عابدی: خشکسالی و افزایش قیمت خوراک ماهی عامل موثر گرانی های اخیر

علت افزایش قیمت ماهی چیست؟/ عمده فروشان مخالف صددرصد گرانی ها!

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با وجود کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان، شاهد سیر صعودی قیمت ماهیان آبزی‌پروری به ویژه انواع دریایی در سطح کشور هستیم.
تصویر علت افزایش قیمت ماهی چیست؟/ عمده فروشان مخالف صددرصد گرانی ها!

به گزارش سایت خبری پرسون، طی روزهای اخیر براساس اخبار اعلام شده از سوی رسانه ها، قیمت ماهی رقم سرسام آوری را با خود یدک می کشد که این موضوع نارضایتی و تعجب مردم را به همراه داشته است.

به طوریکه به گفته یکی از عمده فروشان بازار ماهی، قیمت ماهی قزل آلا از 3 الی 4 ماه گذشته تاکنون از رقمی معادل 28 هزار تومان به قیمتی حدود 72 هزار تومان افزایش داشته و در حال حاضر و در در ادامه روند افزایشی قیمت ماهی قزل‌آلا در چند ماه اخیر، این محصول تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و بالای ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو فروش رفته است. این موضوع باعث شده تا ما علت را جویا شویم.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ماهی قزل‌آلا نسبت به شهریور ۱۴ درصد و در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۱۰۰درصد گران شده است.

علیرضا عابدی از کارشناسان حوزه آبزیان در گفت و گو با خبرنگار پرسون، یکی از دلایل افزایش قیمت ماهی را خشکسالی های اخیر عنوان کرد و گفت: به دلیلی خشک شدن آب چشمه ها و کمبود آب و خشکسالی، پرورش دهندگان ماهی بازتولید نداشته و محصولات خود را تا آخرین موجودی به بازار عرضه کرده اند.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل افزایش قیمت ماهی، افزایش قیمت خوراک ماهی، حذف ارز ترجیحی، افزایش صادرات و بالارفتن تقاضای خرید مردم در هفته های اخیر است.

عابدی با اشاره به اینکه ماهی قزل آلا و سالمون در یک ماه اخیر افزایش قیمت داشته عنوان کرد: انتظار می رود که باز هم شاهد افزایش قیمت باشیم.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: اینکه قیمت ماهی افزایش پیدا کرده برای عمده فروشان مسئله خوبی نیست و از این موضوع دفاع نمی کنیم بلکه معتقدیم اگر قیمت ها متعادل شود قطعا فروش با تیراژ بیشتری خواهد بود و فروشندگان نیز از این موضوع خرسند خواهند شد. در واقع دولت باید این مشکل را حل کند نه تولیدکنندگان و فروشندگان؛ زیرا با مواردی که عنوان شد از جمله خشکسالی، کاهش تولید، افزایش قیمت خوراک، حذف ارز ترجیحی تخم چشم زده ماهی و افزایش صادرات به خصوص به کشور عراق، قاعدتا این قیمت، قیمت واقعی ماهی است و گرانفروشی صورت نگرفته است.

به‌رغم اینکه امروزه تقریبا همه می‌دانند ماهی یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین با قابلیت هضم و جذب بالا و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی و جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و مرغ است، اما باید توجه کرد که صرفا اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم درخصوص مزایا و فواید مصرف آبزیان در مقایسه با گوشت کافی نیست. به این معنا که افزایش مصرف این محصولات در بین مردم در گرو توجه به متناسب‌سازی قیمت آبزیان با سطح درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه است که البته قیمت‌های امروز در بازار آبزیان هیچ گونه همخوانی با جیب این اقشار ندارد. فاصله جیب مردم با خرید ماهی طی یکی، دو سال اخیر با افزایش چندبرابری قیمت‌ها بیشتر شده و حالا این کالای پروتئینی در ردیف اقلام نسبتا لوکس قرار گرفته است.

صنعت شیلات کشور از جایگاه قابل قبولی در دنیا برخوردار است و جای بسی تاسف است که سفره‌های مردم کشورمان آن‌طور که باید از این تولیدات داخلی بهره‌مند نیست. همانطور که در بالا عنوان شد، در حال حاضر با توجه به عوامل عنوان شده، تولیدکنندگان ماهی با توجه به سود ناچیز تولید دیگر رغبتی به تولید ندارند و به سختی خود را سرپا نگه‌ داشته‌اند.

گزارش از مهسا اخلاقی

369444