از خواص شگفت انگیز گردو چه می دانید؟

گردو یکی از انواع مغزها است که شکلی شبیه به مغز دارد و سرشار از پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است.
تصویر از خواص شگفت انگیز گردو چه می دانید؟

گردو، میوه تک دانه‌ای که از درخت گردو رشد کرده و منبع مفیدی از چربی، فیبر و پروتئین است. درختان این میوه در بومی شرق آمریکای شمالی یافت می‌شود، امروزه در چین، ایران و ایالات متحده در کالیفرنیا و آریزونا نیز کاشته می‌شود. گردو هم به صورت خام و هم بو داده و نمکی یا نمک موجود است. این خوراکی پرخاصیت حاوی منگنز، مس، منیزیم، فسفر، ویتامین B ۶ و آهن است. در ادامه خواص شگفت انگیز آن را خواهیم گفت.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین‌های گروه B موجود در مغز گردو به کاهش استرس که یکی از علل چین و چروک پوست صورت و دور چشم می‌باشد، کمک می‌کند. ویتامین E موجود در گردو در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود.

احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد

گردو سرشار از ترکیبات گیاهی مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و پلی‌فنول‌ها است که ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشند‌. گردو ممکن است خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها مثل سرطان‌های سینه، روده‌ی بزرگ و پروستات را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن چند عدد گردو در روز ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه را پایین بیاورد.

مرطوب کننده طبیعی پوست

مغز و روغن گردو دارای خواص آبرسانی قوی هستند که به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کرده و به درمان خشکی آن کمک می‌کنند.

ممکن است عملکرد مغز را بهبود ببخشد

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در گردو برای مغز مفید هستند. خوردن غذاهای سرشار از چربی‌های ضروری مثل امگا ۳ ممکن است سرعت زوال شناختی را کاهش دهد. در مطالعه‌ی انجام شده روی افراد مسن، محققان به این نتیجه‌ رسیدند که گردو عملکرد شناختی را بهبود بخشید.

لاغری و کاهش وزن

تحقیقات انجام شده در دانشگاه لومیا لیندا، کالیفرنیا نشان داده که مصرف ۳۵ گرم گردو در روز باعث افزایش وزن قابل توجهی در افراد نمی‌شود بلکه مصرف گردو متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می‌باشد.

گردو همچنین به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین‌هایی که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری، کاهش وزن و کاهش چربی شکم می‌شود.

در بهبود سلامت استخوان‌ها اثرگذار است

گردو حاوی نوعی از اسیدهای چرب ضروری به نام آلفا لینولئیک اسید است که با داشتن استخوان‌های مستحکم‌تر و سالم‌تر ارتباط دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در گردو هم به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند که این موضوع برای استخوان‌ها مفید است.

به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند

گردو حاوی ملاتونین است. بین این ترکیب و داشتن خواب باکیفیت‌تر ارتباط وجود دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش فشار خون و از بین بردن استرس کمک کنند. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

مناسب برای دوران بارداری

گردو شامل گروه های ویتامین B سالم مثل فولات، ریبوفلاوین، تیامین و غیره است که اینها برای یک زن باردار و جنین ضروری هستند.

عفونت‌های قارچی را درمان میکند

درمان عفونت‌های قارچی از خواص گردو است. شواهد نشان می‌دهند که گردو ممکن است در درمان عفونت‌های قارچی مؤثر باشد. عفونت کاندیدا ممکن است در دستگاه گوارش یا روی پوست رشد کند. عفونت‌های قارچی منجر به علائم آزاردهنده‌ای مثل خارش یا سایر حساسیت‌ها می‌شوند.

گردو می‌تواند به اندازه‌ی داروهای تجویزی در درمان عفونت‌های قارچی اثربخش باشد. با این وجود برای اظهار نظر قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

حساسیت به گردو

وجود حساسیت و آلرژی به یک ماده غذایی با توجه به سیستم ایمنی بدن افراد، می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد. حساسیت به مصرف مغز گردو هم از این قاعده مستثنا نیست. برخی افراد با توجه به سابقه ژنتیک و یا حساسیت‌های فصلی ممکن است به دلیل مصرف گردو دچار عوارض آلرژیک شوند.

حساسیت به گردو می‌تواند برای فرد علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

  • خارش پوست
  • آبریزش بینی
  • خشکی، خارش و سوزش گلو
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • مشکلات گوارشی
  • حالت تهوع

اگر پس از مصرف گردو هر یک از علائم بالا به سراغتان آمد، بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و در اولین فرصت با یک پزشک متخصص مشورت کنید یا در صورت امکان از داروهای ضد حساسیت استفاده نماید. در صورت بروز هر کدام از علائم بالا به یاد داشته باشید تا مدتی از مصرف گردو خودداری کنید.

364453