دیدار ضرغامی با پیشکسوتان میراث فرهنگی و معماری

وزیر میراث فرهنگی با جمعی از اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی و معماری دیدار و درخواست کرد کمیته های میراث فرهنگی برای طرح موضوعات اساتید و پیگیری مسائل آن تشکیل شود.

تصویر دیدار ضرغامی با پیشکسوتان میراث فرهنگی و معماری

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست هم اندیشی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اساتید و پیشکسوتان معماری روز سه‌شنبه دوم آذر ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. اگرچه ضرغامی در سه ماهی که از انتصابش در مقام وزیر میراث فرهنگی بیشتر در حوزه گردشگری سخن گفته اما حالا جلسه‌ای را با حضور اساتید میراث فرهنگی برگزار کرد تا از احوال این حوزه نیز با خبر شود.

در این جلسه و در کنار او حجت که زمانی قائم مقام سازمان میراث فرهنگی وقت بود و علی دارابی که اکنون قائم مقام وزارت است نشستند تا به سخنان پیشکسوتان این حوزه توجه کنند. عزت‌الله ضرغامی در این نشست میراث‌فرهنگی را شناسنامه کشور و باستان شناسان معماران و اساتید آن را سرمایه دانست و گفت: میراث‌فرهنگی ما در حال نابودی است.

وی همچنین درباره بازدیدهایش از بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی که در جریان سفرهای استانی انجام داده توضیحاتی هم داد و گفت: در سه ماه گذشته به مکان‌های مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث‌فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار ۲ هزار ساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است. همچنین در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم که بسیاری از آثار تاریخی این محله رها شده است. باید این موضوعات را حل کنیم؛ به همین منظور برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. در سفری هم که به استان زنجان داشتم، دست مرمتگر گنبد سلطانیه را بوسیدم؛ از من پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ گفتم او ۵۰ سال عمر خود را صرف مرمت آیات و روایت این گنبد کرده و فداکاری کرده است. این دست برکت است و من افتخار می‌کنم.

وزیر میراث‌فرهنگی در این جلسه از حل مشکل بودجه وزارتخانه با اجرای یک طرح سخن گفت و ادامه داد: در این طرح از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی استفاده می‌کنیم.

پیش از این یگان حفاظت از آثار تاریخی در نظر داشت تا از توان مردم برای حافظت از آثار استفاده کند به همین دلیل طرح همیار را در دست اجرا داشت اما نیمه کاره ماند. این بار ضرغامی درباره نداشتن نیرو در حفاظت از آثار تاریخی صحبت کرد و گفت: در تمام نقاط کشور آثار زیادی داریم، اما برای حفاظت آن‌ها نیرو نداریم. اعلام کردم در فضای مجازی همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می‌دهند جزو سربازان افتخاری میراث‌فرهنگی هستند. تمام کسانی را که در فضای مجازی در این حوزه می‌نویسند، جزو نیروهای خودمان می‌دانیم. زیرا با این اطلاع‌رسانی از تخریب آثار جلوگیری می‌کنند. باید یک جشنواره‌ای در آینده برگزار کرد و از خدمات آن‌ها تقدیر کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در این نشست دیدم که شما اساتید و پیشکسوتان نسبت به میراث‌فرهنگی و حفاظت از آن متعهد هستید. همان‌طور که مطرح کردید در کنار حفظ میراث‌مادی باید میراث معنوی و ناملموس را نیز حفظ کنیم و آن را درست تفسیر کنیم. میراث معنوی و مجموعه میراث‌فرهنگی ما به اعتقادات، باورها، ریشه‌ها و دیانت ما بازمی‌گردد، بنابراین نباید این دو موضوع را دو قطبی کنیم.

ضرغامی خبر از تشکیل کمیته‌های مختلف در حوزه میراث فرهنگی داد و گفت: اساتید سوالات خود را در این بخش به صورت دقیق مطرح کنند تا در نشست‌های بعدی با حضور اساتید و پیشکسوتان مورد بررسی قرار گیرد و با ارائه پیشنهادها و راهکارها بتوانیم میراث‌فرهنگی را به سمت جلو پیش ببریم.

در ادامه این نشست، علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی نیز پیرو توضیح درباره این کمیته گفت: دیدگاه‌های مختلف را در حوزه میراث‌فرهنگی خواهیم شنید و آنچه را مهم و به صلاح این بخش است، انتخاب می‌کنیم و در تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های وزارتخانه که مد نظر مهندس ضرغامی است، استفاده خواهیم کرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: این نخستین نشست هم‌اندیشی است و حدود صد نفر را برای شرکت در این نشست انتخاب کردیم، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا حدود ۲۵ نفر امکان حضور داشتند و در جلسات بعدی از نظرات سایر پیشکسوتان و اساتید میراث‌فرهنگی نیز استفاده خواهیم کرد.

در ادامه این نشست هایده لاله از پیشکسوتان باستان شناسی گفت: باستان شناسی مانع توسعه و پیشرفت نیست بلکه در بسیاری از حوزه‌ها که دارای چالش هستند راهکارهای درست را ارائه می‌کند.

مهدی حجت نیز وزارت میراث فرهنگی را وزارت تعلیمات و تحقیقات دانست. همچنین محمدرضا اولیا گفت: باید نسبت میراث فرهنگی با توسعه مشخص شود تا دچار توسعه زدگی نشویم.

پیروز حناچی شهردار سابق تهران نیز در این برنامه به عنوان پیشکسوت حوزه معماری حضور پیدا کرد و گفت: ظرفیت ایران محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و حوزه نفوذ فرهنگی ایران در سراسر دنیا گسترده است.

پیشنهاد تشکیل کمیته‌هایی برای میراث فرهنگی توسط محمد رحیم صراف داده شد که گفت: باید کمیته‌ها و گروه‌هایی را تشکیل داد تا برای اهداف مدنظر برنامه ارائه دهند. ابراهیم حیدری هم درخواست فعال کردن انجمن‌های میراث فرهنگی را داد و گفت که ضرورت آن به دلیل گستردگی آثار فرهنگی و تاریخی است.

اسکندر مختاری نیز از این موضوع انتقاد کرد که هنوز طرح آمایش سرزمین مبتنی بر زیست بوم و جوامعی که در این زیست بوم زندگی می‌کنند تهیه نشده است.

بهروز عمرانی مدیر سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی هم گفت که دستگاه‌های اجرایی به استعلام‌ها تن نمی‌دهند.

زهره بزرگمهری نیز درخواست کرد که از متخصصان حوزه میراث فرهنگی در مأموریت‌های تخصصی وزارتخانه استفاده شود.

سید مهدی مجابی نیز از ضرورت تصویرشناسی ایران و روشمندی میراث فرهنگی سخن گفت و عادل فرهنگی نیز از ضرغامی خواست تا در این وزارت کفه تخصص در کنار کفه تعهد قرار گیرد. اکبر حاج ابراهیم زرگر هم گفت: رویکرد مدیریت میراث فرهنگی باید مردمی باشد نه دولتی.

در کنار آنها حسین رایتی مقدم هم گفت که از حدود صد سال پیش قوانینی برای حمایت از میراث فرهنگی نوشته شده و باید برای اجرای آن‌ها پیش قدم باشیم.

علی اکبر سعیدی هم بیان کرد که نباید در میراث فرهنگی افراط و تفریط انجام شود.

منبع: مهر

372397