با خواص شگفت انگیز خرمالو آشنا شوید

میوه خرمالو از فواید و خواص فوق العاده ای برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است، از خواص خرمالو می توان به کاهش وزن، کنترل فشار خون، سلامت قلب و درمان یبوست اشاره کرد.
تصویر با خواص شگفت انگیز خرمالو آشنا شوید

خرمالو یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است که به دلیل طعم شیرین و عسلی و ظاهر دوست داشتنی نارنجی رنگش شناخته شده است. این میوه اصالتا چینی است و محبوب ترین انواع آن شامل خرمالوی هاچیا و خرمالوی فویو یا ژاپنی می باشد.

ارزش غذایی میوه خرمالو

خرمالو چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها شامل مقدار قابل توجهی از :ویتامین A، B6 و C ؛ منگنز ؛ فسفر ؛ پتاسیم ؛ کلسیم ؛ فیبر رژیمی - هم قابل حل و هم غیرقابل حل خرمالو ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می کند.

انواع خرمالو

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می کند.

کنترل قند خون با خرمالو

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

خواص ضد سرطانی

این میوه کوچک و خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عوامل سرطان‌زا کمک کند. رادیکال‌های آزاد در پس سوخت و ساز سلول‌ها تولید می‌شوند و توانایی تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی را دارند. طی تحقیقات انجام شده روی تاثیر عصاره برگ خرمالو بر سلول‌های سرطانی معده، محققین به تاثیرات ضدسرطانی این عصاره پی بردند.

تقویت سیستم ایمنی

میوه خرمالو به دلیل وجود ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این میوه یکی از بیشترین میزان‌های ویتامین C را بین دیگر میوه‌ها دارد، طوری که یک عدد خرمالو تقریبا می‌تواند تا ۸۰ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین را برطرف ‌کند. بر اساس نظر محققین، ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و تولید سلول‌های سفید را افزایش می‌دهد. سلول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن دربرابر میکروب‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و سموم هستند.

بهبود هضم غذا

مانند اکثر میوه‌ها خرمالو منبع خوبی از فیبر است؛ یک عدد خرمالو ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را برآورده می‌کند. فیبر با اضافه کردن حجم مدفوع، فرایند هضم را بهتر و به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، ترشحات و اسید معده را جهت هضم بهتر غذا افزایش و با این کار علائمی مانند یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد.

به طور کل میوه‌ای مانند خرمالو با میزان فیبر زیادی که در خود دارد می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را تا حد زیادی بهبود دهد و شما را در برابر سرطان روده بزرگ و بیماری‌های مشابه ایمن کند. همچنین می‌تواند با جلوگیری از انباشته شدن سلول‌های چربی، به شما در کاهش وزن کمک کند.

محققین به این نتیجه رسیدند میوه‌هایی مانند خرمالو که سرشار از فیبر خوراکی هستند، متابولیسم ذخیره سلول‌های چربی در بدن را بهبود می‌دهند و از اکسید شدن کلسترول بد LDL-c که منجر به گرفتگی عروق می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

تاثیر خرمالو روی سلامت قلب

خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد.

تاثیر خرمالو برای از بین بردن خستگی و استرس

آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.

جلوگیری از پیری زودرس

خرمالو میزان زیادی ویتامین، خصوصا ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین دارد. این ویتامین‌ها در بدن مانند آنتی اکسیدان عمل و با کاهش استرس اکسیداتیو، از ظهور نشانه‌های پیری زودرس مثل چین و چروک صورت، لک و تیرگی، بیماری آلزایمر، خستگی، کاهش بینایی چشم، ضعف عضلانی و عوارض دیگر جلوگیری می‌کنند.

گروهی از محققین ژاپنی از تحقیق روی نوع خاصی از پلی‌فنل (polyphenol) که در پوست خرمالو موجود است، به این نتیجه رسیدند که این ماده شیمیایی نقش پررنگی در جلوگیری از آسیب‌هایی دارد که از روند پیری به ما وارد می‌شود.

تقویت بینایی

از دیگر فواید خرمالو می‌توان به مفید بودن آن برای چشم اشاره کرد. زآگزانتین (Zeaxanthin) موجود در خرمالو یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی ویتامین‌های ب کمپلکس است. محققین اعلام کرده‌اند که این ماده تاثیر مستقیمی در بهبود سلامت چشم‌ها دارد. این ترکیب از بیماری‌های مانند «دژنراسیون ماکولا»، «آب مروارید» و «شب کوری» پیشگیری می‌کند. نتیجه بیماری دژنراسیون ماکولا تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید است.

درمان زخم معده

خرمالو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای بهبود هضم غذا و درمان زخم معده مفید می باشد، همچنین خرمالو به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند.

کاهش وزن

وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلوهای اضافه را کم‌کم آب کنند!

364837