پرسون بررسی کرد؛

رونق صادرات کالا درگرو بسته بندی با کیفیت

چند سالی است که به واسطه تحریم های امریکایی ها صادرات نفت به عنوان مهم ترین منبع درآمدی کشور به شدت کاهش پیدا کرده است، در این میان دولتمردان تمرکزشان را به روی صادرات کالاهای غیرنفتی گذاشته اند تا بتوانند از این مسیر منبع درآمدزایی برای کشور به دور از چشم تحریم های نفتی به دست آورند.
تصویر رونق صادرات کالا درگرو بسته بندی با کیفیت

به گزارش سایت خبری پرسون، براین اساس صادرات کالا‌های کشاورزی و مواد غذایی ایران برای سایر کشور‌ها باید جذاب شود و در این میان بسته‌بندی کالا‌ها اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد؛ صنعت بسته‌بندی ریل‌گذار اصلی حرکت به‌سوی برند‌سازی و بازاریابی کالا در بازارهای صادراتی است ؛ به طوری که بسته بندی در حفاظت و نگهداری از کالا نقش دارد و از سوی دیگر زیبا بودن کالا و جذابیت برای مشتری را به ارمغان می آورد.

در کشور ما توجه به صنعت بسته بندی صورت نمی‌گیرد؛ به طوری که تا چند ساله پیش شاهد فله فروشی محصولات مانند زعفران و خرما به دیگر کشور ها بودیم و آن وقت کشورهای خریدار با بسته بندی محصولات ما آن را به دیگر کشور ها صادر می کردند و در اینجا سود بیشتر را نه تولید کننده و نه تجار ایرانی می بردند، بلکه شرکت های بسته بندی خارجی بیشترین سود فروش را کسب می کنند.

کمبود و نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات در مناطق عمده تولید محصولات تأثیر شگرفی بر کاهش ارزش افزوده و از دسترس خارج شدن سود تولید دارد و سالانه هزاران تن انواع محصولات کشاورزی در سراسر کشور تولید می‌شود که مقدار زیادی از این محصولات به‌صورت فله‌ای، صادر می‌شود.
بی توجهی کارخانه های مواد غذایی در حوزه بسته بندی

در گذشته برخی از محصولات مانند زعفران، پسته و خرما به شکل فله به آن سوی مرز به فروش می رفت که با همکاری بین مجلس و دولت قانونی برای جلوگیری از خام فروشی تنظیم شد و به اجرا درآمد، این در حالی است که کالای ایرانی به شکل فله به کشورهای دیگر فروخته می شود و آن وقت کشور خریدار با بسته بندی با کیفیت کالای ایرانی را به کشور ثالث می فروشد و در این میان سود بالا از فروش کالا نصیب کشور خریدار کالای فله می شود.

مسعود توتونچیان عضو اتاق بازرگانی ایران و تولید و صادرات انواع محصولات فرآوری و بسته بندی در این باره معتقد است: متاسفانه در چند سال پیش در حوزه صادرات کالای ایرانی به آن سوی مرزها توجهی به بسته بندی نمی شود و همین موضوع باعث شده که نتوانیم مشتری جدیدی برای خود کسب کنیم و حتی مشتریان قدیمی خود را نیز از دست داده ایم.

او ادامه داد: خوشبختانه در چند سال اخیر توجه زیادی چه از سوی دولتمردان و چه از سوی تولید کنندگان و همچنین صادرکنندگان به حوزه بسته بندی با کیفیت کالای صادراتی شده است، اما همچنان جای کار بسیار وجود دارد.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در گذشته برخی از محصولات مانند زعفران، پسته و خرما به شکل فله به آن سوی مرز به فروش می رفت که با همکاری بین مجلس و دولت قانونی برای جلوگیری از خام فروشی تنظیم شد و به اجرا درآمد، این در حالی است که کالای ایرانی به شکل فله به کشورهای دیگر فروخته می شود و آن وقت کشور خریدار با بسته بندی با کیفیت کالای ایرانی را به کشور ثالث می فروشد و در این میان سود بالا از فروش کالا نصیب کشور خریدار کالای فله می شود.

صنعت بسته بندی در ایران نیازمند تکنولوژی
همچنین محمد حسینی کارشناس بازرگانی نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: این روزها بسته بندی به ویژه بسته بندی کالاهایی که مربوط به مواد غذایی است حرف نخست را در تجارت جهانی دارد.

او افزود: بسته بندی باکیفیت چند ویژگی دارد، نخست اینکه در حمل و نقل کالا از مقاومت بیشتری در برابر نور، سرما، گرما و... برخوردار است، دوم اینکه کالای داخل بسته بندی با تاخیر بیشتر انقضا می شود و سوم اینکه زیبایی و کیفیت بالای بسته بندی مشتری بیشتری را جذب خواهد کرد.

این کارشناس بازرگانی تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از کارخانه ها در حوزه بسته بندی بسیار ضعیف عمل می کنند؛ به طور نمونه اگر افزایش قیمت در کارتن صورت بگیرد کارخانه ها برای بسته بندی رو به نایلون می آورند و دیگر کارتون استفاده نمی کنند یا اینکه در برخی از کارخانه های کاشی و سرامیک پالت های چوبی برای بسته بندی و حمل آسوده مشتری مورد استفاده قرار می گرفت، که به محض اینکه پالت های چوبی افزایش قیمت برایشان به وجود آمد آنها از پالت های پلاستیکی استفاده کردند که این تغییر بسته بندی برای ارزان بودن کار پسندیده ای نیست.

وی ادامه داد: کارخانه ها قوطی های رب گوجه فرنگی و تن ماهی را به شکل ساده می‌ساختند و یک تا دو کارخانه دست به کار شدند و درب های آسان باز کن در قوطی محصولاتشان نصب کردند و این روزها شاهد این هستیم که درب‌های آسان باز کن را تمامی کارخانه های تولیدی رب گوجه فرنگی و کنسرو ها نصب کرده اند و مشتریان به دنبال این نوع قوطی ها هستند ، بنابراین انتظار می رود با کمی هزینه و سلیقه کارخانه ها از صنعت بسته بندی به بهترین شکل استفاده کنند.

حسینی عنوان کرد: مهمترین ضعف موجود در صنعت بسته‌بندی، کمبود تکنولوژی‌های روز دنیا در کشورمان است. بنابراین باید خطوط و ماشین‌آلات مورد‌نیاز در این صنعت را در داخل بسازیم و حتی‌الامکان از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم و جای این موضوع در صنعت بسته‌بندی ما خالی است.

وزارت صمت توجه بیشتر کند

ارزش صنعت بسته‌بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست؛ بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته‌بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می‌دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته‌بندی بسیار ناچیز است.

پایین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته‌بندی و نبود چشم‌انداز روشنی از رشد این صنعت می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به‌دنبال داشته باشد؛ گرچه در چند سال اخیر توجهی به موضوع صادرات کالا ها صورت گرفته است و به طبع آن توجه به صنعت بسته بندی کالاهای صادراتی شکل گرفته است، اما همچنان این صنعت نیازمند توجه ویژه است.

این روزها با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات اساسی در وزارت خانه صمت که متولی حوزه تولید و صادرات است و از طرفی این دولت که تمرکز بیشتری به روی صادرات کالاهای غیر نفتی به ویژه به کشورهای همسایه دارد باید توجه ویژه ای به موضوع بسته بندی با کیفیت کالا صورت گیرد تا بتوانند در امر صادرات کالای ایرانی حرفی در بازارهای جهانی داشته باشند.

گزارشی از: محمد خادمی

364715