هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون مطرح کرد:

زمان دقیق آغاز مذاکرات احیای برجام/ خروجی خوب از گفت‌وگوها کاملا در دسترس است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: طی 2 هفته اینده تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه تشکیل و مذاکرات از سر گرفته می‌شود. این امید وجود دارد که گفت‌وگوها با توجه به رویکرد جدید آمریکا برای بازگشت به برجام نتیجه خوب و خروجی قابل قبولی داشته باشد.
تصویر زمان دقیق آغاز مذاکرات احیای برجام/ خروجی خوب از گفت‌وگوها کاملا در دسترس است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، بیان کرد: دیدگاه کشورهای مذاکره کننده برجام متفاوت است و در این میان چین و روسیه نظری متفاوت با دیدگاه انگلیس، فرانسه و آلمان دارند.

هانی زاده تصریح کرد: سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه به بلژیک و سپس به روسیه، صرفا بر اساس رایزنی‌های اولیه قرار دارد و روسیه و چین باید موضع خود را شفاف‌تر از گذشته نسبت به برجام اعلام کنند. متأسفانه موضع گیری این دو کشور کاملا غیرشفاف و شناور است و تابع یک پایداری و ثبات سیاسی لازم نیست.

وی ادامه داد: کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و انگلیس سعس می‌کنند، با توجه به فضای موجود امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران بگیرند. بنابراین باید منتظر پایان سفر علی باقری، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران از سفر روسیه و دستاوردهای آن ماند. اما در هر صورت مذاکرات ظرف 2 هفته اینده با تیم تشکیل شده در ایران به صورت رسمی آغاز می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: هر چند روسیه و چین اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند، اما به دنبال یک خروجی قابل قبول و معتقد به ادامه مذاکرات هستند، این دو کشور به دنبال منافع خود هستند و حتی ممکن است از حمایت ایران دست بکشند. البته آنها در انتظار سیاست‌های دولت سیزدهم هستند و به نظر نمی‌رسد چین و روسیه حداقل در بازه زمانی فعلی حمایت خود از ایران را در موضوع برجام کاهش دهند.

هانی زاده در پایان تأکید کرد: طی 2 هفته اینده تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه تشکیل و مذاکرات از سر گرفته می‌شود. این امید وجود دارد که گفت‌وگوها با توجه به رویکرد جدید آمریکا برای بازگشت به برجام نتیجه خوب و خروجی قابل قبولی داشته باشد.

368257