مزایا و معایب کاشت ابرو

پیش‌تر تنها درمان ابروهای کم‌پشت یا ابروهایی که دچار ریزش شدند، استفاده از لوازم آرایشی بود تا آن نقاط را محو کند. اما امروزه تقاضای یک راه‌حل دائمی برای این مشکل افزایش پیدا کرده است؛ یعنی کاشت ابرو. کاشت ابرو توسط یک جراح زیبایی صورت می‌گیرد تا تارهای ابروی شما را پیوند بزند.
تصویر مزایا و معایب کاشت ابرو

ابروها علاوه بر زیبایی ظاهری، نقش مهمی در محافظت چشم در برابر عرق، گرد و غبار، ذرات معلق در هوا و… دارند. کم‌پشت شدن و ریزش ابروها به دلیل افزایش سن، استفاده بیش از حد محصولات روتین آرایشی، بیماری، شکستگی یا سوختگی در اثر سانحه به وجود می‌آید که خوشبختانه امروزه با روش دائمی کاشت ابرو قابل درمان است. به طور کل برداشت واحدهای فولیکولی از محل اهدا کننده (پوست سر یا پشت گوش) با برش دادن این ناحیه و برداشت گرافت‌ها و کاشت موها در ناحیه دریافت کننده با تیغ های میکرو را کاشت ابرو میگویند.

کاشت ابرو با با رفع نواقص، پرپشتی و حالت بخشیدن به ابروها باعث بالارفتن اعتماد به نفس میشود. به علاوه شما را از صرف زمان زیادی برای آرایش ابروها بی‌نیاز میکند بهتر است قبل از انجام کاشت ابرو با پزشک خود صادق باشید و در مورد اختلالات خاص ، استفاده از داروهای خاص، بیماری های پوستی و…صحبت کنید. در این مقاله درباره عوارض و خطرات احتمالی کاشت ابرو صحبت میکنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

کاشت ابرو چیست؟

در عمل زیبایی کاشت ابرو، جراح متخصص ابتدا فولیکول‌های مو را از قسمت‌های پرپشت بدن متقاضی برمی‌دارد و آنها را روی نقاط کم‌پشت ابرو می‌کارد که به این عمل، پیوند ابرو نیز گفته می‌شود. هدف اینکار اینست که موهای جدید به رشد خود ادامه دهند و ابروها را نسبت به گذشته، پرپشت‌تر نمایش دهند که بسیار شبیه عمل کاشت مو است.

گرفت‌های ابروها از نواحی بالای گوش‌های متقاضی برداشته می‌شوند. سپس جراح متخصص نه تنها موها، بلکه فولیکول‌ها را به ابروها منتقل می‌کند تا تارهای مو پس از ریزش اولیه پس از عمل، به رشد خود ادامه دهند و ظاهر طبیعی ابروها را حفظ کنند. امروزه دو روش اصلی FIT و FUE برای کاشت ابروی طبیعی وجود دارد. تفاوت روش FUE نسبت به FIT اینست که روشی نوین‌تر است و بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و همچنین جای زخم یا اسکار بجای نمی‌گذارد.

با پیشرفت تکنولوژی، روش‌ها و تکنیک‌های بهتری برای کاشت مو بوجود می‌آیند تا متقاضیان هم از نتیجه‌ی نهایی راضی باشند و هم معایب ناشی از این عمل، کاهش یابد. در کشور خودمان ایران نیز از بروزترین تکنولوژی‌ها و متدها استفاده می‌شوند. یک رتبه‌بندی نیز بر اساس امتیاز کلینیک‌های زیبایی در کشور ایران توسط انجمن کاشت ابرو انجام گرفته و در آن، کلینیک تهران بیوتی سنتر در بالاترین رده‌های این رتبه‌بندی قرار گرفته است.

دلایلی که موجب کم پشتی ونقص در ابرو می شوند

دستکاری کردن ابرو موجب ریزش آن خواهد شد، به طور مثال برداشتن ابروها باموچین یا رنگ کردن مداوم آن به طور طولانی یکی از دلایل تحریک و آسیب رساندن به ریشه مو می شود که ممکن است رشد مو در آن قسمت کم یا متوقف شود.

