هانی‌ زاده در گفت و گو با پرسون:

مذاکرات برجامی پیش‌رو بسیار فشرده، نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: با توجه به جدول زمانی و دستورکار موجود تا پایان سال میلادی مذاکرات باید به یک خروجی برسد و همچنین زمانی برای راستی آزمایی میان دو طرف مذاکره وجود داشته باشد.
تصویر مذاکرات برجامی پیش‌رو بسیار فشرده، نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص آغاز دور جدید مذاکرات برجام به خبرنگار پرسون، گفت: گفت‌وگوهای ایران و کشورهای 1+4 به زودی در وین با تیم مذاکره کننده جدید آغاز می‌شود، شیوه مذاکره و جدول کاری و زمانبندی کاملا مشخص است، ایران پیش‌فرض‌هایی برای مذاکرات قرار داده که اگر آمریکا بخواهد به صورت مستقیم وارد مذاکرات شود، باید تضمین دهد که در پایان و بعداز رسیدن به توافق جامع جدید، به تعهدات خود عمل کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: آمریکا در سال 2018 در زمان دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد و جریان‌ها و تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد، ایران این نگرانی را دارد که آمریکا بار دیگر تعهدات خود را انجام ندهد، به همین دلیل این پیش شرط کاملا منطقی است.

وی افزود: مذاکرات نباید بیش از یک ماه ادامه پیدا کند و حداکثر تا پایان سال جاری میلادی خاتمه می‌یابد. در این مدت زمان گفت‌وگوها باید به یک خروجی قابل قبول رسیده و طی آن تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا لغو شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: شرط دیگر ایران است که مسائلی خارج از برجام در دور جدید مذاکرات مورد بحث قرار نگیرد، زیرا ایران به هیچ عنوان پیرامون نفوذ خود و یا مسائل دفاعی خود مذاکره نمی‌کند. در جریان سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه به کشورهای اروپایی، روسیه و چین سهم دقیقی از خواسته‌های ایران به این کشورها ابلاغ شده است.

هانی‌زاده بیان کرد: به نظرمی‌رسد کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که اعمال فشار و تحریم علیه ایران نمی‌تواند ایران را وادار به تسلیم کند. مذاکرات پیش رو بسیار فشرده، نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز است و ایران انتظار دارد، پس از این یک ماه مذاکره کلیه تحریم‌های اعمال شده لغو و دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شود.

وی گفت: با توجه به جدول زمانی و دستورکار موجود تا پایان سال میلادی مذاکرات باید به یک خروجی برسد و همچنین زمانی برای راستی آزمایی میان دو طرف مذاکره وجود داشته باشد. ایران انتظار دارد که بعد از یک ماه مذاکره گام اول راستی آزمایی را اروپایی‌ها بردارند و در مقابل ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: مذاکرات کاملا دقیق و هوشمندانه و برخلاف 6 دور قبلی انجام می‌شود، به گونه‌ای که خروجی قابل قبولی که لغو تحریم‌ها است، حاصل شود.

372144