کودک همسری، دغدغه دولت

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: یکی از موضوعات بسیار مورد توجه دولت دوازدهم دختران، حقوق دختران و جایگاه دختران بوده است. فقط از زاویه حقوق در سه یا چهار لایحه به موضوع "دختران" پرداخته‌ایم که برخی به قانون تبدیل شده که مهم‌ترین آن قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است که تاکنون ۱۱۰۰ شناسنامه برای دختران و پسران ایرانی صادر شده است.
تصویر کودک همسری، دغدغه دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، معصومه ابتکار در برنامه گفتگوی صمیمانه با جوانان پرسشگر که به مناسبت روز دختر امروز (شنبه ۲۲ خرداد) برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر، اظهار کرد: مساله بی شناسنامگی و بی‌هویتی بحران مهمی در برخی نقاط کشور است و قانون تابعیت فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا حدی این مشکلات را مرتفع می‌کند.

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اثرش بر حمایت از دختران

احتمال تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال در دولت؛ فردا

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اثرش بر حمایت از دختران، ادامه داد: لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان با پیشنهاد اولویت از طرف این دولت پس از ۱۰ سال معطلی در قوه مقننه بالاخره به صحن علنی رفت و با پیگیری دولت موضوع برگشت. کار مفصلی در مجلس و شورای نگهبان انجام شد و نهایتا در پایان دوره مجلس قبل این قانون ابلاغ شد که بخشی از مسائل مرتبط با دختران، به ویژه خشونت علیه دختران که یکی از آسیب‌های مهم جامعه است.

وی با بیان اینکه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هم اکنون در هیئت دولت قرار دارد، افزود: امیدوارم آیین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال فردا در دولت به تصویب برسد. همزمان نیز در وزارت دادگستری در ارتباط با اجرای و آموزش این قانون کار شده است.

تصویب لایحه پلیس اطفال در دولت دوازدهم

ابتکار تصویب لایحه پلیس اطفال را اتفاق مهم دولت دوازدهم دانست و گفت: این لایحه رکن مهم احقاق حقوق کودکان است، تا کنون این کمبود را داشتیم. یکی از گروه‌های هدف این لایحه دختران هستند که در حال حاضر تصویب و به محلس شورای اسلامی ارسال شده است.

معاون امور زنان و خانواده همچنین به لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی نیز اشاره کرد و یادآور شد: لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی معطوف به بحث تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند می‌شود. این لایحه معروف به لایحه رومینا شد و همه می‌دانیم چقدر مساله درناکی بود و از همین رو برای بازدارندگی و عدم تکرار آن در دولت تصویب و به مجلس رفت. اقدامات انجام شده تنها بخشی از اقدامات دولت دوازدهم در حوزه زنان بوده که دولت توانسته بر اساس احکام، جایگاه و حقوق دختران، پشتوانه خوبی ایجاد کند.

وی معتقد است: تلاش در جهت الگو سازی برای دختران جوان از جمله اقدامات ما بوده است. این موضوع تقریبا به فراموشی سپرده شده است و زندگی بانوی اول حضرت خدیجه (س) الگوی خوبی است. کتاب "بانوی اول" حاصل کار پژوهشی معاونت زنان در زمینه زندگی حصرت خدیجه (س) و نوشته آقای موحد ابطحی است.

این کتاب منتشر شده است و برداشت جذابی از زندگی ایشان در دوران کودکی و نوجوانی به عنوان دختر است. انتخاب‌های بزرگی که این زن انجام داد و مسیری که طی کرد و الگو و سبک زندگی است که بسیار امروز کاربرد دارد و جلوه ای است از آنچه امروز به آن مبتلا هستیم و نیاز داریم از سرگشتگی به سر منزل نجات برسیم.

به گفته ابتکار، بسیاری از افراد الهام بخش به دوران معاصر خود محدود می‌شوند اما افراد و شخصیت‌های معنوی مثل حضرت خدیجه فراتر از تمام این قیدها اثر بخشی و الهام بخشی و الگو سازی دارند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: یکی از تلاشهای ما در ابتدای دولت دوازدهم طرح "گفتگوی بین نسلی" بوده است چراکه جامعه ما نیاز به این گفت‌وگو ها دارد. بسیاری اوقات یک طرفه پای کار بودیم و اجازه حرف زدن به نسل جوان و طرح دغدغه‌هایشان را ندادیم.

جاهایی را محدودیت قائل شدیم و جاهایی را تابو دانستیم و این مشکلات زیادی را برای دختران و پسران ایجاد کرده است. توجه به ظواهر، شعار دادن و کار تبلیغاتی مساله ما در این دوره دولت نبوده است .

وی ادامه داد: در همین راستا "رادیو نسل" را راه اندازی کردیم و مبانی گفتگوی بین نسلی با همکاری کانون گفتگوی امام موسی صدر و انجمن ارتباطات تنظیم کردیم چراکه گفتگوی بین نسلی از این جهت برایمان اهمیت دارد.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، این معاونت در ۶۸ شهر گفتگوی ملی خانواده را برگزار کرده و در همین راستا طرح گفتگوی "بین نسلی" را نیز اجرا کرده است.

