از خواص روغن نارگیل چه میدانید؟

از روغن نارگیل نه تنها در کشور‌های گرمسیر که مزارع نارگیل فراوان ‌دارند، بلکه در ایالات متحده، کانادا، اروپا و استرالیا نیز استفاده می شود. اخیراً مردم دوباره به شگفتی‌ های روغن نارگیل پی برده و این روغن دوباره در سراسر دنیا محبوبیت خود را بدست آورده است.
تصویر از خواص روغن نارگیل چه میدانید؟

روغن نارگیل خواص شگفت انگیزی زیادی برای سلامت بدن، پوست و مو دارد و جزء یکی از کاربردی ترین روغن‌های گیاهی است. در ادامه همراه ما باشید تا با خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن، پوست صورت، موهای سر و همچنین نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

علت محبوبیت روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل از جمله روغن هایی است که درجه اشباع بالایی دارند. این روغن به طور سنتی از نارگیل های نارس یا مغز نارگیل خشک شده (کوپرا: Copra) استخراج می شود. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است.

اگر آن را گرم کنید به شکل نرم و حتی ذوب شده در می آید. به زبان ساده، روغن نارگیل روغنی است که از مغز میوه ی نارگیل به دست می آید. این روغن بیشتر در آشپزی و مواد آرایشی مصرف می شود.

یکی از برجسته ترین دلایل محبوبیت روغن نارگیل، فواید آن برای موست. به هیمن دلیل است که این روغن را در بسیاری از خانه ها می بینید و همه ی اعضای خانواده آن‌ را برای سلامت موهایشان ترجیح می دهند.

روغن نارگیل در سراسر جهان، علاوه بر داشتن ارزش غذایی و فواید زیبایی، به عنوان یک روغن ماساژ عالی و مرطوب کننده ی پوست نیز مطرح است. در ادامه ی این متن، خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو را بیان کرده ایم.

خواص روغن نارگیل در محافظت از مو

آیا دلیل بلندی و درخشندگی موهای زنان مناطق ساحلی استوایی را می‌ دانید؟ بله، دلیل آن روغن نارگیل است. زنان در مناطق ساحلی استوایی تقریباً هر روز از روغن نارگیل برای موهای خود استفاده می کنند. این روغن غلیظ که شبیه کره است، به رشد سالم موها کمک کرده و به رشته‌ های آن درخشندگی می‌ دهد.

هم‌ چنین، روغن نارگیل در کاهش از دست دادن پروئین که اگر به آن توجهی نشود، می تواند منجر به خصوصیات ناسالم در مو شود، بسیار موثر است. به همین دلیل از روغن نارگیل برای محافظت از مو و تولید نرم کننده‌ ها و شامپوهای متنوع ضد شوره‌ ی سر استفاده می شود.

مطمئناً شما الان در حال فکر کردن به این هستید که چگونه از آن برای موهایتان استفاده کنید. به سادگی آن را به صورت موضعی به موها زده و یا از ماسک موی روغن نارگیل استفاده کنید.

آیا نگران موهای آسیب دیده هستید؟

روغن نارگیل راه حل این مشکل خواهد بود. این روغن، نرم کننده ‌ای فوق العاده بوده و به فرایند رشد دوباره‌ ی موهای آسیب دیده کمک می کند. هم‌ چنین، روغن نارگیل پروتئین‌ های مورد نیاز برای تغذیه و ترمیم موهای آسیب دیده را فراهم می‌ کند. مطالعات نشان می‌ دهند که روغن نارگیل، از موهای آسیب دیده توسط خستگی هیگرال (hygral fatigue) بهتر محافظت می کند.

با ماساژ منظم موها با روغن نارگیل، می ‌توانید مطمئن باشید که موی سرتان شوره نخواهد داشت؛ حتی اگر پوست سرتان دائماً خشک است. روغن نارگیل هم چنین از موها در برابر شپش و تخم آن ‌ها محافظت می ‌کند.

خواص روغن نارگیل برای پوست صورت

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن نارگیل با کاهش رادیکال های به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

همچنین گفته می شود که پروتئین های موجود در روغن نارگیل برای جوان تر شدن پوست مفید می باشند.

آکنه و جوش صورت

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است و به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

درمان اگزما و پسوریازیس

تحقیقات نشان داده که روغن نارگیل به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

آرایش پاک کن طبیعی

روغن نارگیل می تواند به عنوان پاک کننده ی طبیعی آرایش مورد استفاده قرار گیرد، به خانم ها توصیه می کنیم که از روغن نارگیل برای پاک کردن آرایش صورت و چشم استفاده کنند.

مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای رطوبت است و می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی به درمان خشکی پوست و نرم تر شدن آن کمک کند.

همچنین روغن نارگیل می تواند برای درمان ترک و پینه ی پا مورد استفاده قرار گیرد.

ضد آفتاب طبیعی

تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل دارای SPF 8 می باشد و مالیدن آن بر روی پوست صورت به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش داده و از لک صورت در اثر نور خورشید جلوگیری می کند.

درمان سیاهی دور چشم

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که به افزایش رطوبت و بهبود گردش خون در پوست دور چشم کمک کرده و باعث درمان سیاهی دور چشم شود.

