کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پرسون:

ایالات متحده زیر سایه نظام سرمایه‌داری است

دولت ایالات متحده از خود اختیاری ندارد یعنی در نظام سیاسی آمریکا که نظام لیبرالی است دولت کارگزار بخش خصوصی است و دولت کم‌ترین اختیار را دارد و بخش خصوصی تعیین‌کننده است.
تصویر ایالات متحده زیر سایه نظام سرمایه‌داری است

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ریشه شکل‌گیری تقاضاها برای تجزیه آمریکا و شکاف طبقاتی عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا از ابتدا یک کشور واحد با ملت واحد نبود بلکه ایالت‌هایی بودند که با هم متحد شدند و یک کشور را تشکیل دادند که شکاف‌های فرهنگی، نژادی و اجتماعی بسیاری داشتند به طوری‌ که در آمریکا هم شکاف‌های مرکز پیرامون و هم شکاف‌های نژادی وجود دارد.

تقوی‌نیا تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که دولت ایالات متحده از خود اختیاری ندارد یعنی در نظام سیاسی آمریکا که نظام لیبرالی است دولت کارگزار بخش خصوصی است و دولت کم‌ترین اختیار را دارد و بخش خصوصی تعیین‌کننده است.

وی افزود: در انتخابات نیز اگر یک کاندیدا حمایت مالی قوی نداشته باشد، نمی‌تواند در انتخابات موفق شود چرا که همه چیز تحت اختیار کامل گروه‌های سرمایه‌داری است و به طور کلی دولت نقش حداقلی را دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تشریح کرد: در نظام ایالات متحده آمریکا عدالت کم‌ترین جایگاه را دارد یعنی بر اثر سیاست‌های مختلف از جمله سیاست‌های جنگ‌طلبانه، سلطه شرکت‌های خصوصی و همچنین سیستم ناکارآمد به اصطلاح دموکراسی که بر رقابت تنها دو حزب متکی است، نظام سرمایه‌داری سیستمی را تعبیه کرده‌اند که فرد فقط از کانال دو حزب می‌تواند به مجلس نمایندگان، ریاست‌جمهوری و نهایتاً به قدرت برسد. از این رو بی‌عدالتی در آمریکا بیداد می‌کند. در این خصوص قدرت اقتصادی برخی ایالت‌ها بالاتر است مثلاً ایالت تگزاس و ایالت کالیفرنیا از قدرت اقتصادی بالایی برخوردارند و ساکنان آن‌ها امیدوارند که بتوانند با پیدا کردن استقلال، از عدالت و رفاه اجتماعی بالاتری برخوردار شوند.

368136