بیماری کم کاری تیروئید نیز می تواند بررشد موها تاثیر بگذارد وسبب کم پشتی ابرو گردد.

اعمال ازروش های مختلف بر روی ابروها از جمله تاتو وهاشور به طور مداوم و تغییر دادن ابرو به شکل های متفاوت باعث شود ریزش درابروها شود که ممکن است ابروهای شما دیگربه حالت اولیه خود باز نگردد.

بیماری هایی که تحت فعالیت های خاص پزشکی از جمله شیمی درمانی یا پرتو درمانی ابروهای خود را از دست می دهند.

معایب کاشت ابرو چیست؟

کاشت ابرو یک عمل زیبایی به شمار می‌آید به همین دلیل نیاز است یک پزشک حاذق و با تجربه با دقت و مهارت بالا این عمل را انجام دهد. به همین دلیل کاشت ابرو بسته به تراکم، ضخامت و مقدار پیوند مورد هزینه بالاتری به نسبت روش های دیگر مانند تتو، میکرونیدلیگ، فیبروز و…دارد.

اگر کاشت با روش FUT انجام شود با توجه به اینکه نیاز به جراحی و بخیه دارد باعث بوجود آمدن زخم در ناحیه اهدا کننده میشود.

ممکن است چند ماه زمان لازم باشد تا فولیکول های ریشه محکم شود. ریزش بعد از کاشت ابرو و رشد مجدد ابروها باعث محکم شده ریشه آنها خواهد شد. همچنین امکان دارد فولیکول های کاشته شده موی جدیدی ایجاد نکنند و نیاز به مرحله بعدی برای کاشت مجدد باشد. از دیگر معایب کاشت ابرو هزینه است. چون کاشت ابرو یک جراحی زیبایی می‌باشد بنابراین بیمه در پرداخت هزینه‌های این عمل کمک نمیکند.

مزایا و معایب کاشت ابرو

متقاضیانی که می‌خواهند عمل پیوند ابرو انجام دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند که ظاهر ابروها و تارهای ابرو، در طبیعی‌ترین حالت ممکن قرار خواهند گرفت، چون از موهای خودش شخص متقاضی برداشت شده، بنابراین حالت غیرطبیعی تارهای موی مصنوعی را ندارد. این موها رشد می‌کنند و نیاز به آرایش بیشتر برای پر کردن نقاط کم‌پشت ابروها نیست.

اما هر عمل جراحی دارای نکات منفی نیز می‌باشد و از معایب عمل جراحی کاشت ابرو می‌توان به پرهزینه بودن آن اشاره کرد. همچنین پس از پیوند فولیکول‌ها، ممکن است چندین ماه زمان ببرد تا تارهای مو از حالت شک خارج شوند و به رشد خود ادامه دهند و بتوانید نتیجه را ببینید.تمامی این معایب و عوارض در صورت انتخاب یک کلینیک معتر کاشت ابرو به حداقل می رسد و احتمال وقوع اتفاقات ناخوشایند در این کلینیک ها بسیار نادر است.

عوارض کاشت ابرو چیست؟

تورم و کبودی

هرچند اگر انجام پیوند کاشت ابرو زیر نظر پزشک متخصص انجام شود یک روش امن و بی خطر است اما واکنش جسمی و توانایی بهبود فردی بدن هر شخص متفاوت است و حتی بین دو شخص قابل پیش‌بینی نیست.

برای جلوگیری از ایجاد تورم تا چند ساعت بعد از کاشت ابرو از خم شدن و پایین آوردن سر خودداری کنید.

اگر دچار تورم و کبودی در قسمت پیشانی و اطراف چشم شدید میتوانید از کمپرس یخ بر روی پیشانی و اطراف چشم برای کاهش درد استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از تماس مستقیم کمپرس یخ بر روی محل کاشت و محل اهدا کننده خودداری کنید.

