از کجا بفهمیم در بدن کمبود کربوهیدرات داریم؟

افرادی که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند به خوبی می‌دانند که عصبانیت ناشی از گرسنگی چه معنایی دارد.
تصویر از کجا بفهمیم در بدن کمبود کربوهیدرات داریم؟

اگرچه برای کاهش وزن مصرف کربوهیدرات را کاهش داده‌اید اما بدن به کربوهیدرات کافی وسالم نیاز دارد.کمبود کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد ضعف و افسردگی شود .در کل باید یک برنامه غذایی متعادل و تشکیل‌شده از کربوهیدرات کافی ،پروتئین،ویتامین و ماده کانی را حفظ کنید تا سالم بمانید.

علائم کمبود کربوهیدرات

سردردهای بدی را تجربه می کنید

کربوهیدرات ها به هیچ پردازش اضافه برای ساخت گلوکز نیاز ندارند، از این رو، به طور کارآمد می توانند سطوح قند خون را پایدار نگه دارند. اما زمانی که به میزان کافی کربوهیدرات ها (یا به طور کلی غذا) مصرف نمی کنید، افت سطوح قند خون می تواند موجب سردرد شود. در شرایطی که تجربه گاه و بیگاه سردرد شرایطی عادی است، تجربه روزانه آن پس از آغاز یک برنامه کاهش وزن کم کربوهیدرات می تواند نشانه ای از زیاده‌روی شما در محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها باشد. برخی مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند سیب، گلابی، و هویج را می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا در شرایطی که به روند کاهش وزن شما آسیبی وارد نمی شود از بروز سردردهای آزاردهنده نیز پیشگیری شود.

احساس خستگی شدید

اگر در پایان روز دچار خستگی شدید می شوید و انرژی کافی برای انجام کارهای خود را ندارید، در هنگام راه رفتن، انجام ورزش و بالا رفتن از پله ها به طور ناگهانی با احساس خستگی شدید مواجه می شوید این ها نشان دهنده کمبود کربوهیدرات و نیاز بدن به این دسته از مواد غذایی است.کربوهیدرات ها مسئول سوخت و ساز بدن هستند و مصرف آنها برای بدن ضروری است.

اغلب با احساس سرما مواجه هستید

در شرایطی که دمای اتاق عادی و مطلوب است آیا دندان‌های شما مرتب به هم می‌خورند؟ اگر بیمار نیستید و تب ندارید، این احتمالا نشانه‌ای از افت سطوح قند خون است. افرادی که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند در معرض خطر افت عملکرد تیروئید قرار دارند که می‌تواند تنظیم دمای داخلی بدن را دشوار سازد.

کاهش توان بدنی در انجام تمرینات ورزشی

بسیاری از ورزشکاران برای رسیدن به وزن مناسب جهت شرکت درمسابقات از رژیم های غذایی بسیار سخت و حاوی میزان کم کربوهیدرات استفاده می کنند اما این کار سبب ناتوانی و ضعف ورزشکاران در اجرای حرکات ورزشی و افت توان ماهیچه ای شود ، یک ورزشکار حتی در زمان رژیم غذایی باید روزانه حداقل 150 گرم کربوهیدرات مصرف کند تا سلامت بماند.

با بوی بد دهان مواجه هستید

با دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات بدن شما چربی ذخیره شده را به عنوان سوخت استفاده می‌کند. اگرچه این ممکن است به کاهش وزن و اندازه دور کمر کمک کند، اما همچنین امکان تجربه بوی بد دهان را نیز افزایش می‌دهد. زمانی که به میزان کافی کربوهیدرات مصرف نمی‌کنید، بدن از چربی و پروتئین به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. این طی فرآیندی به نام کتوزیس یا کتوز انجام می‌شود. متاسفانه، استفاده از پروتئین و چربی به عنوان سوخت می‌تواند موجب نفس بدبو و بوی بد دهان شود. اگرچه افزودن کربوهیدرات بیشتر به رژیم غذایی می‌تواند کمک کند، می‌توانید میزان آب مصرفی خود را نیز دو برابر کنید. این ترفند ساده می‌تواند یک درمان فوری برای بوی بد دهان شما باشد.

کم کاری تیروئید

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند باعث کم کاری غده تیروئید و اختلال در عملکرد این غده شود، کربوهیدرات برای تولید گلوکز برای بدن ضروری است. عدم تولید گلوکز منجر به کاهش توان و انرژی بدنی بویژه در زنان می شود.

اجابت مزاج شما نامنظم شده است

زمانی که میزان کربوهیدرات های مصرفی خود، به ویژه غلات کامل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید، در واقع میزان فیبر دریافتی خود را نیز کاهش می دهید و اگر این مواد مغذی را از منابع غذایی دیگر مانند میوه ها و سبزیجات دریافت نکنید، این می تواند مشکل‌ساز باشد. این شرایط می تواند به مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم و یبوست منجر شود. برای بازگشت به مسیر درست مصرف 28 گرم فیبر در روز از سبزیجات غیر نشاسته ای کم کربوهیدرات مانند بروکلی، کیل، اسفناج و مارچوبه را مد نظر قرار دهید.

ریزش موی سر و ابرو

از جمله دیگر عوارض ناشی از کمبود کم کربوهیدرات می توان ریزش موهای سر، نازک شدن ابروها و کاهش وزن بسیارشدید را نام برد.

وزن شما دیگر کم نمی شود

هورمون تیروئید برای کاهش وزن بدن بسیار ضروری است. از آنجا که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند، غدد استرس (فوق کلیوی) تحریک می شوند و در نتیجه حجم کمتری از چربی در بدن سوزانده می شود.

همواره گرسنه هستید

بیشتر کربوهیدرات های سالم اغلب سرشار از فیبر سیر کننده هستند، از این رو، اگر آنها با سایر مواد مغذی سیر کننده جایگزین نشوند ممکن است احساس مداوم گرسنگی را تجربه کنید. افرادی که یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند، اغلب از احساس گرسنگی شکایت می کنند. جایگزینی کربوهیدرات با چربی های سالم می تواند کلید پیشگیری از این شرایط باشد. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی در واقع دستورالعملی برای فاجعه است.

کج خلق و تحریک پذیر شده اید

افرادی که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند به خوبی می دانند که عصبانیت ناشی از گرسنگی چه معنایی دارد. زمانی که افراد مصرف کربوهیدرات ها را کنار می گذارند، به ویژه در ابتدای این مسیر، این می تواند به واقع بر خلق و خوی آنها تاثیرگذار باشد. یک دلیل این شرایط دریافت کالری کم و سطوح قند خون پایین است. همچنین، کربوهیدرات ها برای تولید سروتونین در بدن ضروری هستند که یک ماده شیمیایی مسئول حال خوب است و در مغز تولید می شود. کربوهیدرات کمتر می تواند برابر با لبخند کمتر باشد. افزودن کربوهیدرات بیشتر به رژیم غذایی می تواند به بهبود خلق و خوی این افراد کمک کند.

368720