پرسون از بی قانونی در صنف باربری گزارش می دهد؛

حمل اثاثیه با هزینه های بالا / فرمول نانوشته قیمت اسباب کشی

از دغدغه های مستاجران تنها موضوع پیدا کردن خانه با قیمت مناسب و هزینه بالای عقد قرار داد در بنگاه نیست، بلکه جابه جایی وسایل خانه از سخت ترین موضوعات نقل مکان به محیط جدید است.
تصویر حمل اثاثیه با هزینه های بالا / فرمول نانوشته قیمت اسباب کشی

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها به لطف حجم بالای مستاجران در کلانشهرها از جمله تهران بازار باربران داغ داغ شده است و گویا هیچ نظارتی بر قیمت گذاری حمل و نقل اثاثیه وجود ندارد و هر شرکت حمل بار قیمت متفاوتی را بیان می کند.

در این میان، موضوع جابه جایی اثاثیه به یک دغدغه بزرگ برای مستاجران تبدیل شده و نارضایتی هایی را برای آن ها به وجود آورده است، به طوری که برخی از شرکت ها برای جا به جایی یک کالا در هر طبقه 50 تا75 هزار تومان طلب می کنند که هزینه بسیار بالایی را بر دوش مستاجران می گذارد.

بی انصافی در فعالیت جابه جایی

موضوع دیگری که وجود داشت به شکلی در کامیون اثاثیه را بارگیری می کنند که بتوانند دو سرویس جابه جا کنند در حالی که با یک بارگیری استاندارد حمل بار صورت می گرفت که بی انصافی در روند فعالیت این صنف وجود دارد.

یکی از شهروندان تهرانی که به تازگی از محله شهران تهران به محله جوادیه نقل مکان کرده است، به خبرنگار پرسون گفت: با شرکت حمل بار تماس گرفتم و تعداد طبقات واحد قدیمی و جدید و میزان مسافت را اعلام کردم و توافق شد که دو میلیون تومان پرداخت کنم و در صورت تاخیر برای بیش از سه ساعت به دلیل فراهم نبودن اجناس به شکل بسته بندی شده ساعتی 400 هزار تومان پرداخت کنم.

وی ادامه داد: تا اینکه وسط کار نیروها روند فعالیت شان را به کندی پیش بردند و وقتی به این موضوع اعتراض کردم گفتند که باید کالاها را در کامیون جابه کنند در حالی که مشخص بود که سرعت فعالیت نیروها بسیار کاهش پیدا کرده بود.

این شهروند تهرانی که خود را رحیم معرفی کرد، افزود: موضوع دیگری که وجود داشت به شکلی در کامیون اثاثیه را بارگیری می کنند که بتوانند دو سرویس جابه جا کنند در حالی که با یک بارگیری استاندارد حمل بار صورت می گرفت که بی انصافی در روند فعالیت این صنف وجود دارد.

هزینه جابه جایی بار بیشتر از قیمت کالا می شود

شرکت های باربری تبلیغات گوناگونی با موضوع ارزان ترین، سریع ترین ، ایمن ترین و... دارند؛ اما این موضوعات تنها یک تبلیغی بیش نیست، برای نمونه سه کالای بنده شامل تخت، یخچال و ماشین لباسشویی را به عنوان کالاهای سنگین در نظر گرفتند که بیش از یک میلیون تومان از هزینه توافق بیشتر پرداخت کردم.

یکی دیگر از شهروندان نیز که به تازگی نقل مکان کرده است، به خبرنگار پرسون گفت: موضوع گرانی نیست که نارضایتی را به وجود می آورد موضوع بد اخلاقی است که برخی از شرکت های اثاثیه به وجود می آورند، برای نمونه بعد از اینکه کارگران مشغول کار شدند و نیمی از کار را پیش بردند، مسئول مربوط اعلام کرد که برای جابه جایی وسایل بزرگ باید برای هر طبقه 50 هزار تومان پرداخت کنیم.

وی افزود: برای آوردن یک کالا از طبقه چهارم 200 هزار تومان و برای بالا بردن همان کالا به طبقه سوم نیز مجدد 150 هزار تومان محاسبه می شود و این مبلغ را جدا از هزینه کلی جابه جایی دریافت می کنند.