درد یا بی‌حسی

احساس درد بعد از رفتن بی‌حسی تا چند روز پس از کاشت ابرو مانند هر عمل جراحی دیگر طبیعی است. شما میتوانید برای کاهش درد با پزشک متخصص خود مشورت کنید و داروهای تجویز شده را در ساعات مشخص خود استفاده کنید.

ظاهر غیر طبیعی ابروها

از انجایی که فولیکول ها برای کاشت ابرو از سر گرفته میشود بسیاری از مراجعه کنندگان نگران زیبایی ظاهری ابرو های خود هستند. هر تار مو که برای کاشت جدا میشود فولیکول خاص خود را دارد بنابراین،عمق و زاویه برش نقش مهم‌تری در رشد و زیبایی ظاهری ابروها دارد.

انتخاب کلینیک معتبر،پزشک ماهر و با تجربه برای انتخاب فولیکول‌های مناسب که امکان رشد در جهت رویش ابروها را دارند برای به دست آوردن نتیجه دلخواه و ابروی طبیعی بسیار مهم و ضروری است.

خارش ابروها یا ناحیه اهدا کننده

احساس خارش یکی دیگر از عوارض بعد کاشت است. که ممکن است تا زمان بهبودی کامل زخم‌ها ادامه داشته باشد.با توصیه و تجویز پزشک متخصص خود و استفاده به موقع پماد‌ها تا مقدار زیادی از خارش ناحیه کم خواهد شد.توجه داشته باشید که به هیچ عنوان ابروهای کاشته شده را دستکاری نکرده و نخارانید، زیرا باعث بیرون آمدن ریشه های کاشته شده میشود.

خونریزی در ابرو یا ناحیه اهدا کننده

هرچند احتمال بروز خونریزی در کاشت ابرو بسیار کم است اما بنا‌ به انتخاب روش کاشت، مقدار و مدت زمان خونریزی متفاوت است. در دوره بهبودی خون در نواحی اهدا کننده و کاشت خشک شده و می‌ریزند و این جزو مراحل بهبودی است.

زمان بهبود و التیام زخم‌ها بسته به توانایی بدن بیمار متفاوت است و بطور کل کاشت بدون زخم و خونریزی امکان پذیر نیست.

در صورت خونریزی‌های خفیف گاز استریل را به روی ناحیه‌ای که دچار خونریزی شده است ۵ دقیقه قرار دهید تا خونریزی قطع شود.

اگر در صورت وجود بیماری و یا استفاده از دارو های خاص(آسپرین،موترینو…)دچار خونریزی شدید،سریعا با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.
عفونت در ابرو یا ناحیه اهدا کننده

عفونت یکی از عوارض خطرناکو معایب کاشت ابرو است. هرچند انتخاب کلینیک معتبر و مناسب تا مقدار بسیار زیادی از درصد ابتلا به عفونت را کاهش میدهد اما رعایت نکات بهداشتی و خودداری از تماس مستقیم پوست از نور خورشید و آب در روزهای اولیه ضروری است.

پوسته پوسته شدن در ابروها

پوسته پوسته شدن پوست اطراف ابرو امری کاملا طبیعی و بی خطر است. کاشت فولیکول های مو در ناحیه پیوند باعث کاهش تولید چربی و در نتیجه باعث پوسته پوسته شدن،خشکی و زبری پوست زیر ابرو می‌شود که نهایتا بعد ۵ الی ۱۴روز به‌طور کامل از بین می‌رود.

از دستکاری و کندن پوسته ها جلوگیری کنید زیرا باعث طولانی شدن زمان بهبود زخم‌ها می‌شود.

ریزش ابروها

معمولا بعد از دو هفته ریزش موها بعد از کاشت ابرو شروع ‌میشود. در این حالت قسمتی از موهای کاشته شده ریزش می‌کنند(ریزش فقط در ناحیه ساقه ابرو است و و ریشه مو در زیر پوست قرار دارد)که موقت و طبیعی است.ریزش موها بعد از کاشت ابرو به این معنا است که مراحل کاشت به درستی انجام شده و بزودی رشد طبیعی موهای جدید شروع می‌شود.
رشد سریع ابروها

از دیگر مشکلات و معایب کاشت ابرو رشد سریع ابروهای کاشته شده نسبت به ابروهای طبیعی است.لازم است ابروهای پیوند زده را مرتبا کوتاه کنید.تا ظاهری نامرتب و ناراحت کننده‌ایی نداشته باشند.

