به گزارش سایت خبری پرسون، کلیپ های زیادی در فضای مجازی در حال پخش شدن است که از روند تکمیل تمام ظرفیت صندلی های هواپیما در حین هر پرواز خبر می دهد. تصاویری از مسافرانی که از پروازهای خود فیلم گرفته اند و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. با دیدن این فیلم ها چه می توان فهمید؟
ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور تدابیر متفاوت و متنوعی در ماه و سالهای گذشته اتخاذ کرد که بسیاری از این تدابیر خالی از اشکال نبود. مثل مصوباتی که برای اعمال محدودیت در پروازهای مسافربری انجام تصویب شد و حالا جز زیان برای شهروندان دستاوردی به همراه ندارد. ستاد ملی کرونا تلاش کرد تا ضمن اعمال برخی مصوبهها از فروش کامل بلیط توسط شرکتهای هواپیمایی جلوگیری کند و در مقابل برای جبران خسارت مالی وارده به این شرکتها اجازه افزایش قیمت بلیط و نیز حذف خدمات جانبی مثل پذیرایی در سفر را به آنها داد.
به صورت مشخص و در این باره اواخر مهر ماه سال گذشته، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از افزایش نرخ پروازهای داخلی خبر داد که بر اساس این دستور العمل قرار بر این شد تا به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه نیز افزایش یافته بود، اما با این وجود مجددا انجمن شرکتهای هواپیمایی با انتشار جدول نرخنامه ای جدید قیمت بلیت هواپیما را از آبان ماه افزایش داده و براساس این جدول، نرخ پروازهای داخلی از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده بود.
با اینکه بر اساس مصوبه آبان ماه سال ۱۳۹۹ و به صورت قانونی نرخ بلیط شرکتهای هواپیمایی مشروط بر اینکه بیش از ظرفیت اعلامیبلیط نفروشند، افزایش یافته بود، اما مشاهده شد که در نیمه نخست سال جدید نیز بارها این شرکتها اقدام به افزایش غیر قانونی بلیط کردند.
بررسیها نشان میدهد که از ابتدای تیر ماه امسال شرکتهای هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی تا حدود ۳۰ درصد بیشتر از مصوبه آبان سال گذشته کردند که بابت آن هیچ مصوبهای از شورای عالی هواپیمایی کشوری نگرفته بودند.
این اتفاق از سوی مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی فاقد وجاهت قانونی و مستلزم برخورد عنوان شد، اما از آنجایی که این تخلفات مصادف با تغییر و تحول در دولت شده بود، عملاً برخورد قاطع و مشخصی در این باره صورت نگرفت.
افزایش شدید قیمتها که بعضاً تا ۱۵۰ درصد بیشتر از قیمتهای خرداد سال ۱۳۹۹ نیز اعلام میشود، در حالی رقم خورد که از آن سو این شرکتهای هواپیمایی از ممنوعیت فروش کامل بلیط نیز عبور کردند و حالا بر اساس مشاهدات و گزارشهای دریافتی با صد در صد ظرفیت پرواز میکنند.
در همین باره ۳۱ شهریور یکی از مسافران به ایرنا گفته بود: در پرواز مسیر تهران- اهواز یک شرکت ضمن اینکه حدود ۹۰ درصد صندلیهای پرواز را فروخته بود از ارائه پکیج (بسته) بهداشتی نیز خودداری کرد.
یکی از مسافران هواپیمایی شرکتی دیگر به مقصد مشهد نیز به ایرنا گفت: هنگام صدور کارت پرواز در فرودگاه متوجه شدم که شرکت هواپیمایی که از آن بلیت خریدهام تمام صندلیهای این پرواز را فروخته است و قرار نیست فاصلهگذاری اجتماعی در این پروازها رعایت شود. با این حال، خبری از پذیرایی هم نبود و مشخص نیست چرا برای لغو مصوبه فاصلهگذاری اجتماعی بهانه پایان کرونا را دارند اما برای پذیرایی بهانه شیوع کرونا وجود دارد؟!.
در رابطه با گرانی بلیط هواپیما و فروش کامل بلیط کاربری در توئیتر نوشته است: چرا با روزی بالای ۲۰۰ فوتی کرونا، سازمان هواپیمایی پروتکلها رو ملغی کنه و هواپیما با تمام ظرفیت مسافر بزنه؟ سوال دوم اینکه حالا که ملغی کردید چرا بلیط رو که بهانه کرونا تا سه برابر گرون کردید، ارزان نمیکنید؟فروش بلیطهای گران و نیز فروش کامل بلیطها اکنون در حالی رقم میخورد که از آنسو پیشتر دولت تنها در یک نوبت با حمایت از شرکتهای فعال در صنعت حمل و نقل هوایی، با پرداخت بیش از ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ویژه توانست مسیر ادامه فعالیت را برای کارکنان و شاغلان این صنعت فراهم کرد.
به هر صورت اکنون وضعیت در شرکتهای هواپیمایی با یک تناقض آشکار رو به رو شده است، از سویی شرکتها مدعی وجود ویروس کرونا و لزوم گران کردن بلیط و حذف خدمات جانبی هستند و از سویی زیر سایه نظارتهای ضعیف اقدام به فروش حداکثری بلیط میکنند. عملکردی که جدای از به خطر انداختن جان هزاران انسان، با پشت پا زدن به مقررات تدوین شده در دوره کرونا، نظارت سازمان های مربوطه را بر روی عملکرد خود زیر سوال برده اند و این درحالی است که در همین یک سال و اندی که کرونا در کشور ما شیوع پیدا کرده است، بسیاری از صنوف و کسب و کارها به دلیل اجرای مقررات و قرنطینه های اعمال شده، کاملا از هم پاشیده و یا متحمل ضررهای فراوانی شدند.