هشدار ایران درباره تغییرات مرزی

آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود روز دوشنبه وارد تهران شد و با همتای ایرانی خود در محل وزارت امور خارجه دیدار و پیرامون موضوعات موردعلاقه مشترک در ابعاد دوجانبه، منطقه‌‎ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
تصویر هشدار ایران درباره تغییرات مرزی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این ملاقات، امیرعبداللهیان ضمن اشاره به مذاکرات مفید و سازنده رییس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر ارمنستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان اظهار داشت: ما مرزهای خود با ارمنستان را مرزهایی برای تعامل و همکاری ازجمله در ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌دانیم.

وی ضمن تاکید بر عزم قطعی تهران برای گسترش همه‌جانبه روابط در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ابراز امیدواری کرد با همکاری مشترک طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی بر روی زمین‌مانده عملیاتی شده و نواقص و مشکلات مسیر جاده‌‎ای بین دو کشور به‌سرعت رفع شود تا تجارت بین دو کشور به سطح جدیدی گسترش یابد. وی تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد نیروهای تروریست و رژیم‌صهیونیستی به روابط خوب ایران با همسایگان خدشه‌ای وارد کنند.

ارمنستان آمادگی باز شدن مسیرهای مسدودشده را دارد

در این ملاقات، وزیر امورخارجه ارمنستان نیز با تاکید بر روابط دوستانه دیرینه بین دو ملت اظهار داشت: تحولات سریع منطقه و جهان موجب شده است مقامات عالی دو کشور به تناوب و در فاصله کم با یکدیگر ملاقات کنند. متاسفانه دخالت طرف‌های ثالث در بحران قفقاز موجب حضور نیروهای تروریست از عراق و سوریه در منطقه شده است.

وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: ارمنستان آمادگی باز شدن مسیرهای مسدودشده را دارد ولی برخی سنگ‌اندازی‌ها این روند را کند کرده است. آرارات میرزویان موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر غیرقابل‌قبول بودن تغییر مرزهای بین‌المللی موردتقدیر قرار داد و آن را بسیار مهم ارزیابی کرد. وی ضمن برشمردن اقدامات کشورش برای تسهیل در مسیر تجارت دو کشور، علاقه‌مندی دولت ارمنستان به فعالیت تجار و متخصصان فنی ایران در بازار آن کشور را مورد تاکید قرار داد.

همچنین وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص حضور تروریست‌ها در منطقه نیز تاکید کرد: متاسفانه به‌دنبال تنش‌ها در منطقه قفقاز جنوبی، شاهد حضور تروریست‌های خارجی و فعالیت‌های مخرب رژیم‌صهیونیستی در منطقه هستیم؛ البته تهران اجازه نخواهد داد نیروهای تروریست و رژیم‌صهیونیستی به روابط خوب ایران با همسایگان خدشه‌ای وارد کنند.

اقدامات تنش‌زای باکو علیه ایران

چالش‌های اخیر قفقاز از آنجا شروع شد که آذربایجان با همراهی ترکیه و رژیم‌صهیونیستی در تلاش است برای ایجاد یک دالان از ترکیه تا سین‌کیانگ چین، مرز ایران با ارمنستان را از بین ببرد و به همین دلیل هم تلاش کردند در جریان جنگ ۴۴روزه قره‌باغ نوار مرزی ایران و ارمنستان را اشغال کنند. به‌بیان‌دیگر، جمهوری آذربایجان از کشوری که بخشی از اراضی‌اش در اشغال بوده در حال بدل شدن به کشوری است که به‌دنبال اشغال بخشی از خاک یک کشور همسایه است. ازاین‌رو، اخیرا دولت آذربایجان اقدامات پیکارجویانه و تنش‌زایی داشته است از اظهارات تجزیه‌طلبانه نمایندگان آن دولت و مسدود کردن بزرگراه گوریس-کاپان که یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با اروپای شرقی و دیگر کشورهاست، گرفته تا دستگیری رانندگان ایرانی؛ اقداماتی که قطعا تحریک دولت‌های خارجی علی‌الخصوص رژیم جعلی صهیونیستی و سیاست‌های تمامیت‌خواه اردوغان نیز در این امر بی‌اثر نبوده است. جمهوری آذربایجان با آزاد کردن خاک خودش از جدایی‌طلبان ارامنه به‌نوعی این مناطق را در اختیار و اجاره رژیم اسرائیل، ترکیه و قدرت‌های ضدایرانی قرار داده تا بتواند به تعهداتی که اشاره شد، عمل کند.

راه‌های جایگزین ایران به ارمنستان آماده بهره‌برداری

همچنان که وزیر خارجه ارمنستان در نشست خبری با امیرعبداللهیان تاکید کرد که «ارمنستان اعلام می‌کند که آمادگی برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی را داریم.» وی گفت: همیشه آذربایجان تفسیر و تحلیل اشتباهی درباره این صحبت‌ها دارد و صحبت‌هایش درباره ایجاد کریدور «زنگه زور» معنی می‌شود. تهاجم و دست‌درازی‌های آذربایجان نسبت‌به این مساله و نسبت‌به مرزها و پهنه رسمی جمهوری ارمنستان، همه تلاش و جدیت ما را در راستای صلح و ثبات در منطقه به خطر می‌اندازد. میرزویان گفت: یکی از موضوعات مورد گفت‌وگوی امروز راه‌های ارتباطی و رفع محدودیت از این راه‌های ارتباطی بود. با جزئیات کامل آقای وزیر را از روند احداث راه‌ها و همه مسائلی که در این‌باره وجود داشته مطلع کردم و به آگاهی ایشان رساندم که راه جایگزینی که درباره آن صحبت شده، تقریبا آماده بهره‌برداری است.

