خواص شگفت انگیز روغن اسطوخودوس که حتما باید بدانید

اسطوخودوس، گیاهی گلدار از خانواده نعناع است. به راحتی با رایحه شیرین گل آن تشخیص داده می شود. این گیاه بومی دریای مدیترانه، خاورمیانه و هند است و قدمت آن به 2500 سال می رسد.
تصویر خواص شگفت انگیز روغن اسطوخودوس که حتما باید بدانید

روغن اسطوخودوس، روغنی محبوب محسوب می شود و با داشتن کاربرد های فراوان در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا خواص درمانی زیادی برای سلامتی بدن دارد. روغن اسطوخودوس که از گیاه Lavandula angustifolia تقطیر می شود اضطراب، عفونت های قارچی، آلرژی، افسردگی، بی خوابی، اگزما، حالت تهوع و گرفتگی های قاعدگی را درمان می کند.

درباره روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی کابرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مختلف استفاده می شده است. چای اسطوخودوس از دمنوش های رایجی بوده که گذشتگان ما برای رفع خستگی روزانه و کسب آرامش، رفع مشکلات بدخوابی از آن استفاده می کرده اند.

روغن اسطوخودوس بیشتر از گل گیاه اسطوخودوس، عمدتا از طریق تقطیر بخار استخراج می شود. گل های اسطوخودوس طبیعتا معطر هستند و برای قرن ها در عطرها استفاده شده است. این روغن و بسیاری از ترکیبات معطر و ترکیبات آن در عطر درمانی بسیار مفید است.

روغن اسطوخودوس معمولا در اشکال مختلف از جمله روغن عطر درمانی، ژل، تزریق، لوسیون، و صابون استفاده می شود.

فواید روغن اسانس اسطوخودوس

فواید سلامتی اسانس اسطوخودوس شامل موارد زیر است:

اثر ضد اضطرابی

برخی از بررسی ها نشان می دهد که این روغن احتمال دارد اثرات ضد اضطرابی داشته باشد.

چندین بررسی، اثرات کاهش اضطراب اسطوخودوس را در جمعیت های خاص آزمایش کرده است. به عنوان مثال، بررسی منتشر شده در Physiology & Behavior در سال 2005 بر روی 200 نفر نشان داد که تنفس رایحه اسطوخودوس، اضطراب را کاهش می دهد. حتی باعث بهبود خلق و خو می شود.

علاوه بر این، یک بررسی آزمایشی منتشر شده در مکمل های درمانی در سال 2012 نشان می دهد که رایحه درمانی مبتنی بر روغن اساسی اسطوخودوس احتمال دارد به تسکین اضطراب در بارداری پر خطر کمک کند. محققان در بررسی صورت گرفته بر روی 28 زن که در 18 ماه گذشته زایمان کرده بودند، دریافتند که رایحه درمانی به مدت دو هفته و به مدت 15 دقیقه به کاهش افسردگی و سطح اضطراب کمک می کند.

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که مصرف روغن اسطوخودوس احتمال دارد در رفع اضطراب موثر باشد. به عنوان مثال، در گزارشی که در سال 2012 در Phytomedicine منتشر شد، دانشمندان 15 آزمایش بالینی که قبلا منتشر شده بود را تجزیه و تحلیل کردند. آنها نتیجه گرفتند که مکمل های غذایی حاوی روغن اسطوخودوس می تواند برخی از اثرات درمانی را روی بیمارانی داشته باشد که با اضطراب و یا استرس دست و پنجه نرم می کنند.

مقابله حشرات

بوی روغن اسطوخودوس برای مقابله با بسیاری از حشرات مانند پشه ها، مگس ها و پروانه ها مناسب است. مقداری از روغن اسطوخودوس را روی پوست قرار دهید تا از نیش حشرات در امان باشید. علاوه بر این، اگر توسط یکی از آن حشرات گزیده شده اید، عصاره اسطوخودوس دارای ویژگی ضد التهابی است که باعث کاهش تحریک و درد ناشی از نیش حشرات می شود.

