نمایش کره‌ای؛

دارایی ها را پس بدهید، ماسک پیشکش!

روز گذشته، خبری در صفحه توییتری سفارت کره‌جنوبی در تهران منتشر شد که خشم و عصبانیت کاربران فضای مجازی را در پی داشت. در این خبر آمده است که «در جریان دیدار جناب سفیر از بیمارستان آتیه و برای کمک به مردم‎ ایران برای غلبه بر ‎کووید۱۹، جناب سفیر یون، دوهزار عدد ‎ماسک (کی‌اف۹۴) را به بیمارستان اهدا کرد.»
تصویر دارایی ها را پس بدهید، ماسک پیشکش!

به گزارش سایت خبری پرسون، درحالی‌که کره‌جنوبی دارایی‌های ایران را به بهانه تحریم‌های یکجانبه آمریکا به گروگان گرفته است برای اهدای دوهزار ماسک ژست بشردوستانه به خود می‌گیرد، آن‌هم در شرایطی که ایران نه‌تنها کمبود تولید ماسک ندارد، بلکه آن را صادر نیز می‌کند.از شهریور سال۱۳۹۸، حدود سه‌تریلیون وون، پول ایران در یک بانک کره‌جنوبی مسدود شده است.

این پول ازسوی شعبه بانک ملت ایران در سئول واریز شده بود. علاوه‌براین، سه‌تریلیون وون، حدود هفت‌میلیارد دلار پول نفت ایران در دو بانک کره‌جنوبی به نام‌های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدودشده که جمعا میزان وجوه مسدودشده ایران در کره‌جنوبی بین ۶.۵ تا ۹میلیارد دلار می‌شود. با وجود آنکه میان مقامات ایران و کره‌جنوبی مذاکرات زیادی برای آزادسازی دارایی‌های کشورمان صورت گرفت اما درنهایت کره‌جنوبی اعلام کرد که دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران پس از رایزنی با آمریکا آزاد خواهد شد.

پس از آن نیز بنا به دستور رهبر معظم انقلاب و در پی درخواست تولیدکنندگان از ایشان و ابلاغ آن به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت واردات لوازم‌خانگی از کره‌جنوبی ممنوع شده است.

انتظارها از کره جنوبی از این جهت بالاست که ایران یکی از بازارهای مهم محصولات این کشور بوده است. اما بیشتر از 3 سال است که این کشور به بهانه تحریم‌های بین‌المللی حاضر به پرداخت 7 الی 9 میلیارد دلار پول نفت خریداری شده ایران نیست. درخواست عجیب و توهین‌آمیز مقامات کره‌ای از ایران برای کارمزد نگهداری میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران نیز خبری بود که مسلماً باعث خوشحالی هیچ ایرانی نشد.

تلاش دستگاه دیپلماسی ایران برای دریافت این طلب میلیاردی از راه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی و غذایی (که مشمول تحریم‌ها نیستند) نیز ظاهراً با همکاری طرف کره‌ای همراه نشد. رئیس اتاق ایران و کره جنوبی در این باره گفت که با وجود موافقت کره برای برگزاری جلسات با سفیر این کشور در تهران، در عمل هیچ اقدامی برای پرداخت بدهی‌های ایران انجام نشده است.

خطیب‌زاده: هیچ ملتی برنمی‌تابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد

این اقدام کره‌جنوبی واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را هم در پی داشت و سعید خطیب‌زاده درباره اهدای دوهزار ماسک ازسوی سفیر کره‌جنوبی به یکی از بیمارستان‌ها گفت: این را فعلا در حد طنز نگه می‌داریم. مردم کره‌جنوبی در جاهای مختلف نشان دادند با آنچه دولت کره در قبال ایران نشان داده شاید به‌نوعی نارضایتی دارند و این را در موضوعات مختلف احساس می‌‌کنیم. وی تاکید کرد: ما چند موضوع را از هم جدا می‌کنیم؛ موضوعاتی که مربوط به اقدامات و سیاست‌های دولت کره در قبال پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره است از برخی مسائل دیگر جدا می‌کنیم و تلاش کردیم کمترین تاثیر را بر روابط دوجانبه بگذارد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: فکر می‌‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد.