آذربایجان: نیروی ثالثی در مرزهای ایران نیست

از سوی دیگر، الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان حضور فعال رژیم‌صهیونیستی در نزدیکی مرز با ایران را رد کرد و مدعی شد باکو سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کند. رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان تاکید کرد: «ما خواستار احترام به حقوق حاکمیتی خودمان و عدم دخالت در مسائل داخلی‌مان هستیم. اتهامات مطرح‌شده علیه ما باید رسما اثبات شوند. بگذارید بیایند اینجا و یک فرد خارجی پیدا کنند.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «آن‌ها ادعا می‌کنند آذربایجان پای اسرائیل را به این مناطق باز کرده است. بگذارید ببینند. اسرائیل را در کجای اینجا دیدند؟» همچنین «لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان هم ضمن بیان این ادعا که نیروهای ثالث «هیچ کشوری» در نزدیکی مرز ایران و آن کشور حضور ندارند، رابطه کشورش با تهران را مبتنی بر دوستی و همکاری توصیف کرده بود.

در همین زمینه، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود، تاکید کرد: به‌صورت دوستانه به همکاران خود در آذربایجان این موضوع را گفته‌ایم و آن‌ها هم در خفا و علن گفته‌اند که تذکرات لازم را داده و می‌دهند ولی آنچه روشن است این است که آذربایجان نباید اجازه دهد مرزهای خودش و سرزمینش مورد سوءاستفاده کشور ثالثی علیه ملت بزرگ ایران قرار بگیرد. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی بلد است که از امنیت و ثبات خودش حفاظت کند، ولی فکر می‌کنیم بهتر آن است که باکو به وظایف حاکمیتی خودش عمل کند.

ضربه به ایران در پوشش جنگ قره‌باغ

ایران در چهارچوب قواعد حقوق بین‌الملل و با احترام به تمامیت ارضی کشورها تاکید دارد با هرگونه تغییر مرزی به بهانه اهداف سیاسی و ژئوپلیتیک مخالف است. رصد تحولات یک سال اخیر منطقه نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان با تحریک و تحرکاتی ازسوی رژیم اسرائیل، ترکیه و در پشت پرده با آمریکا و انگلستان به‌دنبال ایجاد یک دالان جعلی و ساختگی به نام «زنگزور» در نوار مرزی ایران با ارمنستان است. قطع این نوار مرزی به‌منزله عدم ارتباط ترانزیتی ایران با اروپا و منحصر کردن مسیر جغرافیایی ایران به سمت جمهوری آذربایجان و ترکیه و ضربه‌پذیر کردن قدرت ژئوپلتیکی ایران در منطقه است. بخش اعظمی از ظرفیت ایران در سازمان همکاری شانگهای در مسیر ارمنستان قرار دارد و دشمنان ایران با آگاهی از این موضوع تلاش کردند که در جنگ ۴۴روزه این نقطه مرزی را اشغال کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در تحلیلی درباره نقش‌آفرینی رژیم‌صهیونیستی در بحران منطقه قفقاز نوشته است: «همه تحلیلگران متفق‌القول هستند که استراتژی اسرائیل برای تلافی حضور ایران در مرزهایش با حضور در آذربایجان هیچ‌وقت نمی‌تواند محقق شود چون ایران یک زمینه اجتماعی پذیرنده در لبنان، سوریه، فلسطین و اردن دارد، درحالی‌که اسرائیل به‌هیچ‌وجه ازسوی مردم منطقه مخصوصا آذربایجان موردپذیرش نیست و اینکه بروند چند نفر استخدام کنند پرچم اسرائیل را در باکو تکان دهند به معنای این نیست که مردم آذربایجان حامی اسرائیل هستند. همان‌قدر که اسرائیلی‌ها توانستند در اردن و مصر و دیگر کشورهای عربی که معاهده صلح با آن‌ها امضا کرده‌اند جایگاه داشته باشند، در باکو هم می‌توانند جایگاه داشته باشند.

فراموش نکنید وقتی در مصر انقلاب شد مردم مصر بلافاصله به سفارت اسرائیل در قاهره یورش بردند و آن را آتش زدند. حدود 35سال پس از امضای معاهده کمپ دیوید. قطعا مردم آذربایجان هم به ‌وقتش نسبت‌به دخالت‌های اسرائیل در کشورشان واکنش نشان خواهند داد.»

با توجه به این شرایط به نظر نمی‌آید ایران نیازی به ورود به درگیری یا در تله آذربایجان افتادن داشته باشد.

منبع: صبح نو

363983