افزایش مرگ و میر زودرس بر اثر خشکسالی

خشکسالی به طور گسترده‌ای مخرب‌ترین و از نظر اقتصادی چالش برانگیزترین مخاطرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود. خشکسالی سالانه چندین میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که سلامت در برابر خشکسالی آسیب پذیر است و باعث مرگ و میر زودرس در سراسر جهان می‌شود.
تصویر افزایش مرگ و میر زودرس بر اثر خشکسالی

به گزارش سایت خبری پرسون، خشکسالی ۱۵ درصد از بلایای طبیعی در سطح جهان را تشکیل می‌دهد و ۵۹ درصد از کل مرگ و میر‌های ناشی از رویداد‌های شدید آب و هوایی عامل مرگ و میر ناشی از خشکسالی است. آن‌ها پدیده‌هایی هستند که با کندی شروع می‌شوند و در یک دوره طولانی توسعه می‌یابند و آثار آن‌ها می‌تواند از نظر جغرافیایی وسیع باشد.

تفاوت‌هایی در اندازه و پیامد‌های تاثیرات خشکسالی بین قاره‌ها وجود دارد. مرگ و میر ناشی از خشکسالی در کشور‌های در حال توسعه فقیر از کشور‌های توسعه یافته بیشتر است. کشور‌های توسعه یافته غنی از منابع عمدتا تأثیر اقتصادی خشکسالی را تجربه می‌کنند.

چندین بررسی سیستماتیک از اثرات خشکسالی بر سلامت در چندین زمینه مختلف انجام شده است. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کاهش قابل توجهی در تامین آب با افزایش بیماری‌هایی مانند اسهال، بیماری‌های پوستی و گال ارتباط دارد. این تأثیر به ویژه در کشور‌های در حال توسعه مشهود است.

مکانیسم‌های گسترش پیچیده هستند. با این حال، بیماری‌ها بیشتر به دلیل کمبود و کاهش مقدار آب برای شستن دست‌ها و بهداشت شخصی مشاهده می‌شود. سطح پایین دسترسی به آب شرایط بهینه‌ای را برای غلظت عوامل بیماری زا مانند وبا ایجاد می‌کند. این تأثیر در مناطقی از جهان مانند آفریقا مشهود است، اما برخی بیماری‌ها در کشور‌های توسعه یافته نیز دیده می‌شود. لپتوسپیروز در سال ۱۹۹۳ در ایالات متحده مشاهده شد.

خشکسالی همچنین باعث گسترش مواد شیمیایی مضری می‌شود که به فاضلاب، رواناب سطحی و مدفوع حیوانات نسبت داده می‌شود. این‌ها در رودخانه‌ها، مخازن، دریاچه‌ها و منابع آب زیرزمینی جمع می‌شوند و غلظت آن‌ها با کاهش حجم آب افزایش می‌یابد.

این کاهش کیفیت آب در شیوع بیماری‌های ناشی از آب مانند وبا و اسهال، همراه با تاول، استفراغ، بثورات پوستی و سردرد، بیشتر در کشور‌های در حال توسعه مشاهده شده است.

در شرایط خشکسالی، بیماری‌های مربوط به هوا و گرد و غبار یکی دیگر از پیامد‌های منفی سلامتی است. در دهه ۱۹۳۰، در نواحی مرکزی ایالات متحده باعث مرگ هزاران نفر در جمعیت به دلیل ذات الریه ناشی از گرد و غبار در دشت‌های بزرگ شد. این ماجرا به دوره‌ای از طوفان‌های شدید گرد و غبار اشاره می‌کند که در طول دهه ۱۹۳۰ از تگزاس به نبراسکا رفت. این واقعه نشان می‌دهد که پیامد‌های خشکسالی بر کیفیت و سلامت هوا در افرادی که دارای شرایط تنفسی خطرناک و مزمن هستند تا چه حد خطرناک است.

در کنار این گروه خطر، سایر گروه‌های در معرض خطر شامل افراد مسن هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در نتیجه افزایش سن از سلامت عمومی رنج می‌برند. علاوه بر این، افراد بسیار جوان که از سیستم تنفسی و قلبی عروقی کاملاً سالم برخوردار نیستند نیز در معرض خطر هستند.

منبع: انتخاب

366967