ساکی در واکنش کاخ سفید به سوالی درخصوص جدی بودن مذاکرات وین؛

سنجش جدیت ایران در مذاکرات برایمان دشوار است/ ما به طور علنی مذاکره نمی کنیم!

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری بر قصد آمریکا به در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک در جهت حل و فصل مسئله هسته ای ایران تاکید کرد وگفت: تمرکز ما منوط به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته ای] است. این بهترین گزینه در دسترس است.
تصویر سنجش جدیت ایران در مذاکرات برایمان دشوار است/ ما به طور علنی مذاکره نمی کنیم!

به گزارش سایت خبری پرسون، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات برخی مقامات اروپایی، مبنی بر این که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین مثبت بوده اند، آیا آمریکا فکر می کند که ایران در این مذاکرات جدی است، گفت: ارزیابی این برای ما سخت است. بنابراین، قصد ندارم از اینجا چنین کاری کنم. گزارش ها و ایده های زیادی وجود دارند که درباره شان مذاکره می شود اما ما قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم.

ساکی ادامه داد: تمرکز ما منوط به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته ای] است. این بهترین گزینه در دسترس است. ما مسیری دیپلماتیک را در پیش گرفته ایم و این چیزی است که رابرت مالی و دیگران در حال پیش پردن آن هستند.

اظهارات ساکی در پی این مطرح می شود که روز گذشته، هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.علاوه بر این، نتایج نشست دیروز کشورهای ۱+۴ از سوی ایران و طرفیت مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست دیروز بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.

با این حال، اتخاذ رویکرد بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام از سوی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که این آمریکا بود که به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و ایران در پی آن و همچنین بدعهدی اعضای اروپایی برجام به صورت گام به گام تعهدات برجامی‌اش را کاهش داد و همچنان به همراه دیگر شرکای برجام عضو این توافق است.

منبع : ایسنا

373505