مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان اعلام کرد:

پیش‌بینی تولید 175 کیلوگرم زعفران در شهرستان سپیدان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت: با آغاز برداشت زعفران از اراضی شهرستان سپیدان پیش‌بینی می‌شود 175 کیلوگرم محصول از سطح 35 هکتار برداشت و روانه بازارهای مصرف  شود.
تصویر پیش‌بینی تولید 175 کیلوگرم زعفران در شهرستان سپیدان

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، مهدی نصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان امروز خاطرنشان کرد: محصول زعفران در بخش‌های مرکزی و همایجان این شهرستان در طول آبان ماه انجام می‌شود و در این راستا با توجه به اینکه عمر گل‌های زعفران سه روز است و برداشت قبل از طلوع آفتاب بر کیفیت این محصول می‌افزاید.

وی گفت: برداشت این محصول گران‌بها و استراتژیک به طریق دستی و طی دو مرحله چیدن گل و جدا کردن کلاله صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان تصریح کرد: محصول زعفران در سومین سال پس از کاشت به باردهی اقتصادی می‌رسد و نیز کود دهی، سله‌شکنی و مبارزه با علف‌های هرز ازجمله اقدامات مؤثر در مرحله داشت این محصول به شمار می‌آید.

نصیری بیان داشت: کشت و تکثیر زعفران از طریق پیاز، به میزان سه تا چهار تن در هر هکتار، انجام می‌شود و باوجود کم آب بر بودن این گیاه، در شرایط دیم، دو بار در سال آبیاری کمکی، بازده مطلوب‌تری را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: کشت زعفران در این شهرستان از افزایش 25 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برخوردار بوده و به دلیل نیاز آبی کم، شرایط اقلیمی سازگار و عملکرد مناسبی که دارد، با استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی روبه‌رو شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان ابراز داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی کشت زعفران و ارائه تسهیلات کم‌بهره جهت توسعه کشت این محصول در دستور کار این مدیریت قرارگرفته است.

نصیری، با اشاره به اینکه زعفران گیاهی دارویی و دائمی است که در اوایل پاییز به گل می‌نشیند، افزود: این محصول با خواص دارویی فراوانی که دارد در طب گیاهی به‌عنوان آرام‌بخش، نشاط‌آور، خلط‌آور و برطرف‌کننده عفونت تجویز می‌شود.

این مسئول ادامه داد: متوسط عملکرد 5 کیلوگرم در هر هکتار از مزارع زعفران شهرستان سپیدان است و این محصول از عطر و بوی مطلوب، رنگ زیبا و طعم تلخ و درعین‌حال دلپذیری برخوردار بوده و برای مصرف داخلی به سایر شهرستان‌های هم‌جوار استان فارس، به بازار عرضه می‌شود.

370547