به بهانه 20 آبان ماه روز کیش؛

پیشروی نگین خلیج فارس در گردشگری، صنعت و تولید

از آنجا که مناطق آزاد، ظرفیت ملی به شمار می‌روند و تولید یکی از مهمترین دلایل ایجاد مناطق آزاد کشور با نگاه صادراتی بوده، این مهم در منطقه آزاد کیش با ثبت حجم ۵ برابری تولید در برابر واردات کالا محقق شده است.
تصویر پیشروی نگین خلیج فارس در گردشگری، صنعت و تولید

به گزارش سایت خبری پرسون، با وجود بحران کرونا و شرایط ناهموار اقتصادی در کشور اما؛ منطقه آزاد کیش توانسته با بهره گیری از ظرفیت های صنعتگران، کارآفرینان و تولیدکنندگان در این منطقه، چرخ دنده های تولید و صنعت را در سال جهش تولید رونق ببخشد.

جعفر آهنگران مدیر عامل سازمان منطقه‌ آزاد کیش روز گذشته عنوان کرد: روز کیش باید به عنوان فرصتی برای الگو قرار گرفتن کیش باشد تا جزیره در زمینه‌های فرهنگ ملی، فرهنگ دینی، قانونمداری و همدلی و امنیت، در کشورمان بی نظیر است و با این الگو‌ها، افکار عمومی جامعه نسبت به کیش واقعی‌تر خواهد شد.

سازمان KDS کیش را چهارمین مقصد گردشگری در جنوب غربی آسیا مطرح کرده و گردشگران با حضور در این منطقه امن، می‌توانند سفیران خوبی برای ایران باشند.

سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش مزیت های فراوانی به همراه دارد و می توان با تاکید بر نقش حمایتی سازمان منطقه آزاد کیش از اختصاص زمین با تسهیلات و نرخ های حمایتی برای ایجاد کارگاه های تولیدی، تقویت زیر ساخت های حمل و نقل دریایی، امکان ورود سریع و آسان فناوری های پیشرفته صنعتی و غیرصنعتی به مناطق آزاد و تسهیل شرایط جذب سرمایه گذاری های خارجی نام برد که باعث شده تولید کنندگان داخلی تمایل زیادی به ساخت واحدهای تولیدی درجزیره کیش داشته باشند.

سازمان منطقه آزاد کیش به گفته مدیرعامل این سازمان، به این نتیجه رسیده که باید مشاوری قوی برای ورود به بازار سرمایه و بهره وری از سرمایه های سرگردان در کشور باشد.

نکته حائز اهمیت این است که سازمان منطقه آزاد کیش تمام توان خودرا به کار گرفت تا با در نظرگیری شرایطی که کرونا برای سیستم‌های مختلف به وجود آورده ، آمادگی لازم برای رویارویی با جهان پس از کرونا را داشته باشد و در همین راستا اقدامات مفید زیادی را در سال جاری انجام داده است.


عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش می تواند الگویی برای دیگر مناطق آزاد کشور باشد که توانسته با بهره گیری از توانمندی دستگاههای مختلف و مشارکت بخش خصوصی به این جایگاه دست یابد.

مسابقه‌ی شنای آب‌های آزاد، ورزش‌های ساحلی و بومی محلی، دوچرخه سواری، نشست با وزیر ورزش، اجرای نمایش مدارس فوتبال و افتتاح پایگاه وزنه برداری از مهمترین برنامه‌های روز کیش است.

معرفی برخی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش

تماشای غروب آفتاب در ساحل جزیره کیش

شاید بتوان ادعا کرد که بهترین و تمیزترین ساحل کشور در کیش قرار گرفته است. این ساحل مرجانی یکی از شگفتی های این جزیره است و به سواحل فام معروف است. از آنجایی که خاک کیش از جنس مرجانی است، در زیر نور آفتاب رنگ نقره فام به خود میگیرد و درخشندگی آن خیره کننده می شود. عموم ساحل های دنیا از ماسه خاکستری پوشیده شده اند و بنابراین چنین ویژگی را ندارند. همین ویژگی باعث شده که آب دریا هم در این منطقه شفاف و روشن باشد و حتی کف دریا آن را بتوان به آسانی دید. کارشناسان معتقدند که دلیل شفافی آب دریا این جزیزه به خاطر وجود مرجان ها در اطراف آن است. چراکه مرجان ها موجب تصفیه آب می شوند. ماهی و آبزیان بسیار مختلف و زیبایی در دریای کیش زندگی می کنند و با توجه به شفافیت آب دریا،‌به راحتی قابل مشاهده هستند. بنابراین هنگام بازدید از کیش تورهای بازدید از سواحل و دریاگردی را از دست ندهید.

بازدید از شهر زیرزمینی کیش (کاریز)

ایرانیان را شاید بتوان اولین قنات سازان دانست، چراکه قنات سازی در ایران بیش از ۶ هزار سال قدمت دارد. واژه کاریز معادل فارسی قنات است. در زمان های گذشته از کاریز ها به منظور هدایت آب های زیر زمینی استفاده می شده است. اما آنچه کاریز کیش را جذاب و منحصر می سازد،‌ارتفاع کم آن است. اکثر کاریز ها ارتفاع زیادی دارند، ولی کاریز کیش تنها ۴۵ متر ارتفاع دارد و همین امرباعث عجیب و منحصر به فرد بودن آن شده است. این کاریز ۱۵ کیلومتر طول دارد و در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی و تفریحی شهر زیرزمینی کیش امتداد دارد. این دو رشته در محل این شهر زیرزمینی تبدیل به سه رشته می شوند و سپس مجعاً‌ تبدیل به یک رشته می شوند و شهر قدیمی حریره می ریزند. یکی دیگر از دلایل تمایز این کاریز، سقف هشت متری آن است که بیشتر آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان ها است. این مرجان ها بین ۲۶۰ تا ۵۶۰ میلیون سال قدمت دارند.