این شهروند تهرانی خاطرنشان کرد: شرکت های باربری تبلیغات گوناگونی با موضوع ارزان ترین، سریع ترین ، ایمن ترین و... دارند؛ اما این موضوعات تنها یک تبلیغی بیش نیست، برای نمونه سه کالای بنده شامل تخت، یخچال و ماشین لباسشویی را به عنوان کالاهای سنگین در نظر گرفتند که بیش از یک میلیون تومان از هزینه توافق بیشتر پرداخت کردم.

نرخ اتحادیه باربری تهران

نرخ حمل اثاث منزل برای اجاره یک کامیون در سال 99 برای سه ساعت و به همراه ۴ کارگر ۸۰۰ هزارتومان هست.

رئیس اتحادیه باربری تهران در مرداد ۹۹ درباره نرخ مصوب اتحادیه و درگیری‌های مشتریان و دفاتر باربری گفت: برابر نرخ اتحادیه هر کارگر برای سه ساعت نخست کار ۷۰ هزار تومان دریافت می‌کند و به ازای هر یک‌ساعت اضافه ۲۵ هزار تومان دستمزد می‌گیرد.

اما کامیون‌ها برای سه ساعت نخست ۲۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت اضافه ۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. معمولا هر ماشین باربری با چهار کارگر محاسبه می‌شود. عمده درگیری‌های قیمتی وقتی پیش می‌آید که قبل از انجام کار درباره یکسری اثاثیه توافق انجام نشده باشد.

نرح مصوب اتحادیه برای طبقات اول به اول محسوب می‌شود اما گاهی پیش می‌آید که فاصله بین خودروی باربری تا ورودی آپارتمان بیش از ۲۰ تا ۳۰ متر و گاه به ۷۰ تا ۸۰ متر می‌رسد. برای نمونه در یک مجتمع مسکونی اجازه ورود خودروی باربری داده نمی‌شود که این طولانی‌تر شدن راه باید با توافق طرفین محاسبه شود. از سوی دیگر اثاثیه‌ای که نیاز به توافق اولیه دارد مانند یخچال فریزر ساید بای ساید، تخت‌خواب‌شو، کتابخانه بزرگ و پیانو و گاوصندوق و شیشه میز بالای ۱۰ نفره و علاوه بر آن تعداد طبقاتی که کارگران باید طی کنند. گاهی پیش می‌آید گاوصندوق‌ها معمولا بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند که برای جابه‌جایی آن ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان جداگانه محاسبه می‌کنند. برای جابه‌جایی پیانو چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و بقیه اقلام نیز توافقی انجام می‌شود.

کار توافقی انجام می شود

درست است که هزینه حمل بار بالاست، اما شهروندان این موضوع را در نظر نمی گیرند که در زمان جابه جایی اثاثیه شان مورد تخریب قرار نمی گیرد و کاملا کالا به شکل سالم و بدون هیچ مشکلی جابه جا می شود.

خبرنگار پرسون برای اینکه این موضوع را بیشتر بررسی کند با تعدادی از شرکت های حمل بار تماس گرفته است، این شرکت ها معتقدند: کار جابه جایی اثاثیه به شکل توافقی است و اصلا فرمول ندارد که براساس فرمول هزینه آن دریافت شود.

متصدی یکی از این شرکت ها که تمایلی نداشت نامش در گزارش درج شود، گفت: درست است که هزینه حمل بار بالاست، اما شهروندان این موضوع را در نظر نمی گیرند که در زمان جابه جایی اثاثیه شان مورد تخریب قرار نمی گیرد و کاملا کالا به شکل سالم و بدون هیچ مشکلی جابه جا می شود.

وی ادامه داد: جابه جایی کالا کاملا تخصص می خواهد، برای نمونه حمل یک دستگاه یخچال از طبقه چهارم یک ساختمان بدون ضرب دیدگی کار دشواری است.

خواب زدگی مسئولان نظارتی

در این بین شهروندان معترض نمی دانند به چه نهادی مراجعه کنند و از سوی دیگر نیز مسئولان از اتاق اصناف نیز با خواب زدگی مواجه اند و هیچ قانونی در نظر نگرفته اند و اتحادیه ای فعال نیز برای این صنف وجود ندارد تا حداقل شهروندان بتوانند از مجموعه های با مجوز بهره مند شوند.

از سوی دیگر انتظار این است که شرکت ها قیمت واقعی فعالیت نیروهای انسانی را قبل از اجرای کار به کارفرما اعلام کنند نه در حین کار که کارفرما چاره ای جز موافقت ندارد.

گزارش از: سجاد سیف

364138