خواص روغن نارگیل در کاهش وزن

روغن نارگیل در کاهش وزن نیز موثر است؛ زیرا دارای اسیدهای چرب با زنجیرهای کوتاه و متوسط بوده که به کاهش وزن اضافه کمک می ‌کند. تحقیقات نشان داده‌ اند که این روغن به کاهش چاقی شکم در خانم‌ ها نیز کمک می‌ کند. هضم این روغن در مقایسه با دیگر روغن ‌های خوراکی، آسان ‌تر بوده و به فعالیت سالم غده‌ ی تیروئید و سیستم غدد درون ریز کمک می‌ کند.

علاوه بر این روغن نارگیل، میزان سوخت و ساز بدن را با برداشتن فشار از لوزالمعده افزایش می دهد که در نتیجه، منجر به به سوزاندن انرژی بیشتر شده و به افرادی که اضافه وزن دارند، در کاهش آن کمک می ‌کند. بنابراین، معمولاً مردمی که در مناطق ساحلی استوایی زندگی کرده و روزانه از روغن نارگیل به عنوان روغن اصلی پخت و پز استفاده می‌ کنند، اضافه وزن ندارند.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن، روی ورزش تمرکز می ‌کنند؛ از وسایل درونی خانه مانند وسایل تمرین برای پا گرفته تا فعالیت ‌های‌ خارج از منزل مانند دویدن و ورزش کردن. گرچه این کار روش خوبی برای کاهش وزن است، اما افزودن محصولاتی مانند روغن نارگیل، شما را در این راه موفق ‌تر می سازد.

خواص روغن نارگیل در افزایش ایمنی بدن

روغن نارگیل برای افزایش ایمنی بدن نیز مناسب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند؛ زیرا حاوی چربی‌ های ضدمیکروب، اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک بوده که این‌ ها دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس هستند. بدن انسان، اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می‌ کند که تحقیقات نشان داده‌اند برای مقابله با ویروس ‌ها و باکتری ‌هایی که بیماری‌ هایی نظیر تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی ایدز را ایجاد می ‌کنند، بسیار مفید است.

روغن نارگیل به مقابله با باکتری‌ های مضر مانند ﻟیﺴﺘﺮیﺎ مونوسیتوژنز (Listeria monocytogenes) و هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) و تک سلولی ‌های مضر مانند انگل ژیاردیا (Giardia lamblia) کمک می‌ کند.

خواص روغن نارگیل در بهبود گوارش

یکی از خواص روغن نارگیل بهبود دستگاه گوارش است؛ بنابراین از بسیاری مشکلات مربوط به معده و گوارش مانند سندرم روده ی تحریک پذیر جلوگیری می‌ کند. چربی ‌های اشباع شده‌ ی موجود در آن، خصوصیات ضد میکروبی داشته و به مقابله با بسیاری از باکتری ‌ها، قارچ‌ ها و انگل ‌هایی که می ‌توانند سوء هاضمه ایجاد کنند، کمک می‌ کنند. روغن نارگیل هم ‌چنین به جذب مواد غذایی دیگر همانند ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها کمک می ‌کند.

روغن نارگیل و محافظت از دندان

کلسیم جزئی مهم از دندان‌ هایمان است. از آنجا که روغن نارگیل به بدن در جذب کلسیم کمک می‌ کند، منجر به تقویت دندان ‌ها شده و از پوسیدگی آن‌ ها جلوگیری می‌ کند. تحقیقات اخیر نشان می‌ دهند که در کاهش تشکیل پلاک و التهاب‌ های ایجاد شده توسط آن ‌ها در لثه نیز موثر است. همچنین برای سفید کردن دندان ها نیز می توان از روغن نارگیل استفاده کرد.

روغن نارگیل و سالم نگه داشتن اندام ها

وجود تری گلیسیریدها و اسیدهای چرب با زنجیر متوسط در روغن نارگیل، از بیماری های کبدی جلوگیری می کند؛ زیرا این مواد به راحتی هنگامی که به کبد می رسند، به انرژی تبدیل شده و بنابراین حجم کار آن را کاهش داده و هم چنین مانع تجمع چربی ها می شوند. این روغن هم چنین از بیماری های کلیه و کیسه ی صفرا جلوگیری کرده و به از بین بردن سنگ کلیه کمک می کند. به علاوه، گمان می رود که روغن نارگیل با درمان آماس لوزالمعده، آن را سالم نگه می دارد.

روغن نارگیل و کمک به درمان ایدز و سرطان

تصور می شود که روغن نارگیل در کاهش ابتلا به ویروس ایدز و سرطان نقشی موثر ایفا می کند. تحقیقات اولیه، به تاثیر روغن نارگیل در کاهش تعداد بیماران مبتلا به ویروس ایدز اشاره کرده اند.

خواص روغن نارگیل در جلوگیری از عفونت قارچ کاندیدا

عفونت قارچ کاندیدا، که به عنوان عفونت سیستمی کاندیدا نیز شناخته می ‌شود، بیماری دردناکی است که توسط رشد بیش از حد و کنترل نشده‌ ی مخمری به نام کاندیدا آلبیکانز در معده پدید می آید. پرورش دهندگان نارگیل از التهاب ایجاد شده توسط کاندیدا، هم در داخل بدن و هم در خارج از آن، در امان هستند.

364686