شهر زیرزمینی کاریز بخش های مختلفی از جمله موزه، گالری هنری، رستوران سنتی، غرفه صنایع دستی و سالن آمفی تئاتر دارد و دسترسی عموم برای آن آزاد است. بنابراین، این کاریز در تنها جزیره مرجانی جهان واقع شده و اینکه تنها بنایی است که سقفی مملو از صدف و مرجان های طبیعی دارد و این امر هم به خاص بودن این کاریز می افزاید.

کشتی یونانی نمادی از جزیره کیش

ای کشتی اهمیت تاریخی خاصی ندارد ولی همه آن را یکی از جاذبه های کیش می دانند. در واقع این کشتی متعلق به کشور یونان بوده است و به صورت اتفاقی و بنا بر هر دلیلی که مشخص نیست ناگهان در گلل فرو می رود. برخی معتقدند که هوامی مه آلود باعث شده که ناخدا های کشتی دید کافی برای هدایت آن نداشته باشند و این هم دلیل به گل نشستن آن بوده است.

این کشتی مدت ها است که در کیش به گل نشسته است. و همین امر منجر به فرسوده و پوسیده شدن ناحیه های پایینی آن شده است. جذابیت این کشتی به عظیم و الجثه بودن آن و محیا کردن امکان تماشای یک کشتی واقعی از نمای بسیار نزدیک است. البته تماشای غروب آفتاب در پشت این کشتی هم خالی از لطف نیست و خاطرات ماندگاری برای شما باقی خواهد گذاشت.

شهر باستانی حریره

یکی دیگر از جاذبه های کیش، شهر باستانی حریره است. این واقع در بخش کیش از توابع شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر قدیمی ۸۰۰ سال قدمت و ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. حریره در زمان خود شهری بزرگ و آباد در منطقه بوده است. دوران طلایی شهر حریره کیش از سال ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجری قمری بوده‌است. در شهر تاریخی حریره جزیره کیش بقایایى در مرکز ساحل شمالى جزیره قرار دارد که به احتمال بسیار قوى به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامى باز مى گردد. این بقایا در وسعتى بالغ بر سه کیلومتر مربع، بازگو کننده این مطلب است که روزگارى شهرى بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیرى را در خود جاى مى داده است.

بر اساس نتایج کاوش های باستان‌ شناسی انجام شده تا امروز محوطه باستانی حریره از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌ های قدیمی تشکیل شده است.

روستای باغو

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کیش روستای باغو است. روستای باغو از روستاهای بسیار بسیار قدیمی و زیبا در جزیره ی کیش است که دور از بخش‌ های مدرن و امروزی جزیره ی کیش قرار گرفته است. شاید باورتان نشود اما این جزیره یک دِموی زنده و طبیعی از نحوه ی زندگی اولین ساکنان جزیره ی کیش است و آن را برای گردشگران به تصویر می ‌کشد. برای رسیدن به روستای باغو، می ‌توانید از ۲ مسیر اقدام کنید؛ یا به سمت میدان غروب جزیره ی کیش بروید و از آنجا به جاده ی روستای باغو بپیچید یا این که از سمت بزرگراه خلیج فارس به این روستای قدیمی دسترسی پیدا کنید.

در این روستای بسیار زیبا، جاذبه های متنوعی وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به مسجد النبی (ص) اشاره نمود. در کنار این مسجد چاه آبی قدیمی نیز قرار دارد.

ورزش های آبی در جزیره کیش

شاتل کیش

از هیجان انگیزترین ورزش های آبی در کیش شاتل ساواری است که هم به صورت دسته جمعی و هم تک نفره امکان پذیر است. شما در این ورزش سوار یک تیوب می شوید و با قایق های تندرو با سرعت بسیار بالا بر روی سطح دریا کشیده می شوید و هیجان وصف ناپذیری را تجربه خواهید کرد.

اسکوتر زیر دریایی کیش

این دستگاه امکان تجربه غواصی را برای همه افراد فراهم نموده است و بدون اینکه فرد نیازی به تجربه ی غواصی داشته باشید می توانید به راحتی از این دستگاه بدون نیاز به حمل وسایل غواصی و یا گواهینامه های مربوطه و حتی بدون بلد بودن شنا در آب استفاده می شود.

پاراسل لذتبخش ترین ورزش آبی در کیش

یکی از لذت بخش ترین و محبوب ترین ورزش های آبی در کیش در بین کسانی که می خواهند یک ورزش آبی جذاب را تجربه کنند پاراسل است. شما هنگام استفاده از این ورزش آبی به همراه دوستان یا خانواده خود سوار بر چتر پاراسل می شوید و به وسیله ی قایق با سرعت کشیده می شوید و در آسمان آّی کیش اوج می گیرید. چتر پاراسل می تواند ارتفاعی بین ۱۵۰-۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا را برای شما فراهم کند.

فلای بورد کیش

اگر از ارتفاع می ترسید این تفریح را انتخاب نکنید! فلای بورد یکی از ورزش های آبی است که با اتصال به یک جت اسکی شخصی بر روی هوا معلق نگه داشته می شود و با پمپاژ و فشار آب امکان مانور دادن و انجام حرکات نمایشی را می دهد.

قائم‌مقام شهر زیرزمینی کاریز کیش نیز ، بازدید از کاریز را در روز کیش برای عموم مردم رایگان اعلام کرد.

370369