طرح واردات خودرو مجلس بی‌خاصیت است/ آغاز چرخه مجدد رانت و انحصار

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: طرح واردات خودرو در مجلس بی‌خاصیت و قانون‌تراشی برای هیچ است.
تصویر طرح واردات خودرو مجلس بی‌خاصیت است/ آغاز چرخه مجدد رانت و انحصار

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، بیان کرد: بحث واردات خودرو یک ماده از طرح ساماندهی صنعت خودرو است که حدود دو سال و نیم قبل توسط نمایندگان مجلس ارائه شد.

کاکایی تصریح کرد: مجلس در یک سردرگمی عظیم و عجیبی به سر می‌برد و طرح ارائه می‌دهد. برای واردات خودرو اصلا مشکل قانون نداریم که مجلس دنبال تصویب طرح در این زمینه است، در نتیجه طرح واردات خودرو، طرح بیخودی است و هیچ خاصیتی ندارد. در واقع نمایندگان برای مانعی که وجود ندارد در حال قانون‌تراشی هستند.

وی افزود: این طرح هیچ خاصیتی برای مردم ندارد، واردات خودرو به دلیل مصرف ارز ممنوع شد. آیا اکنون در این قانون مشکل کمبود ارز حل شده و یا یک خرج اضافی برای کشور تراشیده است. ضمن این که گفته می‌شود، صادرکننده قطعه و یا خودرو حق واردات خودرو را دارد، در شرایطی که حدود 200 هزار خودرو نیمه تمام در پارکینگ خودوسازان وجود دارد، آیا واردات خودرو منطقی است و یا قطعات خودرو، طبیعی است که اولویت با واردات قطعه و مواد اولیه است برای افزایش تولید است و واردات خودرو در چنین وضعیتی ضد تولید و فاجعه در سال پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این طرح در بهترین شرایط یک رانت و انحصار ایجاد می‌کند، قانون‌گذار با این طرح قصد قانون‌شکنی دارد، اما مجدد انحصار ایجاد می‌کند. این طرح کاملا بی‌خود است و افسوس که وکلای مجلس در چنین موقعیتی که کشور با این همه مسئله مواجه است، به جای پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها، اجرای قوانین مصوب شده مانند بهبود فضای کسب و کار و یا دولت الکترونیک، قانون‌های نامطلوب تصویب می‌کنند که باعث تأسف است.

کاکایی در پایان گفت: چنین طرح‌های بی‌خاصیتی از نمایندگان مجلس باعث تأسف و تعجب است که چنین وقت ارزشمندی که باید صرف رفع مشکلات مردم شود، این‌گونه تلف می‌شود.

371975