پول‌های جمهوری اسلامی ایران باید برگردد و این‌ها پول‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است. تلاش‌هایی صورت‌گرفته ولی به‌اندازه کافی نبوده است. خطیب‌زاده ادامه داد: با هر دو طرف در ارتباط بودیم؛ هم بانک مرکزی ایران و هم طرف کره‌ای، یک اراده‌ای وجود دارد ولی محقق نشده است و باید سعی کنیم محقق شود.علی باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در توییتی درباره گفت‌وگویش با همتای کره‌جنوبی نوشت: «در تماس تلفنی آقای چوی جونگ کان، قائم‌مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی، به وی خاطرنشان کردم تنها اقدام موثر و سریع در رفع محدودیت منابع ایران در کره‌جنوبی و جبران خسارات وارده است که می‌تواند نقش موثری در ترمیم وجهه آسیب‌دیده این کشور نزد مردم ایران داشته باشد.»

گروگانگیران پول مردم ایران

کاربری در واکنش به این اقدام سفارت کره نوشت: «اهدای دوهزار ماسک کمک نیست؛ تحقیر کردن گستاخانه است. این تحقیر و گردنه‌گیری اموال ایران را فراموش نخواهیم کرد.» کاربر دیگری در توییتر اینگونه به اقدام سفارت کره واکنش نشان داد: «خجالت‌آور است؛ شرم نمی‌کنید میلیاردها دلار از پول مردم ایران را گروگان گرفته‌اید؛ بعد خبر‌ اهدای دوهزار ماسک سفیرتان را منتشر می‌کنید... شرم نمی‌کنید از این وقاحت...» برخی از کاربران نیز خواستار تجمع در برابر سفارت کره‌جنوبی و اهدای چهارهزار ماسک ایرانی به این سفارت شدند.

کیانوش جهانپور، از مسوولان سابق وزارت بهداشت در توییتی نوشت: «دوهزار ماسک KF 94 که هر مغازه‌دار تجهیزات پزشکی در این دوسال به این‌ور و اون‌ور اهدا کرده، کاش یک نفر میلیاردها دلار پول بلوکه‌شده و همراهی دولت کره با تحریم‌ها علیه مردم ایران در ریجکت اسناد اعتباری برای خرید کیت PCR کرونا و...را به آقای سفیر نیکوکار یادآوری می‌کرد!»هرچند طبق ضرب‌المثل ایرانی «دندان اسب پیشکشی را نمی‌شمارند» اما اهدای دوهزار ماسک درحالی صورت گرفته که امروز واردات واکسن به کشورمان به ۱۴۰میلیون دوز رسیده و هنوز یادمان نرفته است که کره‌جنوبی حتی پول‌های بلوکه‌شده ایران را برای خرید واکسن آزاد نکرد.

اهدای دوهزار ماسک آن‌هم بعد ازخودکفایی در تولید ماسک و عدم همکاری این کشور در روزهای ابتدایی کرونا، با وجود 9میلیارد پول بلوکه‌شده کشورمان نه‌تنها کمک بشردوستانه نیست، بلکه تحقیری گستاخانه است. جالب آنکه اهدای ماسک به بیمارستان آتیه یکی از گران‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های خصوصی کشور، صورت گرفته است.

حال این بیمارستان در گستاخی بزرگ‌تر حتی به عزت ملی نیز در ازای اندک‌مایه‌ای، چوب حراج زده است. مسوولان این بیمارستان باید ضمن عذرخواهی از مردم، دوهزار عدد ماسک اهدایی را پس فرستاده و به نماینده سفارت تحویل دهند. از سوی دیگر، وزارت امورخارجه هم باید سفارت کره‌جنوبی را از اقدامات خیرخواهانه عمومی تا زمان تسویه بدهی این کشور برحذر دارد.

خطیب زاده: هیچ ملتی برنمی‌تابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد. پول‌های جمهوری اسلامی ایران باید برگردد و این‌ها پول‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است. تلاش‌هایی صورت گرفته، ولی به اندازه کافی نبوده است.

منبع: صبح نو

368783