پررنگ بودن بیش از حد ابروها

معمولا برای تفاوت کم‌تر از موهای پشت گوش برای کاشت ابرو استفاده میکنند. با این حال اگر احساس میکنید همچنان فرق بین رنگ و ضخامت موهای کاشته شده قابل مشاهده است، میتوانید با مشورت پزشک متخصص خود و تعیین زمان مناسب برای رنگ کردن ابروهایتان، آن‌ها را کاملا طبیعی و یکدست کنید.

البته تراکم بیش از حد موهای کاشته شده، تورم، قرمزی و زخم های بوجود آمده بر اثر کاشت ابرو باعث پررنگ‌تر دیده شدن ابروها میشود.با گذشت زمان و ریزش مو های اضافه،بهبود اسکارهای بوجود آمده باعث طبیعی تر شدن ابروها می‌شود.

رشد بسیار کم ابروهای ریخته شده

موها و گرافت‌های کاشت ابرو به علت جا‌به‌جایی باعث کاهش قدرت رشد در ابروها می‌شود و در ما‌ه‌های اولیه نتیجه مطلوب و دلخواه را ندارند.

در این حالت بهتر است فرد ۶ تا ۹ ماه برای تعیین مشخص رشد ابروها صبرکندو در صورت کافی نبودن روند طبیعی رشد ابروها مجدد برای کاشت ابرو اقدام کند.

جوش یا فولیکولیت در ابروها

التهاب یا عفونت فولیکول مو را فولیکولیت میگویند. در این بیماری جاهایی که فولیکول مو کاشته شده است جوش‌ها و دانه‌هایی ایجاد می‌شود،ضایعات پوستی به صورت دانه‌های قرمز رنگ که سر آن چرکی است و سبب گسترش عفونت در سطح پوست می‌شود. برای درمان فولیکولیت و کاهش التهاب علاوه بر استفاده از پماد آنتی بیوتیک، دستمال مرطوب را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل مورد نظر بگذارید.

در مقاله ای از سایت ishrs-htforum می‌خوانیم: فولیکولیت نه تنها به علت عفونت‌های میکروبی بلکه به دلیل عمق نامناسب کاشت پیوندها نیز ممکن است اتفاق بیفتد. تراکم شدید باعث افزایش تعداد غدد سباسه پیوندی شده و همین موضوع باعث میشود که این غدد بیش از حد سبوم تولید کنند. فولیکولیت در ابرو اگر مقاوم بوده و درمان نشود در نهایت منجر به زخم آتروفیک می‌شود.

بدفرم شدن خواب ابروها

ظاهر غیر عادی ابروها به دلیل تفاوت بین ابروهای کاشته شده و طبیعی از دیگر معایب کاشت ابرو است. لازم است شما در این زمینه مقداری صبور باشید،بعد از گذشت چند ماه ابروهای کاشته شده مانند ابروهای طبیعی،حالت یکدست و طبیعی پیدا می‌کنند.

تفاوت کاشت ابرو و تاتو ابرو

تاتو ابرو نیز یکی از روش‌های پرپشت نشان دادن ابرو است. درواقع هم تاتو و هم کاشت مو برای از بین مردن نقاط خالی بین ابروها استفاده می‌شوند و هر دو دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود هستند که باعث می‌شوند متقاضیان باتوجه به نیاز و خواسته‌های خود، یک روش را انتخاب کنند.

یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو اینست که کاشت ابرو یک روش دائمی و تاتو یک روش موقتی برای پرپشت نشان دادن ابروهاست و زمان کمی باقی می‌ماند. همچنین اگر طبیعی به نظر رسیدن ظاهر ابروها برای شما موضوع مهمی به شما می‌رود، بنابراین بهتر است کاشت ابرو را انتخاب کنید.

371313