درمان بی خوابی

روغن اسطوخدوس (Lavender) از گذشته های دور از روغن اسطوخدوس برای داشتن خواب راحت استفاده می کنند. اگر می خواهید شب ها بهتر بخوابید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید. عصاره اسطوخودوس برای درمان بی خوابی بسیار مفید است. مبتلایان به بی خوابی، روغن اسطوخودوس را با داروهای خود جایگزین کنند. شما می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی بالش خود بپاشید.

درمان مشکلات تنفسی

برای درمان مشکلات تنفسی گوناگونی مانند عفونت گلو، آنفولانزا، سینه‌درد، سرماخوردگی، آسم، گرفتگی سینوسی، برونشیت، سیاه‌سرفه، لارنژیت (laryngitis، التهاب حنجره) و ورم لوزه، به‌طور گسترده از روغن اسطوخودوس استفاده می‌شود. می‌توانیم از روغن اسطوخودوس در آروماتراپی استفاده کنیم یا آن را به‌صورت موضعی روی پوست گردن، سینه و کمر بمالیم. همچنین می‌توانیم روغن اسطوخودوس را به بسیاری از افشانه‌ها و بخارسازها و استنشاق‌کننده‌هایی (inhaler) اضافه کنیم که معمولا برای سرماخوردگی و سینه‌درد استفاده می‌شوند. خاصیت تحریک‌کنندگی روغن اسطوخودوس می‌تواند موجب جدا شدن خلط شود و گرفتگی‌های مرتبط با مشکلات تنفسی را کاهش دهد. بنابراین استفاده از این روغن موجب سریع‌تر شدن روند بهبودی می‌شود و در درمان خلط گلو و سایر مواد نامطلوب موجود در بدن مفید است. بخار روغن اسطوخودوس خواص ضدباکتریایی دارد و در درمان عفونت‌های مجاری تنفسی مؤثر است.

درمان لکه های پوستی

انواع روغن های اساسی از جمله اسطوخودس برای بیماری های پوستی بسیار عالی هستند. در حقیقت، اگر مبتلا به آکنه، اگزما یا التهاب پوستی هستید، استفاده از روغن اسطوخودوس در مناطق آسیب دیده می تواند در درمان لکه ها و کاهش التهاب نقش داشته باشد. طبق مقاله ای که در ماه مه 2017منتشر شد، کسانی که پوست حساس دارند، باید روغن اساسی را در آب یا یک روغن حامل رقیق کنند.

فقط قبل از افزودن اسطوخودوس به رژیم مراقبت از پوست خود، با متخصص پوست خود مشورت کنید. تا مطمئن شوید که با هیچ یک از داروهای فعلی شما تداخل ندارد.

کاهش استرس و نگرانی

روغن اسطوخودوس به طور گسترده ای به عنوان یکی از آرامش بخش ترین و تسکین دهنده ترین روغن های گیاهی شناخته شده است. بنابراین، می تواند در درمان میگرن، سردرد، افسردگی، تنش عصبی و استرس عاطفی مفید باشد.

عطر و طعم و مزه آن باعث از بین بردن خستگی عصبی و بی حسی و همچنین افزایش فعالیت ذهنی است. این روغن تأثیر خوبی بر سیستم عصبی خود مختار دارد، به همین دلیل است که به عنوان درمان بی خوابی و همچنین به عنوان راهی برای تنظیم تغییرات ضربان قلب استفاده می شود.

درمان اختلالات ادراری

روغن اسطوخودوس برای درمان اختلالات ادراری به دلیل اثر تحریک کننده آن بر تولید ادرار مفید است. علاوه بر این، این روغن در بازگرداندن تعادل هورمونی و کاهش سیستیت (Cystitis) یا التهاب مثانه کمک می کند. همچنین گرفتگی های مرتبط با این موضوع و سایر اختلالات را درمان می کند.

مراقبت از مو

عصاره اسطوخودوس برای مراقبت از مو مفید است. این روغن گیاهی در درمان شپش، تخم شپش و بسیار موثر است. علاوه بر این، روغن اسطوخودوس نیز در درمان ریزش مو بسیار مفید است، به ویژه برای بیماران مبتلا به آلوپسی، یک بیماری خود ایمنی که بدن فولیکول های مو خود را رد می کند.

