آیا تناسب اندام ارتباط مستقیم با اعتماد به نفس دارد؟

ورزش‌کردن، تناسب اندام و عزت نفس ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با یکدیگر دارند.
تصویر آیا تناسب اندام ارتباط مستقیم با اعتماد به نفس دارد؟

در حقیت رابطه تناسب اندام و اعتماد به نفس، رابطه مستقیمی است و تحقیقات نشان داده افرادی که از تناسب اندام خوبی برخوردار نیستند، اعتماد به نفس پایینی دارند.

تناسب اندام را می‌توان وضعیتی توصیف کرد که بدن فرد در آن حالت فاقد چربی اضافی یا دارای حداقل ممکن باشد. در این حالت اعضای اصلی و سیستمی بدن عملکرد سالمتر و بهتری خواهند داشت.

آثار مثبت تناسب اندام و ورزش

بهبود سلامت ذهنی و روحی

ورزش‌کردن، کاهش وزن و قرارگرفتن در فرم ایدئال از لحاظ تناسب اندام علاوه بر آنکه سبب تقویت قدرت جسمانی می‌شود، سلامت روح و ذهن را نیز تضمین می‌کند. طبق نتایج برخی تحقیقات انجام‌شده، تناسب اندام سبب بهبود علائم افسردگی، اضطراب و دیگر حالات بد روحی می‌شود. به‌علاوه‌ عزت نفس بیشتری به فرد می‌بخشد و کناره‌گیری از جمع و انزوا را کاهش می‌دهد.

ورزش‌کردن باعث می‌شود به‌جای این حالات و احساسات منفی، عزت نفس شما بیشتر شود و کارکردهای شناختی را در خود تقویت کنید.

این مسئله از مهم‌ترین مزایایی است که تناسب اندام و عزت نفس را به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

کاهش استرس، مزیت دیگر مرتبط با تناسب اندام و عزت نفس

فرقی نمی‌کند برای تناسب اندام چه نوع ورزشی را انتخاب کنید. ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک، کار با وزنه، تمرین‌های استقامتی، یوگا و اساسا هر نوع فعالیت ورزشی نقشی مهم و تأثیرگذار در کاهش استرس ایفا می‌کند.

فعالیت ورزشی از هر نوعی که باشد سبب ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود و ذهن را از استرس‌ها، گرفتاری‌ها و مشغله‌های روزانه دور می‌کند.

احساس کسب دستاوردی بخصوص

تناسب اندام و عزت نفس به شکل دیگری نیز سبب تقویت و بهبود حالات و احساسات روحی و ذهنی شما می‌شود. وقتی با معطوف‌کردن تمرکز خود بر دستیابی به هدفی بخصوص و انجام فعالیت جسمانی برای محقق‌کردن آن ورزش می‌کنید، از لحاظ روحی احساسی پیدا می‌کنید که وصف‌نشدنی است.

فرقی نمی‌کند این دستاورد چه باشد. شاید دوندگی رشته ورزشی محبوب شما باشد و به‌تازگی توانسته باشید که مسافت بیشتری را در مدت‌زمان کمتری طی کنید. شاید هم دستاوردتان طولانی‌ترکردن مدت‌زمان پیاده روی سریع باشد. هرچه باشد، با دستیابی به هدف مدنظر و رسیدن به آن دستاورد بخصوص، به خودتان افتخار خواهید کرد و به خود خواهید بالید که نقش بسزایی در سلامت ذهن و افزایش اعتماد به نفس دارد.

بهبود کارکرد مغز، دیگر تأثیر کاهش وزن بر اعتماد به نفس

بهبود کارکرد مغز تأثیر مهم دیگری است که تناسب اندام و کاهش وزن بر افزایش اعتماد به نفس و کسب عزت نفس دارد.

طبق نتایج پژوهش‌های صورت‌گرفته در دانشکده پزشکی هاروارد روی موش‌های آزمایشگاهی، هنگام ورزش‌کردن و فعالیت جسمانی (به‌ویژه تمرین‌های استقامتی)، در مغز هورمونی به‌نام ایریزین (irisin) ترشح می‌شود. محققان بر این باورند که ترشح این هورمون در مغز به محافظت بیشتر و بهتر از عصب‌ها کمک می‌کند و سبب فعال‌شدن ژن‌هایی می‌شود که در تقویت حافظه و مهارت یادگیری نقش دارند.

تناسب اندام و تأثیر آن بر داشتن احساس بهتر

ورزش‌کردن، کاهش وزن و تناسب اندام در کوتاه‌مدت باعث می‌شود که احساس بهتری به خود پیدا کنیم و ذهنیتمان را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که بیشتر به چیزهای مثبت و امیدوارکننده فکر کنیم.

در بلندمدت نیز سبب می‌شود که بیشتر به توانایی‌های خود اطمینان کنیم، مسئله‌ای که تأثیری مستقیم بر افزایش عزت نفس خواهد گذاشت.

