سیاست بازگشایی مدارس آرام و تدریجی است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با اشاره به اینکه در الگوی بازگشایی مدارس واحد تصمیم‌گیری مدرسه است و مناطق و استان‌ها پشتیبان مدارس هستند، گفت: سیاست بازگشایی مدارس آرام و تدریجی است.
تصویر سیاست بازگشایی مدارس آرام و تدریجی است

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا کمره‌ای در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته درخصوص آمادگی مدارس برای آموزش حضوری، اظهار کرد: مهم‌ترین هنر مدیران مدارس در جریان بازگشت به آموزش‌های حضوری، طراحی و اجرای یک برنامه با کیفیت با حداکثر بهره‌وری در یادگیری است.

وی اشاره به سیاست بازگشت آرام، تدریجی، ایمن و اقتضایی مدارس به فعالیت‌های حضوری گفت: اقتضایی بودن به معنای آن است که با توجه به شرایط و اقتضائات دوره‌‌های تحصیلی و شرایط جامعه برنامه‌ریزی شود و در صورت لزوم فعالیت‌ها تعدیل، تسریع یا کُند خواهد شد.

کمره‌ای گفت: تاکنون بخش مهمی از هدف الگوی بازگشایی مدارس در سال 1400 محقق شده است و خوشبختانه 4.5 میلیون دانش‌آموز که عمدتاً در مناطق روستایی و عشایری هستند، فرصت یادگیری در شرایط حضور را پیدا کرده‌اند که جمعیتی معادل 31 درصد کل دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تا تاریخ 12 مرداد بیش از 103 هزار مدرسه به ارزیابی بهداشتی مطابق چک لیست پرداخته‌‌اند که از این تعداد تا 26 مهرماه برای بیش از 60 هزار مدرسه مجوز فعالیت‌ها صادر شده و مجاز به فعالیت حضوری شده‌اند.

سخنگوی آموزش و پرورش در زمینه بازگشایی مدارس با تحلیل آماری سامانه نظارت بر اجرای ابعاد الگوی بازگشایی عنوان کرد: هنوز حدود 8 درصد از مدارس در ارزیابی بهداشتی مدرسه در زمینه کیفیت، چک لیست‌های بهداشتی را تکمیل نکرده‌اند و تعدادی از مدارس در مناطق روستایی هنوز فعال نشده‌اند که باید از طرف استان‌ها رسیدگی شود. در صورت صدور مجوز فعالیت حضوری مدارس دقت در مؤلفه‌های تعیین شده و شاخص‌ها اهمیت دارد و نباید در این زمینه تسامح داشت.

کمره‌ای تصریح کرد: امروزه همه دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از فرصت آموزش حضوری بهره خواهند گرفت. مدیران مدارس باید سه روز آینده رابه تبیین دقیق روش اداره مدرسه برای دانش آموزان تحت پوشش اختصاص دهند تا معلمان دقیقاً محدوده عمل و وظیفه خود را در شرایط آموزش ترکیبی بدانند و خانواده‌ها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس اضافه کرد: در دوره گذار مناطق و مدارس از آموزش‌های کاملاً غیرحضوری به راهبردهای ترکیبی یا حضوری، باید ابهام در زمان حضور، نحوه حضور، نحوه ارائه خدمات، طراحی یک برنامه مطلوب با بالاترین بهره‌وری، نحوه ترکیب آموزش‌های حضوری و غیر حضوری و ... رفع شود.

وی گفت: مهم‌ترین هنر مدیران مدارس در جریان بازگشت به آموزش‌های حضوری طراحی یک برنامه با کیفیت و بهره‌‌وری بالا برای مدرسه است و در این زمینه اختیارات کافی از نظر تدوین برنامه اجرایی و عملیاتی برای مدارس وجود دارد و تنوع برنامه‌های مدارس به شرط رعایت اصول کلی مطرح شده در الگو کاملاً مورد پذیرش است. در الگوی بازگشایی سال جاری واحد تحلیل و تصمیم‌گیری مدرسه است و مناطق و استان‌ها پشتیبان مدارس هستند.

منبع: تسنیم

369491