ضرورت آمادگی مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه‌ها

رئیس سازمان امور دانشجویان با توجه به از سرگیری کامل دانشگاه‌ها خواستار آمادگی مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه ها شد.

تصویر ضرورت آمادگی مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، هاشم داداش پور امروز در نشست کشوری رؤسای مراکز مشاوره و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که با حضور سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم برگزار شد گفت: موضوع مربوط به‌ سلامت روان موضوع بسیار مهمی است به‌هرحال در این حوزه مشکلاتی مطرح شد و تا چالشی نباشد کاری هم صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا قبلاً الزام کرده بود که ۱۵ مهرماه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پانزده آبان دانشجویان کارشناسی آموزش حضوری را از سر بگیرند که با یک اصلاحیه‌ قرار شد از ۱۵ آذرماه در دانشگاه‌های کشور از سرگیری کامل صورت گیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به مباحثی که مطرح شد (نامشخص بودن چارت سازمانی مراکز مشاوره در ساختار دانشگاهی و کمبود کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت) افزود: ما در حد ممکن تمام این موارد را پیگیری خواهیم کرد بخشی از مسائل که مطرح شد دو بخش دارد یک بخش به هیئت‌امنای دانشگاه‌ها باز می‌گردد و یک بخش آن مسئله فرا دانشگاهی است که به سازمان اداری و استخدامی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند بعضی از دانشگاه‌ها از نظر مراکز مشاوره و بهداشت از شرایط خوبی برخوردار هستند، به عنوان مثال دانشگاه‌های بزرگ شرایط خوبی دارند، دانشگاه‌های متوسط در حال شکل دادن به مراکز مشاوره و بهداشت هستند و مراکز آموزشی کوچک با کمبود کارشناس مواجه هستند. بنابراین مراکز مشاور و بهداشت دانشگاه‌ها با هم متفاوت هستند.

وی افزود: بنابراین نیاز دانشگاه‌ها در حوزه مذکور با یکدیگر متفاوت است و بخشی از آن در داخل دانشگاه و اگر در صورت همراهی رئیس دانشگاه قابل‌حل است و من نیز آن را پیگیری می‌کنم و اما در حوزه دانشجویی، با دانشجویان متفاوتی روبه‌رو هستیم بخشی از این دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و خانواده‌ها خیلی درگیر این دانشجویان نیستند اما هرچه سن پایین‌تر می‌رود و به دانشجویان کارشناسی می‌رسد، روابط بین خانواده و دانشجو شدت پیدا می‌کند بنابراین جنس دانشجویان نیز متفاوت است از این رو باید با توجه به نیازهای دانشجویان خود را برای از سرگیری دانشگاه‌ها آماده کنیم.

وی ادامه داد: نیازهای دانشجویان تک‌بعدی نبوده و باید به ابعاد مختلف آن توجه کرد اکنون در بحث مشاوره سلامت از بعد جسمی بحث واکسیناسیون مطرح است دوستان می‌دانند که در جامعه حدود ۸۲ درصد جمعیت هدف واکسن دوز اول و حدود ۶۰ درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند و در مهرماه نیز دکتر صفاری نیا اعلام کردند ۵۸ درصد دانشجویان دوز اول و ۴۳ درصد دور دوم را دریافت کرده‌اند. اگر چنانچه همان روند را در نظر بگیریم و جلو بیاییم این واکسیناسیون نشان می‌دهد که ما به آن هدف که همان 75 درصد جامعه هدف است نزدیک می‌شویم و شرایط برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها در حال آماده شدن است.

داداش پور افزود: اما واقعیت این است که ما سلامت دومی داریم که سلامت روان است که می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد که کم‌تر به آن توجه شده است مثل روانشناسی محیطی که باید به این موضوع با توجه به اثر مثبتی که دارد بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: دانشگاهی که محیطش را سالم و سلامت نگاه ندارد انگار به سلامت دانشجویان توجهی نکرده‌است بهداشت محیط نیز بخشی از این واقعیت است که ما داریم روان‌شناسی محیطی می‌تواند اثر وضعی قابل‌توجهی بر روی دانشجویان داشته باشد.

وی در ادامه به دانشجویان خارجی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: تعداد دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده‌است باید این دانشجویان را نیز یک ایرانی تلقی کرد و به همان اندازه که به دانشجویان ایرانی بها داده می‌شود به این دانشجویان نیز بها داده شده و به سلامت جسمی روانی آن‌ها بیشتر توجه شود.

داداش پور همچنین دوباره به از سرگیری کامل دانشگاه‌ها به صورت حضوری اشاره کرد و افزود: مراکز مشاوره جز اولویت‌های من هستند و نیاز به حوزه مشاوره در این زمان خیلی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند.

منبع: مهر

370817