ورزش و تناسب اندام قوی ترتان می کند

قدرت بدنی معمولا سبب تقویت سلامت روانی نه برای همیشه می شود. وقتی می بینید بدنتان قادر است به چه دستاوردهایی برسد، اعتماد به نفستان بالا می رود. تناسب اندام به کمک رژیم و ورزش نشانتان می دهد وقتی روی هدفی پافشاری کنید نتیجه گیری چقدر شیرین است. هر روزی که ورزش می کنید، بدنتان قوی تر می شود و می توان گفت نتیجه تلاشتان را بلافاصله می بینید. وقتی قدرتش را پیدا می کنید که وزنه های سنگین تر را بلند کنید و ورزش های دشوارتری را انجام می دهید کم کم احساس می کنید که هر کاری می توانید انجام دهید.

ورزش باهوشترتان می کند

ورزش مغزتان را تغذیه می کند. ورزش به تغذیه مغز توسط اکسیژن و مواد مغذی ارزشمند کمک می کند در نتیجه عملکرد شناختی تان بهبود می یابد. درباره اش فکر کنید: بعد از ورزش چه احساسی دارید؟ آیا قادر هستید که بیشتر دقت کنید؟ یا احساس اضطراب دارید؟ احساس می کنید انرژی دارید و هوشیار شدید یا احساس خستگی و بی حالی دارید؟ مشخص است که ورزش سبب ایجاد نشاط و تمرکز در فرد می شود در نتیجه به کمک آن می توانیم بهتر وظایف خود را انجام دهیم. بهبود عملکرد ذهنی و تمرکز کمک می کند اهدافتان را خیلی بهتر کامل کنید و اعتماد به نفستان بالا برود. اگر تمام روز مجبورید پشت میز بنشینید سعی کنید حتما روتین های ورزشی را در زمان های بیکاری خود بگنجانید. داشتن تناسب اندام و سعی در حفظ آن به واسطه رژیم غذایی و ورزشی موجب می شود از نظر فیزیکی و ذهنی آماده باشید تا به اهداف خود برسید.

اعتماد به نفس چگونه باعث تناسب اندام می‌شود؟

اعتماد به نفس بالا برای بهبود لاغری و کاهش ورزن کمک بسیاری می کند و همچنین کاهش وزن بیش از حد و یا چاقی مفرط منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود در نتیجه رابطه بین تناسب اندام و اعتماد به نفس مستقیم است و تغییر هر یک موجب تغییر در دیگری می شود.

در صورتی که از چاقی مفرط رنج می برید با کاهش وزن اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت و از طرفی شادی ، تمجید از خود ، عدم تنبلی و بی‌انگیزگی و ... اعتماد به نفستان را بیشتر کرده و منجر به کمک در سیر لاغری‌تان خواهد شد.

افراد با انگیزه های مختلفی وزن خود را کاهش می‌دهند. برخی برای کمک به سلامتی بدن وزن خود را کم می‌کنند و برخی دیگر برای رسیدن به تناسب و زیبایی اندام، سعی در لاغر کردن خود دارند. با توجه به اینکه افراد چاق عموما احساس خوبی نسبت به خود ندارند و مقابل، افراد دارای تناسب اندام، ظاهری خوش تیپ تر و جذاب دارند و بیشتر از طرف دوستان، نزدیکان، ارتباطات خانوادگی و ... مورد تشویق قرار می‌گیرند که این عوامل خود باعث می‌شود اعتماد به نفس بیشتری در فرد ایجاد شود.

در جوامع امروزی با توجه به شرایط زندگی، چاقی از معضلات بزرگیست که علاوه بر تهدید سلامتی افراد، اعتماد به نفس آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنان که افراد دارای تناسب اندام مورد تشویق قرار می گیرند افراد چاق نیز همیشه در معرض انتقاد قرار دارند و سرکوب ها و جملات آزار دهنده موجب تخریب اعتماد به نفس در آنها می‌شود.

تحقیقات در این زمینه همچنین نشان می دهد که : کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند به شکلی ناخودآگاه بیشتر غذا می خورند، همچنین اراده ورزش و کاهش وزن جدی ندارند و همچنین مکانیسیم دفاعی ضعیفی دارند. بنابرین برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام ابتدا باید ذهن ناخودآگاه را به درستی برنامه ریزی کنید و با اعتماد به نفس و افکار مثبت اقدام به کاهش وزن و لاغری کنید.

367828

نظرات شما ( 1 نظر )

صیا قبادی |
چهارشنبه 3 اسفند 140101:01
در واقع با این مطالعه که درباره حالات روحی افراد چاق که اعتماد به نفس پایینی دارنه میشه به اهمیت و رابطه تناسب اندام و اعتماد به نفس پی ‌برد . خود تناسب اندام و تلاش برای رسیدن بهش باعث میشه که فرد احساس ارزشمندی کنه و به دنبال اون اعتماد به نفس رو در خودش زنده کنه و این نکته ایه که همیشه تو سایت هایی مثل سایت بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب و کار و... بهش به عنوان یکی از عوامل اصلی برای رسیدن به پیشرفت و توسعه فردی توجه میشه