مستند «محمدعلی جمالزاده» آماده نمایش

مستند محمدعلی جمالزاده با نام «مرکب محو» دی ماه آماده نمایش می‌شود.
تصویر مستند «محمدعلی جمالزاده» آماده نمایش

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل روابط عمومی پروژه، مستند «مرکب محو» به کارگردانی سید جواد میرهاشمی که از سال ۱۳۸۸ در حال تدوین است به خواسته زنده‌یاد ایرج افشار و با حمایت هیات امنای موسسه جمالزاده به مناسبت یکصدمین سال تالیف «یکی بود یکی نبود» و یکصد و سی‌امین سال تولد جمالزاده در دی‌ماه امسال آماده نمایش خواهد بود.

در این فیلم تصاویر، صدا و اسناد نایاب و نادیده‌ای از سیدمحمدعلی جمالزاده و همسر وی (مارگرت اگرت، فاطمه)، سیدحسن تقی‌زاده، مجتبی مینُوی، محمد پروین‌گنابادی، محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، منوچهر ستوده، نادر نادرپور و … به نمایش درخواهد آمد و از تاریخ معاصر ادبیات غبارروبی خواهد شد.

در یادداشت کارگردان این اثر آمده است: «نام فیلم برگفته از طنازی‌های قلم جمالزاده است؛ «مرکب محو» نام داستانی از جمالزاده است. پس از نام‌گذاری خیابان جمشیدآباد به نام جمالزاده در سال ۱۳۴۲، نویسنده کتاب «یکی بود یکی نبود» داستان «مرکب محو» را می‌نویسد این داستان گزارشی است از مراسم خاک‌سپاری و بزرگداشت «دبیر آفاق» و نیز تهیه گزارشی از کردار و رفتار و گفتار او در طول زندگانی، توسط دو فرشتگان. خیابانی که به نام دبیر آفاق شده است و پس از مرگش نام او کم کم محو می‌شود. گویی جمالزاده پیش‌بینی کرده بود ساکنان خیابان جمالزاده پس از نیم قرن دیگر او را نمی‌شناسند.
اما بخشش‌های او در دانشگاه تهران مصداق شعر حافظ شیرین سخن است:
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
اگر چه در شناسنامه او فرزندی ثبت نشده است اما آثار او و بخشش‌ها و بورسیه تحصیلی جمالزاده؛ او را صاحب فرزندان بی‌شماری کرده است.»

عوامل فیلم مستند «مرکّب محو» عبارت‌اند از طرح و تحقیق: مونا باروتیان و سیدجواد میرهاشمی، کارگردان: سیدجواد میرهاشمی، دستیار کارگردان: سیدهانی مظفری‌نیا و سیدعلی میرهاشمی، فیلمبرداران: مصطفی عبدی، اشکان اشکانی، رضا الماسی، تدوین: پرویز حسنلو و محمد راهبریان‌یزدی، صدا: ساسان مهرگان، عکاس: امید طاری‌فرد و امیر باقرزاده، مدیر تولید و برنامه‌ریز: حسن نیک‌بخت، روابط عمومی: مسعود مدرسی، عکس اعلان: ایرج افشار، طراح اعلان و نمایه: محمد راهبریان‌یزدی، مجری طرح: سینما سیاه و سفید و تهیه‌کننده: سیدجواد میرهاشمی.

369804