهد به میز مذاکره و ۱+۵ برگردد. موضع ایران این است که بدون رفع تحریم‌ها با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای موافق نیست.

عمویی ادامه داد: در همین چهارچوب میان ایران و ۱+۴ مذاکراتی در حال انجام است و ۶ دور آن برگزار شده و با تشکیل دولت سیزدهم، دور جدیدی آغاز شده است که براساس آن، تعیین کنیم که شروط بازگشت آمریکا چیست.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، درباره نقش مخرب رژیم صهیونیستی، گفت: نقش بی‌ثبات‌ساز رژیم صهیونیستی برای همه مردم منطقه روشن است. اقدامات خرابکارانه نتوانسته رژیم صهیونیستی را به اهدافش برساند. آنها سعی کردند با ترور دانشمندان، برنامه هسته ای ایران را عقب بیندازند و در کشور ما ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد کنند اما هیچگاه به هدف خود نرسیدند.

عمویی ادامه داد: برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اکنون در نقطه اوج خود قرار دارد و با سرعت جلو می‌رود و از این جهت ادعاهای رژیم صهیونیستی بی‌مبنا و بدون نتیجه است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم بیان کرد: شرایط امنیتی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه در مواجهه با مردم مظلوم فلسطین و جریان مقاومت، شکننده است. آنها حتی نتوانستند مقابل مردم بی‌دفاع فلسطینی در عملیات سیف‌القدس موفق شوند. از این جهت رژیم صهیونیستی چالش‌های بسیار بزرگتری دارد که در حل آن نتوانسته موفق شود.

عمویی یادآور شد: به نتیجه رسیدن مذاکرات به مواضع و آمادگی طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها برمی‌گردد. از دید ما بخشی از مشکلات اقتصادی در کشور ریشه‌های داخلی و بخشی هم ریشه خارجی دارد که حول موضوع تحریم‌ها است.

منبع : ایرنا

373201

مطالب مرتبط