یک مطالعه کننده اسکاتلندی گزارش داد که بیش از 40 درصد از بیماران مبتلا به آلوپسی (Alopecia) در این تحقیق افزایش رشد مو را گزارش کردند که آنها به طور مرتب روغن اسطوخودوس را در پوست سر خود استفاده می کرده اند. بنابراین، روغن اسطوخودوس به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای طاسی سر توصیه می شود.

درمان شوره سر

روغن اسطوخودوس می تواند به خلاص شدن از شوره و خارش پوست سر کمک کند. 15 قطره روغن اسطوخودوس را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و 10 ثانیه آن را حرارت دهید. پوست سرتان را با این روغن مخلوط گرم ماساژ دهید و یک کلاه حمام بر سرتان بگذارید. پس از یک ساعت سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

بهبود گردش خون

روغن اسطوخودوس همچنین برای بهبود گردش خون بدن مفید است. تحقیقات نشان می دهد که آروماتراپی با استفاده از عصاره اسطوخودوس دارای اثرات مفیدی بر گردش عروق کرونر است. همچنین فشار خون را کاهش می دهد و اغلب به عنوان درمان برای فشار خون بالا استفاده می شود.

این بدان معنی است که نه تنها ارگان ها سطح اکسیژن را افزایش می دهند، بلکه باعث افزایش قدرت عضلانی و سلامتی می شوند، اما فعالیت مغز می تواند باعث افزایش قابل ملاحظه ای شود، پوست روشن باقی می ماند و خون در آن جریان دارد و بدن از خطر ابتلا به حمله قلبی و تصلب شریان محافظت می شود که اغلب با گردش خون ضعیف همراه است.

کاهش نفخ معده

رشد باکتری های بد در بدن می توانند به نفخ معده منجر شوند. عصاره اسطوخودوس حاوی پلی فنول هایی است که به کاهش باکتری های بد در خون تان کمک می کنند، درنتیجه در خلاص شدن از نفخ معده مؤثر هستند.

افزایش ایمنی بدن

استفاده منظم از روغن اسطوخودوس، مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها را افزایش می دهد. اسطوخدوس دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد ویروسی است که برای دفاع از بدن در برابر بیماری های نادر مانند سل، تیفوئید و دیفتری بسیار مفید است.

روغن اسطوخودوس و قاعدگی

با وجود اینکه علائم هیجانی قبل از قاعدگی (PMS) در میان خاتم ها شایع است، اما درمان قطعی وجود ندارد. بدین منظور بسیاری از خانم ها به آروماتراپی و استفاده از روغنی اسطوخودوس رجوع می کنند زیرا علائم را کاهش می دهد.

روغن اسطوخودوس را بمدت 1 روز کامل در فریزر قرار بدهید، سپس چند قطره از آن را بر روی مچ دست یا گردن خویش بمالید تا عطر و بوی آن شما را احاطه کند. بهترین روش اینست که از یک ماساژور حرفه ای بخواهید تا شما را با عصاره اسطوخودوس ماساژ دهد.

اثرات جانبی روغن اسطوخودوس

در ادامه تعدادی از اثرات جانبی که در برخی افراد مشاهده شده، آورده شده است:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • سردرد

خطر استفاده

استفاده از روغن اسطوخودوس در شرایط زیر می تواند بسیار خطرناک باشد.

زنان باردار و شیرده

همانند بسیاری از روغن های دیگر، زنان باردار و شیرده باید از روغن اسطوخودوس اجتناب کنند.

مبتلایان به بیماری دیابت

همچنین توصیه می شود که بیماران مبتلا به دیابت از عصاره اسطوخودوس دوری کنند.

اختلال هورمون

تماس منظم با روغن اسطوخودوس می تواند به عنوان یک ایجاد کننده ی اختلال هورمون ایفای نقش کند، زیرا باعث ایجاد رشد غیر طبیعی سینه در پسران جوان می شود.

آلرژی

همچنین ممکن است واکنش های آلرژیک مانند آکنه را در افرادی که پوست حساس دارند، ایجاد کند.

مصرف خوراکی

مصرف خوراکی روغن اسطوخودوس می تواند عوارض جدی سلامت را به همراه داشته باشد، که که با دید تار، مشکل تنفس، سوزش چشم، استفراغ و اسهال مشخص می شود.

365791