آزادراه تهران ـ شمال به کجا رسید؟

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: به زودی با بازدید وزیر راه و شهرسازی زمان بندی جدیدی برای بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال اعلام می شود.
تصویر آزادراه تهران ـ شمال به کجا رسید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، خیراله خادمی معاون راه و شهرسازی در حاشیه همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات درباره آخرین وضعیت منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال گفت: از ابتدا هم مقرر شده بود تا برای ساخت و بهره برداری از یک باند منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال دولت و سرمایه گذار (بنیاد مستضعفان) سهم خود را از 2 هزار میلیارد تومان منابع اعتباری مورد نیاز این پروژه پرداخت کند و تاکنون بخشی از این منابع مالی تامین شده است وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب آزادراه تهران ـ شمال در منطقه دو افزود: در هفته آینده وزیر راه و شهرسازی مقرر شده تا از آزادراه تهران ـ شمال و روند پیشرفت فیزیکی منطقه دو بازدید کند و در آن روز زمان بندی جدید برای ساخت و بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال را اعلام می‌کنیم.

درخواستی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی نداشتیم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به سوالی درباره این که آیا نرخ عوارض آزادراه ها افزایش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: معمولا سالانه نرخ عواض جدیدی را برای آزادراه کشور اعلام می‌کنیم و پس از تصویب این نرخ ابلاغ می‌شود اما در حال حاضر درخواستی برای این کار نداشته ایم و در سال آینده قیمت‌ها تغییر می‌کند.

انتقاد از مشکلات تامین قیر و افزایش 6 برابری قیمت

خادمی همچنین درباره مشکلات تامین قیر برای پروژه های عمرانی کشور گفت: هر سال تولید و مصرف آسفالت در کشور به دلیل افزایش قیمت قیر کاهش پیدا می کند به گونه ای که از تولید 12 میلیون تن آسفالت در سال 1395 به 6 میلیون تن در سال گذشته رسیده و از سویی دیگر طی 18 ماه گذشته قیمت قیر 6 برابر افزایش پیدا کرده و از 2 میلیون تومان به 12 میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است.

وی افزود: جالب اینجاست که برای تولید قیر هیچ مواد وارداتی نداریم اما در یک ماه گذشته قیمت آن با وجود این که نرخ دلار افزایش نداشته 50 درصد بیشتر از گذشته شده است و این درست نیست که فروش قیر به داخل و برای اجرای پروژه‌های ملی با نرخ صادرات قیر یکی باشد چرا که تولید قیر با سوبسید داخلی انجام شده و برای این پروژه ها باید با همین سوبسید عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراضافه کرد: قیمت و دیگر مشکلات تامین قیر در حالی است که 90 درصد مصرف داخلی آن توسط بخش های دولتی صورت می گیرد .بنابراین مقرر شد تا طبق قانون قیر بر اساس قیمت گذاری در بورس با نرخ رایگان عرضه شود در وهله نخست قرار است 6 هزار میلیارد تومان قیر برای این پروژه‌ها به ما تحویل دهند.

خادمی تصریح کرد: با توجه به این که بیش از 50 درصد از تولید حدود 4 میلیون تنی قیر در هر سال در داخل مصرف می‌شود به جای آن که قیمت گذاری آن را در بورس انجام دهیم باید راهکاری برای ایجاد توافق بین تولید کننده و مصرف کننده در نظر بگیریم تا قیمت ثابتی برای آن تعیین شود چرا که هر قدر این مشکلات ادامه داشته باشد تولید آسفالت هم پایین می‌آید و پروژه‌های مهمی مانند پروژه‌های راه سازی به مشکل خواهد خورد. به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی سالانه حدود یک و نیم میلیون تن قیر نیاز دارد و هم اکنون بیش از 500 کیلومتر جاده آماده آسفالت داریم که امیدواریم با تحویل سریع تر قیر بتوانیم آسفالت را در این پروژه‌ها برای امسال یا سال آینده انجام دهیم.

منبع: ایسنا

370071

سازمان آگهی های پرسون