وی با اشاره به موضوع طرح "گفتگوی بین نسلی" ادامه داد: مناقشه ایجاد شده بین نسل‌ها باعث دلخوری نسل جوان می‌شود. تا کنون بیش از ۵۰ نشست با عنوان گفتگوی بین نسلی تنها توسط معاونت برگزار شده است و در این زمینه با شبکه شاد و دانشگاه فرهنگیان _ در جهت تربیت مربی_ و انجمن اولیاء و مربیان همکاری خوبی شده که هدف در این نشست‌ها گفت و شنود است.

ابتکار افزود: فکر می‌کنیم به عنوان دولت باید چنین فضایی قائل شویم. از اول باید قائل می‌شدیم که با برخی نگاه ها این کار تبعات، آثار زیاد اجتماعی داشته که امروز نتیجه‌اش را می‌بینیم.

وی معتقد است که بعضا یاد نگرفته‌ایم یک تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر را چگونه حل و فصل کنیم که یکی از مهارت‌ها در این زمینه اجماع سازی است. این اجماع سازی و گفتگو برای رسیدن به یک توافق از فرد آغاز و سپس به گفتگو با خدا، جامعه کوچک خانواده و سپس به کل جامعه می‌رسد و این از جمله مباحث مهمی است که معاونت زنان آن را پیگیری می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم ما در انقلاب بحث عدالت بوده و از مهم ترین کارکردهای حکومت و حکم رانی خوب تحقق عدالت نه عدالت شعاری و تبلیغاتی و توزیع ثروت به صرف نگاه اقتصادی؛ بلکه عدالت به مفهوم بسیط خود در تمام ابعاد از جمله عدالت جنسیتی و عدالت برای توان یابان است که به دلیل معلولیت‌هایی امکان دسترسی به برخی خدمات را ندارند.

ابتکار با بیان اینکه ما خوشبختیم که در این دوره دولت، موضوع عدالت جنسیتی سرلوحه کارمان قرار گرفت که بر گرفته از مفاهیم قرآن برای عدالت جنسیتی شاخص‌هایی تعیین شد، شناسنامه این شاخص‌ها با همکاری مرکز آمار تعریف شد و ۳۱ برنامه عدالت جنسیت در استانها نوشته و اجرایی شد. سامانه رصد و پایش این شاخصها فعال و استانها در حال ارایه گزارش هستند.

به گفته وی، شاخصهای عدالت جنسیتی دارای موضوعات و محورهای آموزش، بهداشت، ورزش، فرصتهای اقتصادی و مشارکت اقتصادی، حقوق، امنیت و خانواده است که البته ما برای تحکیم خانواده به طور جداگانه شاخص‌هایی داریم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: ما با نگاه برنامه ریزی به موضوع عدالت پرداختیم تا با این برنامه‌ها که در عالی ترین مرجع برنامه و بودجه استان یعنی شورای برنامه ریزی استانها تصویب شده بتوانیم به سوی تحقق عدالت پیش برویم.

دولت بدنبال اصلاح کودک همسری

ابتکار با اشاره به "کودک همسری" که دغدغه دختران حاضر در این برنامه بود، تصریح کرد: کودک همسری دغدعه ما بوده و لایحه اصلاح قانون فعلی را در دولت داریم و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. از نظر فرهنگی نیز اقداماتی برای مقابله با ترک تحصیل یا بازماندن دختران از تحصیل داشتیم. نباید در جمهوری اسلامی ایران دختر بازمانده از تحصیل داشته باشیم.

ابتکار افزود: دختران متوسط دوران تحصیل کمتری نسبت به پسران دارند که باید این مشکل را نیز حل کنیم. اگر دختری در هر سنی ازدواج کند؛ نباید وادار به این انتخاب‌های بد شود که بین تحصیل و ازدواج یا اشتغال و فرزندآوری یکی را انتخاب کند.

سیاست گذاری ما به شکلی هست که تمام این گزینه‌ها را دختران داشته و بتوانند زندگی خود را اداره کننده به طوری که با انتخاب‌های خوب هم تحصیل و هم ازدواج و هم فرزندآوری را همزمان داشته باشند.
در بخش دیگر این برنامه، زهرا جواهریان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به طرح کمند (کار، مهارت و نو آوری دختران)، گفت: این طرح تا به حال در ۱۵ استان کشور انجام شده و قرار است در سال ۱۴۰۰ در ۱۶ استان دیگر هم برگزار شود. این طرح مربوط به دانشجویان دختر سال آخر لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در ترم آخر است که بر اساس رشته تحصیلی و یا علاقه خود مهارتی آموزش می‌بینند.


وی ادامه داد: بیشتر این مهارتها به دلیل کرونا و شرایط آموزش مجازی به هنرهای دستی و خطاطی و... معطوف می‌شود. دانشجویان می‌توانند پس از آموزش این دوره از آن به عنوان یک مهارت در شغل آینده استفاده کنند. نفرات برتر نیز تسهیلاتی می‌گیرند که بتوانند این مهارت را به تولید و از طریق فضای مجازی تولیدات خود را به فروش برسانند و به عنوان یک شغل از آن استفاده کنند.

منبع: اینا

304808